Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan gjøre flytting mest mulig behagelig for hunden?


Turnip

Recommended Posts

Siden vi skal flytte 22 juli og kommer hjem fra ferie 21 juli, så har vi begynt å pakke sånn smått i esker i går. Mike hadde litt egne meninger om hva som skulle opp i eskene og plukket ut ting han heller mente var passende å ha et annet sted, han fulgte nøye med hva vi dreiv med, vi pakket 2 små esker i ganske rolig tempo i går, og etter det så lå Mike på kjøkkenet i 30 minutter og bare stirret på eskene, tok han ut derfra og lukket døren da han bare lå der og sturet. redd han skal bli stressa når vi nå ettervært må begynne å pakke endel mer da det er mye som gjenstår. Hvordan gjør vi det mest mulig behagelig for han? Blir tungvindt å evt få noen til å passe han når vi skal passe da vi tar dette ganske rolig og vil ha dette litt organisert. Vi burde kanskje ha ventet litt med å overta leiligheten så fort etter at vi kommer hjem fra ferie, men vil at han skal bli mest mulig vant til å være der før vi begynner på jobb 2 uker etter det igjen. Og vi hadde ikke mulighet til å overta den noe senere enn dette. Noen råd og tips? Vil bare ikke at han skal stresse og ha det ubehagelig etter alt han har vært gjennom nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi flyttet for noen uker siden, og var litt nervøse i forhold til Tina. Det trengte vi ikke, for det gikk kjempe bra! Så lenge vi tok ting rolig og ikke stressa, brydde hun seg ikke noe om all pakkingen (med unntak av å stjele ut av eskene så klart...). Allikevel vil jeg anbefale å få noen til å passe hunden den dagen dere flytter og kanskje vasker ut den gamle leiligheten. Tina var der en av de dagene, og da merka vi at hu stressa, fordi vi stressa...Uten om det tok det et par dager før Tina fant ut hvor "tisseplassen" var på det nye stedet, og det resulterte i noen uhell. Nå er jo Tina en valp, så det har nok litt med det å gjøre også! Lykke til med flyttingen, det går nok kjempe bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal definitivt ikke være sammen oss når vi skal vaske ned leiligheten, da blir det bare kaos, da han elsker å hjelp til med vaskingen. Foreldrene mine kan nok ha han når vi flytter over alt sammen, litt dritt at det er dagen etter vi kommer hjem fra ferie, for da har jeg lyst til å være sammen han endel, men det må nesten bare bli sånn. Er bare at han begynte å reagere ganske mye i går når vi pakket ned 2 esker bare, han er ikke noe fan av forandringer. Vi drar på ferie natt til 14 juli, oppdretteren skal da passe han den uken, så kommer til å levere han tidlig på fredagen, så vi kan pakke ferdig det meste, vil at han skal slippe å være hos oss når vi stresser med noe av den siste innspurten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at du går å bekymrer deg for hvordan det vil gå med hunden når dere flytter er vel det værste du gjør for dette er noe hunden oppfatter.

Vi kjøpte hus i januar og hadde da 3 mndr på å få flyttet ut i fra leiligheten og vi brukte den tiden vi trengte for å få gjort det som trengtes og verken hunder eller katt reagrete noe særlig på det og katten stakkars som måtte være inne i 1mnd før han fikk komme ut her hadde ikke noe problemer med det heller.

Skulle tro han skjønte at vi holdt han inne for hans eget beste for han gikk ikke til dører og vinduer og maste på å få komme ut(noe han gjør nå om han er for lenge inne, skal helst være ute hele tiden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stresser ikke... men vil ikke at Mike skal få noen ubehagelig opplevelse med dette, da han har fått nok av de før. Prøver å planlegge litt da jeg vil at alt skal gå smertefritt :icon_confused: Har aldri flyttet med hund før, bare katter ;)

tror det der skal gå veldig greit jeg, hvis dere har tilgang til der dere skal flytte til så kanskje ta noe turer der med han på forrhånd sånn at han har vært der før liksom.

