Gå til innhold
Hundesonen.no

Avslutte lek


tussetass

Recommended Posts

Hei!

Har lest litt i Mortens blogg om dagen og ble litt overrasket når det stod at han hadde 2-3 lekeøkter om dagen med valpen sin! Jeg har sikkert 10 ganger så mye...

Skjønner jo at dette ikke er helt bra. Jeg leker stort sett med henne så lenge hun er våken, til hun blir lei... (selvom jeg godt vet at man skal slutte når leken er på topp, men da er det jo så gøy :rolleyes: )

Etter å ha lest bloggen har jeg prøvd å kutte ned litt på lekinga for å øke dens verdi, men herregud, hva skal man gjøre med bebien da? :wub:

Nå høres det ut som om jeg har en valp som er klar for lek hele tiden, men det har jeg faktisk ikke. Hun leker litt på egne premisser desverre, og helst i hagen eller inne... Blir fryktelig glad om jeg får igang en bra drakamp annet sted en hjemme. Dette er kanskje også et bevis på at jeg har skjemt henne litt bort med all lekinga?

Det jeg lurer aller mest på er dette med avsluttingen av leken, for nå prøver jeg virkelig å avslutte når hun er skikkelig på, selvom vi bare får lekt ett eller to minutter. Hvordan skal jeg klare å avslutte uten at hun tar det som straff?? Kan jo bytte ut med godbit, men er dette nok?

Hva er deres erfaringer og hvordan fikk dere en lekeglad hund?

takk på forhånd for svar :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff hunden din en "av og på knapp"

Bruk gjerne en pitepølse, leik og herj. Når du skal avslutte tar tu tak i pølsen helt inntil munnen til hunden, ta pølsen inntil beina dine og bli helt passiv. Ikke le,fnis eller si noe.

La hunden prøve dra osv, bare stå helt stille. Da den har avsluttet leiken begynner du leike. Sier "Kom igjenn!" og leiker videre.

Sånn kan du lære hunden din når det er nok.. Innimellom er belønningen at du leiker vidre med den etter leiken er "avsluttet"

Kan legge på ett kommando-ord etterhvert også.

La hunden vinne også, hvem syns det er gøy og konkurrer/ spille kort m en som bare vinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wææ, høres litt ut som du forteller om min hund jo!

Hei!

Har lest litt i Mortens blogg om dagen og ble litt overrasket når det stod at han hadde 2-3 lekeøkter om dagen med valpen sin! Jeg har sikkert 10 ganger så mye...

Sånn var det er og mens hun var veldig lita, men ikke nå lengre. Lek er noe kuuuult som vanligvis bare skjer under trening nå, og jeg håper så inderlig vi vil få det til in the end - og ikke bare i hagen eller inne.

Skjønner jo at dette ikke er helt bra. Jeg leker stort sett med henne så lenge hun er våken, til hun blir lei... (selvom jeg godt vet at man skal slutte når leken er på topp, men da er det jo så gøy :rolleyes: )

Gjør du? ;) Det hadde ikke jeg orket. Syns 2-3 økter om dagen høres lurt ut.

Etter å ha lest bloggen har jeg prøvd å kutte ned litt på lekinga for å øke dens verdi, men herregud, hva skal man gjøre med bebien da? :wub:

Hihihi.. Miljøtrene, gå en tur, trene på å slappe av på tur, trene på å stå bundet i et bånd til et tre og være stille.. Småting? Godbitsøk, eller du kan sette deg ned på hundesonen for å slappe av en gang iblant. ;p Hunden din har ikke vondt av å kjede seg litt!

Nå høres det ut som om jeg har en valp som er klar for lek hele tiden, men det har jeg faktisk ikke. Hun leker litt på egne premisser desverre, og helst i hagen eller inne... Blir fryktelig glad om jeg får igang en bra drakamp annet sted en hjemme. Dette er kanskje også et bevis på at jeg har skjemt henne litt bort med all lekinga?

Dette hørtes virkelig kjent ut. Sånn er knøtta mi også. Jeg prøver for tiden å leke mye i hagen, og ellers ganske lite inne. Bruker lek som jackpot av og til når vi trener i stua, ellers er det lek ute som gjelder. Og jeg slutter aaalltid mens hun er på topp! Det tror jeg er viktig. Hunden "maser" etter mer, og da ser man virkelig at hunden liker det som skjer. Jeg liker å se hunden min "gal i øynene" og nappende etter leken jeg pakker i lomma, for da veit jeg hun gleder seg til neste gang hun ser leken. Du har nok ikke skjemt henne bort tror jeg, men jeg tror lek er noe som må læres nye plasser - som med "sitt" og "ligg" osv. Leken må generaliseres, rett og slett. Selv om en hund kan sitte i stua betyr det ikke at han kan sitte i byen.

