Gå til innhold
Hundesonen.no

hva må jeg gjøre før jeg stiller ut?


TinkaNussi

Recommended Posts

Du må ha stamtavle fra oppdretter. I tillegg så må du ha vaksinasjonskort fra vet.

stamtavle fikk jeg fra jeg kjøpte han. vaksine er alt man trenger fra vet? trodde man måtte ha mere. for jeg vil at han skal parre og starte oppdrett senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du drive oppdrett, så må du ha tispe...

Hunden trenger vaksine og stamtavle. Den skal også være ID-merket. Du bør også stå som medlem i en hundeklubb, ellers blir det dyrere. Så må du ta kontakt med raseklubben og høre om hva som er helsekravene for rasen din, og la hunden gjennomgå de undersøkelsene. Har han arvelige sykdommer, så bør han da ikke gå i avl. Du bør også sjekke opp hvordan ståa er med kullsøsknene hans. Dersom det er mye sykdom i kullet, så bør du kanskje tenke på det en gang til. Det er ikke noe trivelig å vite at hunden din gir syke valper?

Og hvorfor vil du ha han i avl? Hva er så fantastisk med din hund som gjør at den er verdt å gå i avl? Har den noe å bidra med annet enn at du synes at han er verdens mest fantastiske hund? Eller er det for at valper er søte. Sorry om jeg høres negativ ut, men jeg mener hunder bør da ha noen egenskaper mer enn at de er søte for at de skal gå i avl...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå tar du helt feil. jeg er ikke dum i hue, seff er bikkja frisk og er klar for parring. jeg har drevet med hunder hele livet mitt men har ikke stilt ut eller drevet med avl før. jeg skal bygge på mer erfaring.

hvorfor stilte du ut hunden din da? fordi den var så søt eller?

sånn er det ikke her, jeg vet at det kan være sykdom og at det har vært typiske sykdom med boston terrier. det har ikke hunden min heldigvis for dette er blitt sjekket hvert år. det har heller ikke vært noe tegn til sykdom i kullet, heller ikke hos slekta.

jeg har fått masse anbefalinger om å stille ut fordi han har meget god stamtavle og man ser at han er godt

bygd kan man si. jeg vet at eneste feilen med han, er at han mangler litt av kragen (tegning)

men takk for svar uansett. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke Nirm på noen måte var frekk eller mente at du var dum i hodet, men du må tenke igjenom før du tenker på avl, om hunden din har noe å "tilføre" rasen!

For det er jo faktisk folk som mener hunden deres er "den aller mest perfekte" og klarer rett og slett ikke å innse at hunden deres har noen feil :P

Når han er registrert i NKK, har stamtavle og vaksinasjonskort fra veterinær, så er det bare å stille ham :P

Syn, tenner osv. er ikke nødvendig å sjekke, men skal han brukes i avl bør han nok sjekkes.

Hunden din var nydelig (så bilde av ham på andre tråden du har startet)

Har litt lyst på Boston Terrier... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk takk! Syntes bare det var rart å få "søt hund" slengt i fleisen når jeg ikke hadde skrevet noe om det, men kun kommet med et par sp.mål.

Selvsagt synes jeg min Boston er verdens nydeligste, men det betyr ikke at det alene er grunnen til at jeg vil stille ham ut og muligens avle med ham. :P

Men tar til meg det som sies her. Spurte, og fikk svar (+litt til..hehe)

Flere konstruktive svar og råd tas gjerne i mot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mening å være krass, men det er svært mange som vil ha valper etter hundene sine fordi de er søte, fortjener det eller hva grunnen måtte være. Og uansett hvor lenge man har drevet med hund eller ikke, så bør man faktisk spørre seg hva akkurat denne hunden har å føre videre til neste generasjon. Og siden du lurte på om du måtte til vetten for å sjekke knebøy, så syntes jeg du virka veldig fersk innenfor hundemiljøet. Og ja, det var ment som konstruktivt svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mening å være krass, men det er svært mange som vil ha valper etter hundene sine fordi de er søte, fortjener det eller hva grunnen måtte være. Og uansett hvor lenge man har drevet med hund eller ikke, så bør man faktisk spørre seg hva akkurat denne hunden har å føre videre til neste generasjon. Og siden du lurte på om du måtte til vetten for å sjekke knebøy, så syntes jeg du virka veldig fersk innenfor hundemiljøet. Og ja, det var ment som konstruktivt svar...

akkurat det med knebøy fikk jeg beskjed av en dame som har champion boston terrier. at det har tidligere vært et problem, feks schafere hadde mye hofte problem.

men min har ikke slikt problem. hun nevnte noe med at det var lurt å ha pappirer på det, når man skulle starte avl.

da lurte jeg på her inne om man måtte ha det på utstilling.

det virker som at du er imot at jeg skal få lov å stille ut hunden min, eller at jeg får være her inne.. utrolig LITE koselig å bli "tatt i mot" slik av en moderator iallefall.

hunden min er uansett god nok for utstillinger og har mye å komme med enn du kanskje tror.

Virker som du kanskje bedømmer folk litt for fort. jeg kan mye om hunder men kan lite om utstilling og avl, og derfor SPØR JEG. det gjorde sikkert du også en gang i tiden?!?.

jeg kom hit for råd og spmål. men her får man bare negative slenging av en som skal ta imot og gå foran som en god hjelper. Takk ...

veldig trist at du ikke kan hjelpe folk som lurer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det også en vesentlig forskjell på avl og utstilling. En god avlshund er ikke nødvendigvis en god utst.hund - eller omvendt.

