Gå til innhold
Hundesonen.no

Feilfarget?


borderen

Recommended Posts

Hei! Når jeg kjøpte Yippie fikk jeg høre at henne i tillegg til arbeidshund (som hun egentlig er) kunne egne seg meget godt i utstillig. I går snakket jeg med en oppdretter i norge. Hun sa det at jeg ville få mye trekk på grunn av fargen.

Er dette sant? I så fall - vil det trekke så mye at det ikke blir 1. premiering hvis alt annet er bra? Hvis det KUN er fargen å si noe på, vil hun da ha mulighet til å ta noen cert?

Hun er en blue merle der svart dominerer veldig. Jeg har fått høre fra flere at hun vil få normale blue merle valper.

Her er noen bilder (hun er jo ikke mer enn 8,5 uker, så det er ingen ekte oppstilligsbilder:

19.jpg

12.jpg

22.jpg

23.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tipper det er den hvite flekken på bakbenet hennes oppdretteren mener?

Jeg vet ikke hvor mye det vil trekke i utstillingsringen, men hun får lenger pels etterhvert og det kan hende du greier å skjule den med pelsen, samt at du kan stille henne med den andre siden mot dommeren. Det skal stå i rasestandaren om hvor mye hvitt den kan ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dommere som kan rasen vil ikke trekke for dette, men det er dessverre mange dommere som ikke har helt oversikt og der vil du ofte få trekk for overflod av svart. Særs collie-dommere(collien skal jo ha så lite svart som mulig i merlen sin) burde du holde deg unna. Senest forrige helg var det en aussie som det ble holdt tilbake certet på, fordi han hadde for mye svart.

Så ikke bekymre deg, aussien på utstilling er noe av den verste 'lottoen' jeg har sett i ringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tipper det er den hvite flekken på bakbenet hennes oppdretteren mener?

Jeg vet ikke hvor mye det vil trekke i utstillingsringen, men hun får lenger pels etterhvert og det kan hende du greier å skjule den med pelsen, samt at du kan stille henne med den andre siden mot dommeren. Det skal stå i rasestandaren om hvor mye hvitt den kan ha.

Men den er blue merle, så jo mer som blir borte, jo værre er det :lol:

Dommere som kan rasen vil ikke trekke for dette, men det er dessverre mange dommere som ikke har helt oversikt og der vil du ofte få trekk for overflod av svart. Særs collie-dommere(collien skal jo ha så lite svart som mulig i merlen sin) burde du holde deg unna. Senest forrige helg var det en aussie som det ble holdt tilbake certet på, fordi han hadde for mye svart.

Så ikke bekymre deg, aussien på utstilling er noe av den verste 'lottoen' jeg har sett i ringen.

Ok, takk :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men den er blue merle, så jo mer som blir borte, jo værre er det :lol:

Ok, takk :lol:

Men er ikke den flekken hvit? Eller er den merlet?

Men om du tenkte på at hun har lite merle så står det vel ingenting i standaren om hvor mye eller lite flekker de skal ha så det bør du ikke trenge å bekymre deg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke den flekken hvit? Eller er den merlet?

Men om du tenkte på at hun har lite merle så står det vel ingenting i standaren om hvor mye eller lite flekker de skal ha så det bør du ikke trenge å bekymre deg for.

Den er normal merle :lol: Litt dårlige bilder...

merle.jpg

Nei, det står jo ikke noe om hvordan merle fargen skal være, så da burde det vel gå greit egentlig. Men forstår jo på en måte at det ikke er ønskelig med så dominerende stort da... Ikke det at jeg kan noe om eller interesserer meg noe særlig for utstillig, men det er jo moro å gjøre det braq hvis man har mulighet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok det er slik som Martine sier at mye avhenger av dommeren. Det er jo alltid noen som ikke har satt seg heeeelt inn i rasestandarden. Oppdretteren min fortalte meg om noen som var blitt sendt ut av ringen med beskjed om at de var blitt lurt, for det de hadde var iallefall ikke en aussie. Nå husker jeg ikke hvilken farge den hunden hadde, men det VAR iallefall en aussie.

Edit: Den var korrekt farget også altså... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge standarden skal du ikke få trekk pga at hunden har lite merle( i forhold til mange andre merler) Om dommeren trekker for fargen er det fordi han han/hun foretrekker andre farger/ mer merle, og da bør det gå på plasseringen i klassen og ikke på kvaliteten på hunden. Eller fordi dommeren ikke kan nok genetik, da hunden din er like mye merle som hvilken som helst annen merle.

Hva som skjer i praksis er nok som Martine sier:Lotto!

På mudien er det det samme, de fleste fødes med gjevne merletegninger og, men det fødes noen nesten sorte innimellom. Også her kommer det ann på dommeren hvilken plassering hunden får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...