Det jeg lurer aller mest på er dette med avsluttingen av leken, for nå prøver jeg virkelig å avslutte når hun er skikkelig på, selvom vi bare får lekt ett eller to minutter. Hvordan skal jeg klare å avslutte uten at hun tar det som straff?? Kan jo bytte ut med godbit, men er dette nok?

Ikke lek så lenge som et eller to minutter engang. Eller, du kan sikkert ta noen slike økter også - men helst mange små. Øk tiden sakte men sikkert. Leken skal alltid være kuuuul, og når du ser "galskapen" i øynene på dyret så legger du den vekk. Bruker du pipeleker kan du pipe med lekene i "høyden" noen ganger, uten at hunden får tak i leken overhodet. Erte voffsen kan man vel si. Da bygger de opp forventninger til pipeleken.

Bind et snøre i en leke, og dra den langs bakken og la hunden jakte på og fange. Ikke dra den så langt i begynnelsen, men la hunden fange leken kjapt. Øk tiden sakte.

Hva er deres erfaringer og hvordan fikk dere en lekeglad hund?

Mine erfaringer: Lek myyyyye og bra fra første dag! Når man miljøtrener valpen, TA MED LEKE og lek der dere er. Og som noen skrev over meg, det er veldig lurt å lære valpen å slippe ved passitivitet. Dette har jeg gjort med min, og det funker veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg overtok prinsessa kunne hun ikke leke. Eller det vil si hun ble gal i blikket og "bikka over" med en gang vi prøvde å leke med henne. (Hun var kanskje altfor flink til å leke, da). Derfor ble alle leker og all leking lagt på hylla, til vi hadde etablert treningsrutiner med godbitforsterker. Etter hvert ble godbit erstattet med ball i øvelser der dette var høvelig og innimellom ble det mer en et kast med ballen. Med en gang hun nafset etter armen forsvant ballen i lomma. Doggie - zen med ball ble mye brukt. Jeg husker enda den gangen jeg fant ut at vi kunne leke og leke hvor lenge som helst, uten at det bikket over for damen. Det var litt julaften og bursdag på en gang. Nå leverer hun ballen i hånda og når jeg synes det er nok, sier jeg takk for leken og putter ballen i lomma. Det er jo ingen straff å slutte å leke, men en forsterker for ønsket atferd å få lov til å leke. All lek utover umiddelbar forsterkning på ønsket respons er ren bonus og slett ikke nødvendig, spør du meg. Nå er jo prinsessa blitt voksen, så for en valp er det kanskje greit å bli lekt mer med, men hele dagen, da gitt. :shocked:

EDIT: Nå har jeg lest denne bloggen. Han rakk da uhorvelig mye leking på kort tid :wub: . Bortsett fra det, virket det jo som en svært fornuftig mann, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: men er det noen som har tips til hvordan man kan "trene" en hund til å leke? Min har nemlig aldri vært noen racer på leking... Det går av og til greit hjemme, men er så og si umulig utenfor husets vegger. Hadde vært praktisk i en del situasjoner å kunne ha lek som belønning fremfor godbit, men det er jo foreløpig ikke noe poeng i det når han ikke synes det er morsomt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT: men er det noen som har tips til hvordan man kan "trene" en hund til å leke? Min har nemlig aldri vært noen racer på leking... Det går av og til greit hjemme, men er så og si umulig utenfor husets vegger. Hadde vært praktisk i en del situasjoner å kunne ha lek som belønning fremfor godbit, men det er jo foreløpig ikke noe poeng i det når han ikke synes det er morsomt...

Dere kan bli med oss å bade på Skraperudtjern, så skal vi nok få en ballbikkje av ham :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere kan bli med oss å bade på Skraperudtjern, så skal vi nok få en ballbikkje av ham :rolleyes:

Gjerne ;) Jeg er villig til å prøve alt, foreløpig har tre instruktører kastet inn håndkleet når det gjelder å få denne voffen til å leke... Vil ha ballbikkje :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bada i dag med mor og datter og en flathanne som heller ville leke med oss enn å fiske med pappaen sin. Det tordna og pøste og bikkjene bada og bada og da vi kom hjem slutta det å regne! Jippi. :wub: sorry for litt OT her, men altså nå har jeg ferie helt til høsten og all verdens tid til å finne på ting. Tjo hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Dere stjeler tråden min :angry2: :wub:

Skaff hunden din en "av og på knapp"

Bruk gjerne en pitepølse, leik og herj. Når du skal avslutte tar tu tak i pølsen helt inntil munnen til hunden, ta pølsen inntil beina dine og bli helt passiv. Ikke le,fnis eller si noe.

