Gå til innhold
Hundesonen.no

Trefarget eller sobel?


Papillon

Recommended Posts

En jeg kjenner har en papillonvalp på 4 mnd. nå. Hun sa den var sobel, men nå som jeg har fått sett bilde (hun bor langt unna) tviler jeg veldig.. Jeg synes den helt klart ser ut som trefarget! :)

Oppdretteren hadde sagt den var sobel, så kanskje hun har rett, men jeg synes den ikke ser ut som det. Noen "fargeeksperter" som vil prøve seg? :P

av-330.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sa det stod sobel, men denne ser da ikke sobel ut i det hele tatt! Det er jo faktisk en liten sjans for at oppdretter tar feil (hvis hun ikke er så veldig erfaren ang. farger). Men egentlig mye større sjans for at jeg tar feil da.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart trefarget vil jeg si. Sobel vil si at hvert hår har flere fargenyanser. Selve hårstrået er lysere innerst mot huden og mørkere utover, svart på enden. Her ser det ut som at hunden har helt svarte hår, og da er den trefarget.

Søt valp forresten, hvor er den fra? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de er valp kan jo mye endres det kan godt være hun blir trefarget eller sobel. Vanskelig å si.

Men jeg tipper (utifra bildet, som kan vise helt motsatt) at den blir trefarget.

Blondie når hun var litt mer en 4 mnd:

i68723723_71927_2.jpg

Blondie nå:

i197247573_5922_2.jpg

Jeg er ikke farge ekspert men oppdretteren registrerte henne som trefarget og jeg tror det er det hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja.. Er ikke helt sikker jeg. Syns den kan se sobel ut jeg. Sobel er jo en brunaktig farge som er svart i tuppene. Rikke er sobel, men har noen svarte områder i ansiktet.

Hmm, jeg synes nå det ser ut som om den har ganske mange helt svarte hår jeg da? Da er den trefarget så vidt jeg kan forstå. En trefarget hund kan også ha soble hår, altså hår som er brune innerst og svarte på tuppene, men de har også hår som er helt svarte, noe en sobel hund ikke har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger det inn for Marita ettersom hun ikke fikk det til selv

Det er jeg som eier valpen på bildet. På helseattesten og i papirene hannes står det; farge: sobel/hvit. Dette er godkjent av veterinæren Bernt K. Lande v/ Karmsund dyrehospital. Regner med at de har peiling på hva de driver med.

Som "LiLi" sier er sobel når hvert hår har flere fargenyanser. Selve hårstrået er lysere innerst mot huden og mørkere utover, svart på enden. Hvis du ser i virkeligheten og ikke på bilder så ser du at håret er lysest inn mot huden, mørkere utover og svart på enden ;) Bilder lyver ofte Kristin :wub: hehe. Men du får jo se han på sommerleiren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ikke Tricolor? den har jo brunt på kinn, og som jeg forsto ut ifra det jeg fikk vite så har trefarget kun brune nyanser under hale, ører og over øyene, mens en tricolor har brunt på kinn,over øyne,under hale og litt i ører. vet ikke om det stemmer, men frøkna mi er tricolor, og har helt lik farge i ansiktet ;)

Legger det inn for Marita ettersom hun ikke fikk det til selv

Det er jeg som eier valpen på bildet. På helseattesten og i papirene hannes står det; farge: sobel/hvit. Dette er godkjent av veterinæren Bernt K. Lande v/ Karmsund dyrehospital. Regner med at de har peiling på hva de driver med.

Som "LiLi" sier er sobel når hvert hår har flere fargenyanser. Selve hårstrået er lysere innerst mot huden og mørkere utover, svart på enden. Hvis du ser i virkeligheten og ikke på bilder så ser du at håret er lysest inn mot huden, mørkere utover og svart på enden :wub: Bilder lyver ofte Kristin :P hehe. Men du får jo se han på sommerleiren.

Min valp jeg hadde før. var registrert tricolor i papirene sine, og hun var helt sobel/hvit.. så der var skikkelig bom hehe

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger det inn for Marita ettersom hun ikke fikk det til selv

Det er jeg som eier valpen på bildet. På helseattesten og i papirene hannes står det; farge: sobel/hvit. Dette er godkjent av veterinæren Bernt K. Lande v/ Karmsund dyrehospital. Regner med at de har peiling på hva de driver med.

Som "LiLi" sier er sobel når hvert hår har flere fargenyanser. Selve hårstrået er lysere innerst mot huden og mørkere utover, svart på enden. Hvis du ser i virkeligheten og ikke på bilder så ser du at håret er lysest inn mot huden, mørkere utover og svart på enden ;) Bilder lyver ofte Kristin :P hehe. Men du får jo se han på sommerleiren.

Det er sant at bilder ofte lyver ja. ;) Må nesten se det i virkeligheten for å være sikker. Samtidig er det ingen god oversikt over farger på papillon, så oppdrettere dømmer det ofte forskjellig. Bare for å kommentere det med veterinæren, så har jeg aldri opplevd at de legger seg noe borti dette med farger, og jeg ser heller ingen grunn til at de skal ha noen videre kjennskap til fargevariantene hos papillon. I bunn og grunn har det jo liten betydning hvilken farge hunden er registrert som. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Det er sant at bilder ofte lyver ja. :icon_confused: Må nesten se det i virkeligheten for å være sikker. Samtidig er det ingen god oversikt over farger på papillon, så oppdrettere dømmer det ofte forskjellig. Bare for å kommentere det med veterinæren, så har jeg aldri opplevd at de legger seg noe borti dette med farger, og jeg ser heller ingen grunn til at de skal ha noen videre kjennskap til fargevariantene hos papillon. I bunn og grunn har det jo liten betydning hvilken farge hunden er registrert som. ;)

Med merler er det veldig viktig å vite ved avel. Men til dags dato har jeg kun lest om en eneste merlet Papillon :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Noen som vet alle fargene på papillon? :icon_confused: (Synes det passet siden vi snakker om farger..)

