Gå til innhold
Hundesonen.no

Finnes det bare "udugelige" hundekjøpere?

dorab01

Recommended Posts

jeg blir bare så opgitt jeg er jo opdretter med mit første kull. Valpene ser veldig lovende ut og jeg ønsker selvsagt noen som skall stille de /eller ihvertfall instillt på å gjøre det om de blir fine. Heldigvis har jeg funnet to fantastiske eirere til begge tispene. De var "solgt" med en gang disse o eierne tok kontakt. Den ene er en opdretter den andre en meget engasjert og flink jente som har hatt rasen fra før og har en nå. Disse er jo "kjent folk". Så la jeg ut de resterende gutte valpene til salg hos valpeformidlingen i vår klubb. Der blir de guidet til meg om noen ønsker valper.

Men jeg har aldri opplevd "værre" folk som ringer. Det første de spør om er om jeg har noen jenter igjen så sier jeg nei. Og at det er vedig vanskelig å få tak i jenter i denne rasen. Og så spørr dem med en gang om pris. jeg tar samme anbefalt valpepris vi har i klubben. Men det synes de er for "mye".

Og så har jeg ett annet tilfelle hvor en person som ønsker til utstilling. Så spørr jeg litt om denne personen har erfaring et hvor mye det kreves av denne pelsen osv. ja da det går så bra så og så neste spørsmål er hvilken farge er den????(vår rase har kun en farge variant det vet alle som har hørt om rasen eller sett den ikke med mindre en overveier å kjøpe denne rasen). Jeg blir så oppgitt..

Hadde aldri tenkt at det finnes så mange ukompatible mennesker som ønsker seg vår rase...kanskje litt naivt tenkt men jeg trodde den vanskelige delen i å være opdretter skulle være i oppfostre valpene og ikke det å finne nye eiere.

Leser aldri folk om de rasene de vill ha lenger? Ønsker de ikke noe iinformasjon om annet en pris? Ingen har spurt meg noe om hverken mor eller far? OM meg eller mitt opdrett.. Hva er det som skjer med nye hundeeiere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Det var trist å lese. Skjønner godt du blir oppgitt. Håper du finner en super valpekjøper til gutten din som veit hva det vil si å ha en yorkie i hus :) Er du på yorkshire terrier forumet? Det er york du driver med ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sukk* Det var trist å lese. Skjønner godt du blir oppgitt. Håper du finner en super valpekjøper til gutten din som veit hva det vil si å ha en yorkie i hus :) Er du på yorkshire terrier forumet? Det er york du driver med ja?

Jepp det er jeg. Men det er snakk om to valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som en udugelig hundekjøper så får jeg svare jeg da :)

Som hundekjøper er jeg relativt ny i gamet. Men jeg lærer. Vi bestemte oss for å skaffe hund for 3 år siden. Til min store forfjamselse oppdaget jeg samtidig at man ga bort hunder på FINN. For meg er en hund ett dyrbart vesen som kommer på rangstigen rett under mann og barn. Og gi bort en hund er helt utenkelig. I tillegg er jeg en smule naiv og stoler på det folk sier. Og hva jeg burde spørre etter visste jeg ikke egentlig.

Så er den snill, er den vant til barn. Jeg tror det var det eneste jeg spurte om(satt litt på spissen) Og plutselig var vi eiere av en blanding av Rottweiler og gordon setter.

Huff og huff. En skikkelig hormonbombe som hadde som hobby å bite. Desverre måtte Brutus flytte videre da han satt oppå min sønn på 6 år og beit han i nakken. Riktig nok lek, men han blei litt mye. Og dessuten var jeg redd for han. Brutus fikk ett godt hjem, ett hjem uten små barn og har det bra i dag.

Så nesten ett år etter fant vi det vi lette etter. En blanding mellom Beagle/basenji en vakker skapning. Tarzan ble valgt ut i fra navnet sitt han. Så enkelt og så amatørmessig. Så mor når vi var på besøk for å hilse på tarzan første gang.Far har visste jeg ikke hvem var før nå nylig. og den gangen betydde det heller ikke noe.

Nå er vi på leit etter en rase hund. Og kravene våres har blitt noe større. Og foreldre dyrene betyr mer. Og jeg har lest og lært mye. Ikke minst om fallgruver og useriøse oppdrettere.

Så jeg er nok en av de udugelige valpekjøperne som har lært på den harde måten. Som mulig vil drive utsilling om jeg får ett prakteksemplar, men veit ikke hva utstilling går ut på enda. Ønsker å ha en hund å drive agility med om jeg får en jeg kan dressere til å ikke stikke av for ett godt ord(Tarzan egna seg dårlig der) Men først og fremt vil jeg ha en hund som blir ett fullverdig familie medlem på godt og vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har og vært en uduglig hunde kjøper og har mang en gang falt i den store fall gruven å valgt hunder etter utsende og pris,men nå har jeg lært og på den harde måten...men har funne min rase så nå er det ikke lenger noe problem,for nå hvet jeg å jeg vil ha:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt motsatt av deg jeg ... med tanke på hva som er det vanskeligste arbeidet. Om jeg noen gang skulle avle, hvordan finne gode eiere :)

Det er ALLTID useriøse folk som svarer på annonser. uansett hva slags dyr det er. jeg hadde foreksempel en forannonse på hesten min i våres, med spesifisert at hesten aldri har vært hoppet med. Også får man mailer som : Hvor høyt kan den hoppe? og: *HAr du flere bilder?

