Gå til innhold
Hundesonen.no

Yrker du IKKE "kan" kombinere med hund?


JailyTina

Recommended Posts

Sitter her og leser om både LP, Agility, IPO og det som ellers er av aktiviteter innefor hundesport og så slår det meg. Hva slags yrke bør en egnetlig ha for å kunne ha et aktivt hunde hold?

(Med aktivt mener jeg da å drive med enten utstilling eller konkurranser o.l)

Sånn jeg ser det krever jo alle aktivitetsområdene ganske mye trening både privat og i organisert form. For å ha mulighet til å få noe bra resultat vil en jo trenge ganske mange timer til trening.

Derfor lurte jeg på, hvilke yrker bør en ikke velge dersom en ønsker å drive aktivt innen en eller annen hundesport?

(Altså, er viljen tilstede kan sikkert alt kombineres, men sånn generelt sett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sjef i astma og allergi foreningen :P Neida :)

Som de andre nevner så er mye reising et stort minus, samt jobber som kirurger som når som helst kan bli kalt inn til lange arbeidsdager, gjerne natt også.

Å jobbe natt i seg selv er ikke noe vanskelig å kombinere med hund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på å være alene med hunden, og det å ha noen til å lufte og gå turer med den når man ikke er hjemme. Nordsjøen var det første jeg tenkte på da jeg så oversriften, men hvis man har en snill partner, så får man gjort mye på de fire ukene, samtidig som at to ukers avbrekk i treningen ikke er verdens undergang. (Men så skulle jeg likt å sett både den hund og eier som holdt ut med fire ukers IPO-trening..!) :rolleyes:

Selv jobber jeg litt turnus, og hater det. Jeg vet aldri når jeg har fri eller skal på jobb, eller, jeg vet jo stort sett det, men det er ikke noe "system" i det. Jeg kan ikke alltid sette av hver tirsdagskveld 12 år fremover, og si at da er det trening med klubben. Men det er praktisk med tanke på at jeg får mulighet til å trene hund dagtid på ukedager, siden jeg kan ha fri da også.

Ellers tror jeg at hundepensjonat er en dårlig idè hvis du vil gjør mye med hunden din. Spesielt hvis du driver det alene, og du har endel hunder. Sommeren blir jo "ødelagt", og det er jobbing "døgnet rundt". Man kan ikke dra langt unna, selv om man får med seg en trening eller fire, og konkurranser og stevner må planlegges godt, og man må få inn en vikar man stoler på, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Huldra. Turnusarbeid er vanskelig å kombinere med hundesport. Man kan ikke gå på kurs en fast dag i uka. Dessuten i min jobb så må man jobbe mange helger også. De kræsjer garantert med store utstillinger og det er vanskelig å få noen andre til å jobbe for seg eller bytte vakter. Så mitt tilps er å ligge unna sykepleieryrket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber turnus selv. Kun natt. Går en uke på og en uke av (bytter turnus i august). Det trengs litt mer planlegging mhp konkurranser og slikt da, og kurs som går over flere uker er selvfølgelig vanskelig å kombinere. Men så har man til gjengleld mye fri. Jeg har lang pendlevei og lange vakter, så er jo avhengig av hundepass om natta. Og med noen yrker så må blir man litt mer avhengig av hundepass vil jeg tru (om man ikke synes det er OK at hundene er veldig lenge alene da).

Men lærer må vel være en fin jobb? Mye fri, alltid fri i helger, lang sommerferie, røde dager fri og slikt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men lærer må vel være en fin jobb? Mye fri, alltid fri i helger, lang sommerferie, røde dager fri og slikt...

...men myyye hjemmearbeid. Ellers virker det jo som en fin jobb med tanke på hund. Hjelper med vinterferier og høstferier ++ :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Lærer/barnehagejobb og lignende er "perfekte" jobber å kombinere med hundehold. Yrker med mye reising; diplomat, nordsjøen/båt, flyger osv er verre.

Hm... derfor du skal bli lærer altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbe i Nordsjøen og på båt og sånt er nok kanskje de som minst mulig lar seg kombinere med aktivt hundehold, ja.. Jeg vet at også lastebilsjåfør yrket er vanskelig å kombinere med hundehold. Spesielt hvis en kjører utlandet og er borte en uke av gangen, hjemme to dager og ut igjen på ny runde.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...