- Trefarget

- Hvit/svart

- Tricolour

- Hvit/rød

- Hvit/sobel

Er det fler? Og finnes det rent svarte og hvite papilloner? (ikke trefargede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ikke Tricolor? den har jo brunt på kinn, og som jeg forsto ut ifra det jeg fikk vite så har trefarget kun brune nyanser under hale, ører og over øyene, mens en tricolor har brunt på kinn,over øyne,under hale og litt i ører. vet ikke om det stemmer, men frøkna mi er tricolor, og har helt lik farge i ansiktet :icon_confused:

Min valp jeg hadde før. var registrert tricolor i papirene sine, og hun var helt sobel/hvit.. så der var skikkelig bom hehe

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Tror du har tenkt motsatt her.

Tricollor skal være brun på kinn, over øyne og under halen. Det er tillatt med svarte tegninger på kropp og ørene skal være svarte. Er ihvertfall det jeg har lest.

Trefarget skal ha 3 farger. Er ikke noe fast hvor disse fargene skal være. Men de skal være brun i kinn og over øynene tror jeg. Det er tillatt med brune tegninger på kroppen. Trefargete har svart i ansiktet og som oftes på ørene tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den ikke Tricolor? den har jo brunt på kinn, og som jeg forsto ut ifra det jeg fikk vite så har trefarget kun brune nyanser under hale, ører og over øyene, mens en tricolor har brunt på kinn,over øyne,under hale og litt i ører. vet ikke om det stemmer, men frøkna mi er tricolor, og har helt lik farge i ansiktet :icon_confused:

Hvis valpen din ser lik ut som valpen i startinnlegget er den ikke tricolor. Jeg har mest tro på sobel egentlig. Mira var jo også sobel. OT men hva skjedde egentlig med henne?

Er mange som blander tricolor og trefarget.. Tricolor har, som only blondie sa, tanfarger på bestemte områder. over øynene (øyebyn ;) ) under halen og i kinnene Ørene ble jeg litt usikker på akkurat nå! Vicky sin Kelly er tricolor, er hun ikke?

En trefarget skal ha tre farger (tan/brun, svart og hvit) men ikke etter noe spesielt mønster. En sobel skal ha pels som er mørkere i tuppene. Ofte lett å se på frynsene på ørene der pelsen er lengre og dermed lettere å se!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis valpen din ser lik ut som valpen i startinnlegget er den ikke tricolor. Jeg har mest tro på sobel egentlig. Mira var jo også sobel. OT men hva skjedde egentlig med henne?

Er mange som blander tricolor og trefarget.. Tricolor har, som only blondie sa, tanfarger på bestemte områder. over øynene (øyebyn :icon_confused: ) under halen og i kinnene Ørene ble jeg litt usikker på akkurat nå! Vicky sin Kelly er tricolor, er hun ikke?

En trefarget skal ha tre farger (tan/brun, svart og hvit) men ikke etter noe spesielt mønster. En sobel skal ha pels som er mørkere i tuppene. Ofte lett å se på frynsene på ørene der pelsen er lengre og dermed lettere å se!

Har lest et sted at det skal være brunt inne i øret på tricollor også.

Det finnes jo også en farge som heter red and white. De er bare helt rød og hvit. Ikke noen andre farge nyanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sobel skal ha pels som er mørkere i tuppene. Ofte lett å se på frynsene på ørene der pelsen er lengre og dermed lettere å se!

Det hørest veldig ut som Aron. Alså valpen på bilde i startinnlegget. Det står også på papirene at han er sobel, så nå regner jeg med at jeg slipper å tenke mer på den saken :rolleyes: hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Er den ikke Tricolor? den har jo brunt på kinn, og som jeg forsto ut ifra det jeg fikk vite så har trefarget kun brune nyanser under hale, ører og over øyene, mens en tricolor har brunt på kinn,over øyne,under hale og litt i ører. vet ikke om det stemmer, men frøkna mi er tricolor, og har helt lik farge i ansiktet :icon_confused:

Min valp jeg hadde før. var registrert tricolor i papirene sine, og hun var helt sobel/hvit.. så der var skikkelig bom hehe

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Din Tika ser for meg ut som en trefarget. Men som sagt, bilder kan lyve.

Slik ser en tricolor ut. (holder desverre halen til siden akkurat på dette bildet).

kellyfrem.jpg

Tricoloren har tanfarge i "kinnene", ørene, øyenbryn og en flekk under halen ;)

Hvis valpen din ser lik ut som valpen i startinnlegget er den ikke tricolor. Jeg har mest tro på sobel egentlig. Mira var jo også sobel. OT men hva skjedde egentlig med henne?

Er mange som blander tricolor og trefarget.. Tricolor har, som only blondie sa, tanfarger på bestemte områder. over øynene (øyebyn :P ) under halen og i kinnene Ørene ble jeg litt usikker på akkurat nå! Vicky sin Kelly er tricolor, er hun ikke?

En trefarget skal ha tre farger (tan/brun, svart og hvit) men ikke etter noe spesielt mønster. En sobel skal ha pels som er mørkere i tuppene. Ofte lett å se på frynsene på ørene der pelsen er lengre og dermed lettere å se!

Det er helt riktig :P Kelly er en tricolor. Tricoloren har alltid tanfargede kinn, øyenbryn, i ørene og en flekk under halen. Det du sier er helt riktig :P Det er desverre en del som blander tricolor og trefarget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...