Men en utstilling kan være er et godt sted å "lokke" tispeeiere til å bruke hannhunden sin - da de der i alle fall får sett ham.

Jeg synes ikke Nirm svarte deg spesielt frekt på noen som helst måte. Hvis du leser innlegget igjen med litt positivt fortegn (konstruktiv kritikk), så skal du se at det slett ikke var så ille.

Det ER faktisk av og til innom endel folk som er helt "blanke" om hunder, har hatt sin første og eneste hund i ca 15 minutter, og vil nå bruke den i avl fordi den er jo såååå søt.

Og fra ditt første innlegg så kunne du jo like gjerne være en slik, ikke sant?

Så ta deg ikke nær av svarene du får her - husk at du kan ikke se om det er skrevet på en positiv eller negativ måte. Hvis du er i tvil - spør igjen på en hyggelig måte, og du vil se at du får hyggelige svar tilbake.

Lykke til med boston'en!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes heller ikke at Nirm svarte frekt. Det ligger nok kanskje mer i måten du har ordlagt deg... Ikke misforstå!, men ofte forsøker vi å "lese mellom linjene" og da tillegger man ofte egenskaper som kanskje ikke stemmer. Viktig at man skriver det da, så man kan oppklare det uten at noen føler seg hengt ut.

Når det gjelder Boston Terrier, så er den så vidt jeg vet medlem av Norsk Miniatyrhund Klubb (http://www.nmhk.no/) og ikke Terrierklubben. Fra nyttår av ble det nye medlemsregler i NKK; Man må være tilknyttet lokal hundeklubb eller raseklubb, direkte NKK-medlemsskap er gått ut.

Du skriver: "seff er bikkja frisk og er klar for parring"... Regner med at du mener at det ikke er noe i veien med hunden. For å være klar for parring, krever det nok mye mer enn å være frisk! Der må du gå inn på hva raseklubben krever. (For jeg regner med at du vil ha valper som er registrerte og som kan bygges videre på i avlen).

En fin måte å lære seg om avl på, er å ta kontakt med erfarne oppdrettere og skaffe seg en "mentor" som deler ens egen oppfatning om avl og oppdrett. Tro meg; det er mange ulike oppfatninger, syn og tanker bak ulike oppdrett. Ikke dermed sagt at en retning er riktig og de andre er feil. Hver rase trenger et mangfold. Snakk med flere, og gjør deg opp din egen oppfatning hva du vil vektlegge mest.

Etter å ha deltatt på utstillinger og oppnådd de resultatene og godkjent de testene som er fastsatt av raseklubben, er hunden din klar for avl. Og da kan du finne en tispe (eller tispene finner som regel hannhunden) som kompletterer hverandre. Ser at Miniatyrhundklubbens nettsider har mye nyttig informasjon i forhold til utstilling!

Lykke til i utstillingsringen! Og med videre oppdretterplaner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

meningen med dette er å komme i kontakt med andre boston eiere og ja, lokke til andre tisper. eneste jeg ikke viste er det å komme i gang, hva jeg trenger. takk for svar, men mye av det dere skriver var jeg klar over for leeeenge siden hehehe.

da skal jeg høre med nmk, jeg kunne ikke finne boston på ntk. jeg har vært medlem der tidligere, da jeg hadde jack russel terrier.

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

hei hei!

et nyttig raad til er aa dra paa en utstilling eller to för du selv stiller ut slik at du faar sett hvordan det gjöres og hvordan Boston Terrieren stilles ut, forutsatt at du ikke har sett det fra för. Snakk med de som stiller ut og faa raad og tips om hva du kan gjöre for aa forberede han paa best mulig maate för utstilling som f.eks naar du burde vaske han, hva du skal gjöre spessielt med pelsen osv.

og tren masse i forkant paa aa gaa med han i line og finne ut hvordan han viser seg best, staa paa bord og bli tatt paa av fremmede mennesker osv.

hvis du har lyst til aa dra oppmerksomhet fra oppdrettere til din hund saa er det viktig at han tar seg GODT ut i ringen og at han kan vise seg fram paa best mulig maate.

det eneste du trenger for aa melde han paa utstilling er et gyldig vaksinasjonskort og at han er registrert i en kennelklubb, i dette tilfellet nkk. hvis han er det saa faar du mest sannsynlig hundesport bladet i posten og der staar det naar og hvor forskjellige utstillinger finner sted.

mvh

en boston eier ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare først si at jeg ikke syntes Nirm svarte krast på noen måte. Men som det blir nevnt her så har vi hatt enkelte her inne som er klar for å sette første kull på sin tispesom er såååå søt omtrent før den er gammel nok til å stille på utstilling.

Lykke til med utstillingen :flowers:

Yodel - jeg må le med :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi har måttet deale med en hel del mageproblemer oppigjennom. Er vel ca. en måned siden siste episode med diaré og litt nedsatt allmenntilstand, og løsningen ble Hills tørrfôr (og kun det; ingen godbiter eller annen mat) i tre uker, samt probiotika og kulltabletter. Kanskje det kan være lurt å ha et slikt "regime" i en periode med veiledning fra vet?
    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...