La hunden prøve dra osv, bare stå helt stille. Da den har avsluttet leiken begynner du leike. Sier "Kom igjenn!" og leiker videre.

Sånn kan du lære hunden din når det er nok.. Innimellom er belønningen at du leiker vidre med den etter leiken er "avsluttet"

Kan legge på ett kommando-ord etterhvert også.

La hunden vinne også, hvem syns det er gøy og konkurrer/ spille kort m en som bare vinner.

"av knappen" er det ikke noe i veien med. Det er heller denne mysteriske på knappen jeg ikke helt finner :rolleyes:

Bind et snøre i en leke, og dra den langs bakken og la hunden jakte på og fange. Ikke dra den så langt i begynnelsen, men la hunden fange leken kjapt. Øk tiden sakte.

Mine erfaringer: Lek myyyyye og bra fra første dag! Når man miljøtrener valpen, TA MED LEKE og lek der dere er. Og som noen skrev over meg, det er veldig lurt å lære valpen å slippe ved passitivitet. Dette har jeg gjort med min, og det funker veldig bra!

Hun liker kongen av og til, men det er jo som sagt stortsett alltid ute... Jeg skal følge råd og være tolmodig:) ha mange korte lekekter overallt.

Det er så uendelig slitsomt å få i gang lek på miljøtrening (eller på valpekurs for den saks skyld... <_< ).

Jeg må bokstavelig talt "løpe" henne i gang. Dvs at hun får jakte på meg og girer seg opp ve å jage på føttene mine, så må jeg nærmest lure henne for å prøve å overfore energien til en leke... Av og til lurer jeg på om hun er katt i hodet, for hun elsker å jage ting (insekter/kong/føtter), men når hun får tak i dem mister hun fort interessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem stjeler? :ph34r:

Forsterk leking som all annen atferd. Tren opp leking med braaa og godbit (eller klikk, hvis du bruker det). Øk gradvis kriteriene og bygg på denne måten opp lekelysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne ;) Jeg er villig til å prøve alt, foreløpig har tre instruktører kastet inn håndkleet når det gjelder å få denne voffen til å leke... Vil ha ballbikkje :wub:

Jeg vil også ha det! Tequila er skikkelig motstander av ball!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så uendelig slitsomt å få i gang lek på miljøtrening (eller på valpekurs for den saks skyld... <_< ).

Jeg må bokstavelig talt "løpe" henne i gang. Dvs at hun får jakte på meg og girer seg opp ve å jage på føttene mine, så må jeg nærmest lure henne for å prøve å overfore energien til en leke... Av og til lurer jeg på om hun er katt i hodet, for hun elsker å jage ting (insekter/kong/føtter), men når hun får tak i dem mister hun fort interessen.

Sånn er mi også! Iallefall ute. Jeg kan kaste pinner og baller, og hun løper etter, men når hun har snust på tingen så går hun videre og "glemmer den helt" liksom. Jeg tror det kommer mye på læring, for hun har jo ikke lært å leke sånn som hun gjør inne ute! Inne løper hun etter ballen og tar den i munnen og kommer tilbake for å ha drakamp eller for å få meg til å kaste ballen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie er kjempe leken!

Hun kan leke på leke plass med andre hunder og barn som spiller fotball.

Hun kan leke litt på utstilling. Hun kan leke på trening.

Mange flere steder også.

Jeg husker ikke så godt hvordan hun ble slik egentlig. Jeg tror at jeg lekte mye med henne når hun var liten men hun fikk også leke veldig mye på egen hånd.

Papillon er jo kjent for å være leken hele livet så enten så er det derfor ellers så er hun leken pga noe jeg har gjort.

Da vi hadde hatt henne i 2 mnd tok vi henne med på en hundeutstilling. Der fikk hun sitte på fanget mitt og jeg tror hun var med i en tom ring og lekte. Ellers så lekte vi på valpe kurs og det gikk fint.

Må spørre mamma om hun vet hva vi gjorde når hun var valp :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...