Hundene her visste fra første dag av etter lufteturer at nå skal vi inn der og slapp jeg dem så gikk de rett bort på trappen og ventet på meg, ble litt overrasket over hvor fort det datt inn hos dem at de hadde fått et nytt hjem altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Dessverre har vi ikke tilgang til leiligheten før 22 juli, vi får nøklene da kl 12:00, litt spent på hvordan han vil takle et nytt bosted da han har litt vanskelig for å slappe av på andre steder enn hjemme. Hvis vi.f.eks har vært på beøsk og kommer hjem etter et par timer så flyr han rundt i leiligheten, hopper i senga og knuger hodet mellom dynene og sovner ettervært... han er en svært hjemmekjær gutt. Nå bor vi i en del av enebolig og skal flytte til en terasseleilighet, lurer på hvordan han vil ta overgangen til en blokk, da det er mye mere mennesker og hunder og bråk og alt egentlig... men bare vi får flyttet, så ordner alt seg, vil bare påvirke han minst mulig med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å beholde forings- og lufterutinene, oppfør dere ellers som vanlig, og for all del ikke tenk så mye på det. Vips har flyttet femseks ganger etterhvert og hun blir ellers lett litt på tuppa men det har gått veldig fint. Inntrykket mitt er at det først er når man skal ordne og styre og legge alt så veldig til rette at det skjærer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skal vi prøve på det. Men hvor lenge burde egentlig hunden bo i leiligheten før den klarer å være alene hjemme en arbeidsdag? Vi har 2 uker +- å trene på alenehjemme trening. Vil dette gå bra? Han har ingen problemer med å være alene hjemme hvor vi bor nå, men hos foreldrene mine så liker han ikke å være alene hjemme, da bjeffer han endel, men det er også fordi han ser ting som skjer ute, og vil være med på det som skjer. Men vi flytter jo med lukten vår og alle sånne ting, så vil jo tro at han skal klare det bra. Vil bare belaste han minst mulig og at dette går problemfritt da vi skal bo i et borettslag og litt mer å ta hensyn til der enn hvor vi bor i skogen nå :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring etter ganske mange flyttelass med hund på slep, er at det er tingene de er for det meste "bundet" til. Der mitt hjem er, der er deres. Nirm var eksempel med på tre flyttelass før han fylte ett år (var student da jeg fikk ham, og mye rot med boforhold). Uten at det har satt noe spor. Og de har vært alene hjemme ganske tidlig etter flytting også, uten noe problem.

Jo mer man styrer rundt det, jo mer bekrefter man vel at dette er noe negativt? Behold rutinene som vanlig, dersom du har veldig faste rutiner. Og gjør dette til noe helt normalt. Går han masse i veien for dere, slik at dere blir irriterte, så sett ham hos noen andre mens den verste sjauen står på (her har hunder vært med ut og inn, klatra inn i hengere for å undersøke mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal også flytte nå, fikk faktisk klarsignal i dag om at vi kunne flytte inn i dag (og skal helst være ute av leiligheta vi bor i nå til i morgen kveld), så her er det en del stress;) Har pakket sånn smått de siste par ukene,, men ikke noe voldsomt..

Lyng må være med litt fram og tilbake når vi kjører tingene i kveld og i morgen, så må han sikkert ligge i bilen mens vi vasker og sånt.. Så må stakkarn være alene hjemme i nyleiligheta på torsdag.. Livet er hardt;)

Nå har jeg flyttet før med ham da, så han er vandt til stresset og kaoset. Han følger litt bedre med på hva vi gjør, men ellers går det greit. Dessuten slapper han godt av på andre plasser (bor litt hist og pist innimellom på ferier og sånt, det tar han med stor ro):icon_confused:

Har aldri tatt noen hensyn til bikkja når vi har flyttet (flyttet med forige hunden også), noe som har gått bra med begge. Tror ikke du skal tenke så mye over det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært noe problem å flytte med Orry heller, og han kan være litt sær på forandringer. Som Nirm sier så er det gjerne tingene de er bundet til, og ikke så stor grad selve stedet. Orry føler seg hjemme bare han har med seg sengen sin han, antakelig fordi han forbinder den med familie og trygghet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg har flyttet med en hund tre gang og en annen hund to ganger. Og det jeg har funnet ut var ikke stress, forrutiner som vanlig, hund bunnet i den leiligheten det var mest folk hele tiden på den dagen som jeg flytter og vips så var vi flyttet.Tilvenning til ny leilighet to dager eller så også var det hjemme alene i hel arbeidsdag. Når jeg har pakket så har så klart hunden vært med og gått fort lei i grunnen det er da ikke tur sekken hun pakker så jeg går og legger meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet flere ganger med den forrige hunden min. Så fort hundesenga og bamsen var på plass i det nye huset/leiligheten så var det "hjemme" for henne. Hun stresset ikke med det i det hele tatt, tok seg en runde og fant senga og bamsen og alt var ok. Jeg tror også som noen andre har nevnt at så lenge tingene til hunden er på plass så tilpasser de seg fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk frk. Dinersen i jula 2005 jeg, da hadde jeg igjen et halvt år på hybel i Trøndelag pga skolegang, før vi kunne flytte hjem igjen, så det halvåret var vi i Trøndelag hele uka og annenhver helg, bortsett fra i skoleferier og praksisperioden, da var vi hjemme. Når vi flytta hjem i juni, var hun drektig, og ble satt tilbake til den første eieren i august for å ha valpekullet sitt, og der var hun til hun flyttet hjem igjen i oktober - og siden har vi vært hjemme.. hehe

Tror ikke hunder gjør så mye ut av flytting jeg, de er hjemme der vi er - sånn har ihvertfall de fleste av mine hunder vært. Ikke gjør noen stor sak ut av det, så går det sikkert bra :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite tips angående å roe seg og være alene hjemme første perioden. Før dere flytter, altså når han er alene hjemme der dere bor nå så sett på en bestemt radiokanal. (kan jo også sette på en bestemt cd for den saks skyld)

Jeg hadde hvertfall på p4 hver morgen og når jeg gikk så bare lot jeg radioen fortsatt stå på. Slik at når vi flyttet så lot jeg p4 stå på også når jeg gikk slik at det var noe kjente stemmer/lyder.

Jeg vet ikke hvordan dette hjalp ettersom jeg ikke prøve uten:) Men ettersom jeg flyttet fra rekkehus til lavblokk så tror jeg det hadde litt å si på at det dempet litt lydene fra oppgangen.

Her gikk det over alle forventinger hverfall. Eneste jeg husker var at når jeg gikk kveldstur med de første kvelden så gikk vi forbi bilen og der ble de stående. De var nemlig ferdig på besøk og ville hjem og skjønte ikke hvorfor jeg absolutt skulle inn igjen. Men de ble nå med uten all for stor krangel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flytta med Gizmo når han va litt over året, flytta greit og ikke stresset og fóret og gikk ut med Gizmo på samme måte som før. Han fant seg til rette samme dagen noe han ikke gjør til vanlig... Tror det har med måten du er på selv og :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har flyttet fire ganger med min 7 år gamle dobermann, det har ikke vært noe problem i det hele tatt. jeg tror det er det samme for hunden din hvor du bor. så lenge den får være med ^_^ ^_^. også er det betryggende når den "får" med seg møbler og stash den kjenner fra før, da lukter det kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, tipper dette vil gå bra, Mike er en ganske usikker hund og har vært gjennom mye og derfor vil jeg at ting skal gå rolig for seg og med han. Plassen hans er senga mi, og den sengen blir ikke med på flyttelasset, da vi må ha større seng, Mike tar mye plass selv om han er liten :) Han har aldri brydd seg noe om hundesenger, eller sånne ting... er senga vår som er toppen å sove i her :)

Vi pakket en eske i går også, og da stresset han ikke, men han var mer villig til å plukke ting ut fra kassen i stedet, så tror han syns det er litt morro nå faktisk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...