Gå til innhold
Hundesonen.no

trening av elghund?


Cezaree

Recommended Posts

ja, altså.. min far er elgjeger, så vi har to elghunder.. den ene er 15 år nå, så han tar stort sett livet med ro om dagen, men den andre er 6-7 år og krever litt mer aktivisering. Problemet mitt er bare det at hvis jeg skal ut og gå tur med han, så drar og maser han verre, og dette blir ganske slitsomt i lengden...

da vi kjøpte hunden var han 3 eller 4 år (husker ikke helt) og var egentlig vant til og få gjøre det han ville... eks de sa "han pleier og hoppe litt, men vi har ikke brydd oss noe om dette vi, så det får dere bare gjøre noe med om dere har lyst eller tid" sånn som dette er han da vant med og få gjøre..

disse hundene er ikke vandt med og være inne da de ikke trives med dette, men de har ganske stort ute-området og mulihet til og komme inn i hvert sitt "rom" der de har sin egen seng og mat kopper og drikke kopper.

Vi bor ca en mil utenfor hamar sentrum, og har masse plass og masse fine steder og gå tur på, men han er som sagt en jakthund, så det og ha han løst er liksom ikke det jeg har satsa på, siden det er en del elg rundt her..

er jeg veldig optimistisk når jeg har lyst til og prøve og trene han opp?

noen som kan komme med forslag på hvordan jeg kan trene han? hadde vært veldig fint hvis noen har forslag på noe trening der han må "bruke hodet" litt også. kanskje han da kunne ha slitt seg litt ut og fått ut litt energi.

med trening mener jeg (som dere sikkert har skjønt) ikke å trene han opp til jakt, men sånn at jeg kan ha han med ut og aktivisere han sånn at han blir litt sliten, men jeg slipper og være helt utslitt;)

kan jo legge ut noen bilder av go`gutten også da:)

post-2292-1182789848_thumb.jpg

post-2292-1182789898_thumb.jpg

post-2292-1182789944_thumb.jpg

noen av bildene ble litt sidelengs og sann da, men det får gå:icon_confused:

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende!

Det virker som om han er ganske energisk hvertfall, og det er kjempemorsomt å ta på seg trening av hund.

Det første jeg hadde gjort var bare å knytte litt tettere bånd med han, men for at turgåing skal være levelig er det kanskje greit å begynne litt med dette også :icon_confused:

Når han drar stopper du bare opp og venter. Dette må du gjøre hveeeer gang. Hvis du gjør det sånn av og til vil det ta mye lenger tid og han blir mer forvirret en utlært. Med en gang båndet slakker litt, om det enn bare er fordi han ser på deg (da slakkes jo båndet litt) så begynner du å gå igjen Det at dere begynner å gå igjen er belønningen for slakt bånd.

Når det går ann å gå tur hadde jeg begyntå tilbringe masse tid med han bare de første dagene. Få igang lek, med ball, draleke, bestikk, apportbukk, allt som ermulig. Når du finner en leke han blir skikkelig gira på har du et kjempegodt grunnlag for videre trening!

Star en treningsdagbok, prøv masse forskjellig, men hold det lystbetont. Etterhvert finner dere ut hva dere er flinke til og da kan dere spesialisere dere litt.

PS: Du kan jo bruke langline for at han skal ha litt mer plass når dere er på tur, selvom han ikke går løs:)

PPS: spor er kjempegøy! Få med deg en venn og få han/hun til å holde igjen hunden mens du tråkker opp et spor og gjemmer deg et sted, så kan vennen holde hunden i langlina mens han sporer deg frem. Hvis du har funnet en leke han er skikkelig glad i kan du belønne med den når han finner deg.

Hold oss oppdatert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodsportrening er en ypperlig aktivitet! På samme tid som hunden får brukt hodet sitt og blir sliten så trener dere fram mot noe som er veldig viktig under jakta - nemlig ettersøk! Dersom dere er flinke så kan du godkjenne ham som ettersøkshund med tid og stunder. I så fall anbefaler jeg dere å gå på et sporkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodsportrening er en ypperlig aktivitet! På samme tid som hunden får brukt hodet sitt og blir sliten så trener dere fram mot noe som er veldig viktig under jakta - nemlig ettersøk! Dersom dere er flinke så kan du godkjenne ham som ettersøkshund med tid og stunder. I så fall anbefaler jeg dere å gå på et sporkurs.

hmmm... ja, kanskje det hadde vært noe??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodsportrening er en ypperlig aktivitet! På samme tid som hunden får brukt hodet sitt og blir sliten så trener dere fram mot noe som er veldig viktig under jakta - nemlig ettersøk! Dersom dere er flinke så kan du godkjenne ham som ettersøkshund med tid og stunder. I så fall anbefaler jeg dere å gå på et sporkurs.

Ajax er godkjent ettersøkshund som har gått på sporkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

en liten oppdatering her:) hehe

har gått noen turer med han, og han tar poenget etterhvert, men neste tur, er han helt lik... men jeg regner med at dette blir bedre etterhvert:)

er det noen som har forslag hva jeg kan gjøre for og få han sliten? jeg kan jo gå med han i flere timer uten at det merkes på han. jeg har liksom ikke mulighet til og bruke mange timer om dagen til og gå tur med han. særlig ikke når skola begynner igjen, og det er lekser og hestestell som tar opp mye av fritiden min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville prøvd meg på sykling. Med springer selvsagt så han ikke drar deg ut i grøfta:P. Da får hunden løpt (men han skal aldri galopere hvis han ikke vil det selv, så sykl i travtempo) og du blir mindre sliten. Sykla en del med bikkja før (Dalmisen) og etter en trekvarter med konstant trav + litt fullfart på starten var han meget fornøyd. Nå har jeg heldigvis den muligheten at han kan gå løs, så sykler ikke mye. Men en kjempeflott aktvivitet for å få ut mye energi på kort tid.

For litt hodebry kan du jo prøve deg på å gjemme godbiter i senga hans, og fler steder i gården som han må lukte seg frem til.

Klikkertrening er jo også en yppelig treningsmetode hvor du kan få brult hodet hans mye.. Hvis du vil begynne med det da. :ahappy:

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har vurdert sykling, så det kommer jeg nok til og gjøre så fort jeg får tak i en sykkel som funker;)

klikker-trening veit jeg egentlig fint lite om, så tror nok ikke det blir aktuelt... asllefall ikke nå, med det første;)

men takk for råd:) ska prøve å ta meg en sykkel-tur snart:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliter ikke ut en elghund ved å gå tur... husk det er en selvstendig jeger som slippes i drevet og kan holde det gående i timesvis(dagevis) i skogen uten å bli lei. Så skal hunden bli trøtt, så må det nok være via mental utfordring. Og jeg kan godt gjenta meg selv (blir vel tredje gangen dette hihi), men spor er ypperlig til å slite ut hunden.

Jeg gikk et spor med min ettersøkshund igår; 27 timer gammelt og knapt blod og nesten 1 km langt. Var ikke mye å høre fra den kanten resten av kvelden :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...