Gå til innhold
Hundesonen.no

Han vil ikke på do

Turnip

Recommended Posts

Skrevet

Begynner å bli litt bekymret nå, i natt så vekte Mike meg kl 03:00 og peip mye, vi gikk da rett ut og han tisset masse før det kom ganske rennende avføring. Men i dag har han ikke gjort nr 2. Vi har vært masse ute, han har fått målitdene sine som vanlig, men må ikke på do. Han prøver ikke heller, akkurat som han har glemt det. Han har jo spist endel i dag, så må jo opp og ut. Redd han kan få forstoppelse, men tar kanskje litt lengre tid enn et døgn? Noen erfaringer? Han virker helt ok i formen, glad for å gå på tur, sover mye inne og sipper litt (den er pga tispa vi passet en ukes tid dro i sta)

Skrevet

Ja. han gjorde nok det, men han har jo fått 3 måltider i dag, og har spist de, og han pleier alltid å bomelibome på turen vi går 1 time etter måltid. Uff... alltid ett eller annet, gjør han det ikke i morgen heller, så tar jeg en tur til vetten med han!

Skrevet

Nei... han prøver ikke engang, han ville heller ikke på morgenturen, men det gjør han stort sett aldri, men han ville heller ikke tisse, og det pleier å være det minste problemet, så bestiller time til veterinæren i dag tror jeg. Tar ingen sjanser med han nå.

Skrevet

Jeg tror jeg ville sett det ab litt, jeg. Eventuellt ringt til veterinæren for et godt råd. Det er helt normalt at det tar litt tid å fylle opp tarmen etter en "utblåsning". På den andre siden kan jo løs mage tyde på at det egentlig er en forstoppelse, men da ville han ikke hatt avføring i dagene før den løse magen heller, ikke sant.

Skrevet

Ok, bestilte time likevel jeg... uansett så skal han ha vaksine, så da kan de sjekke magen hans i tilegg hvis han ikke har hatt noe avføring i dag. Han ville heller ikke tisse på morgenturen, syns det var ekkelt å dra fra når jeg måtte på jobb da... Håper han egentlig tisser inne hvis han plutselig må da :wub:

Men var endel opplevelser for han i går som kan ha gjort at han ikke går på do, han så og hørte en hund som ble banket opp av eieren, dette reagerte han (og jeg) veldig sterkt på. 3 minutter senere kommer den 2 løse hunder bort til han og snuser han i rompa og tissefanten og såret hans, og han står ganske bekymret og ikke vet hva han skal gjøre, prøver å få bort de løshundene, men de var helt sykt intense, til slutt kommer eieren, men tok litt tid før hun fikk tak i begge hundene. Båndtvang hallo!!!

Skrevet

Nå kom jeg på hvem du og hunden din er og hva dere har vært igjennom! (Begynner å bli gammal, vet du.) Skjønner godt at du er redd, jeg. Bedre å ta en tur for mye til vetten, enn en for lite! Det er nok ingentng, men likevel. :wub:

Skrevet

hehe, ikke noe problem, prøver bare å holde han frisk nå fremover :wub:

men mulig han ble redd hendelsen i går, han ble helt fortvilet da eieren på den hunden vi møtte i går tok hunden sin så ille (har aldri sett maken noen gang) og han var litt skeptisk resten av dagen, så mulig det var det også, men drar til vetten uansett.

Skrevet

tror nok ikke hunden din reagerte på det han så like mye som deg, dessuten er ikke korttidsminnet til hunder mye å skryte av. når mine hunder er dårlige i magen så faster jeg de en dag, den påfølgende dagen får de fiskeboller og ris. i dagene som kommer integrerer jeg foret inn i små doser. dette har alltid fungert godt.

Skrevet

Ok, han gikk på do kl 15:30 dagen etter han ikke hadde vært på do, så det kom ganske masse. Dro til vetten likevel pga måtte sjekke om slimhinnene hans var på bedringens vei og måle blodverdiene. Så han er på god vei til å bli helt fin igjen nå :)

Skrevet

jeg vet hvor vondt det er å leve i usikkerhet om hvorvidt hunden har det bra eller ikke. det er så vanskelig når veterinærene ikke vet om tilstanden til ross er kronisk eller ikke. det er vondt å se et så stolt og vakkert dyr bli sjanglete og usikker.

Skrevet

veterinæren tror det er kronisk....... vet ikke helt hva jeg skal gjøre da... han har jo ikke vondt...men ser litt sjanglete og rar ut i bevegelsene. vanskelig dette her.

Skrevet

Betill en MR av hodet til hunden din. Det koster noen kroner, men så får du svar om det kan være noe mer der eller ikke. Aner ikke om det gjøres på din klinikk, men Jeløya har det i hvert fall.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...