Det er ALT som står. Ikke navn en gang.

je gtror man bare må annonsere , og sile ut de svarene man får. så finner man de rette eierne etterhvert :D folk har kort og godt for mye penger, og mange som ringer deg kan godt være noen som bare syntes bildene var søte foreksempel. Jeg tror mange ringer uten egentlig å være så veldig intr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt motsatt av deg jeg ... med tanke på hva som er det vanskeligste arbeidet. Om jeg noen gang skulle avle, hvordan finne gode eiere :)

Det er ALLTID useriøse folk som svarer på annonser. uansett hva slags dyr det er. jeg hadde foreksempel en forannonse på hesten min i våres, med spesifisert at hesten aldri har vært hoppet med. Også får man mailer som : Hvor høyt kan den hoppe? og: *HAr du flere bilder?

Det er ALT som står. Ikke navn en gang.

je gtror man bare må annonsere , og sile ut de svarene man får. så finner man de rette eierne etterhvert :D folk har kort og godt for mye penger, og mange som ringer deg kan godt være noen som bare syntes bildene var søte foreksempel. Jeg tror mange ringer uten egentlig å være så veldig intr.

Men det egentlig poenget mitt var at jeg aldri la ut en annonse men går via valpeformidler i vår klubb. det vil si de må ta sa seg bryet med å ringevalpeformidler da vi ikke har noe form for annonser ute Og så ringe meg/andre opdrettere som har kull. Jeg trodde helt ærlig at det tok bort lit av det veldig useriøse og impulsive. Men det gjorde det desverre det ser nesten ut til at det blir verre. Det verste var jo den personen som ringte for så å si at den ikke ønsket valper fra meg fordi den personen ville ha valper fra gode linjer! Uten at den personen i det hele tatt hadde spurt om hvordan forledrene til valpene var :shocked: Jeg var så sjokkert at jeg ikke viste hva jeg skulle si en gang.

Jeg bare takker at begge tispene mine er solgt til helt fantastiske hjem hvor jeg vet de for det kjempe bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, men jeg tror at man alltid finner masse useriøse folk uansett. Hva er en yorkshire forresten ? er det disse bedårende små tofargede (svart og brun ?Eller er det flere farger i dem kanskje ) med litt sånn *hår alle veier * (Vær så snill ikke bli fornærmet :D ) Det er en liten rase jeg synes er så utrolig vakker men som jeg ikke vet hva heter, og jeg lurer på om det er en sånn en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jo, men jeg tror at man alltid finner masse useriøse folk uansett. Hva er en yorkshire forresten ? er det disse bedårende små tofargede (svart og brun ?Eller er det flere farger i dem kanskje ) med litt sånn *hår alle veier * (Vær så snill ikke bli fornærmet :D ) Det er en liten rase jeg synes er så utrolig vakker men som jeg ikke vet hva heter, og jeg lurer på om det er en sånn en :)

rase_127_3.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre er det mye rart der ute,men du får ha tålmodighet så dukker sikkert de rette opp:)

Jeg kjenner en oppdretter som fikk en tlf ifra ei dame som ønsket seg hund. Hun var ganske dårlig til beins,men hadde da en fin hveranda hunden kunne lufte seg på.

Hun fikk beskjed om å ta seg en tur på Leketøysbutikken å kjøpe tøyhund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjedelig med sånne valpekjøpere... Greit å selge valp med valpekurs, men jeg synes faktisk man skal ha lært seg en god del føøør man overhode tenker over å finne seg hund. Ellers risikerer man jo å bli lei, eller at hunden ikke lever opp til forventningene eller viser seg å være for mye arbeid.

Hvis jeg skal ha valper selv en gang kommer jeg til å ha samme problem selv... Tror det er mange hunder som bare "er der".

Når jeg skulle ha valp valgte jeg å sende ut en mail i første omgang med litt informasjon om meg selv og min familie og hvorfor jeg ville ha hund/papillon. Det tror jeg ble satt pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lett å finne gode hjem til valpene sine. Men når jeg har kull så siler jeg ut så mye jeg kan. Vi har alltid det i bakhodet at vi kan komme til å sitte igjen med en eller flere av valpene en god stund før man finner et nytt hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da fikk vi trent trapp og lykkes med det Ikke en adferd vi fikk etablert med pålitelighet, men den kommer. I tillegg har vi fått trene heis, tog, roterende dører, ståk og kaos med ski og bagasje og rullestol og sikkert mye jeg ikke tenkte over. Tisse på asfalt og drite på perrong fikk hver sin ✅ på lista de også, fordi han ikke kan drite på cue ennå. Vi har altså vært på Trondheim Lufthavn Værnes i dag. Ingen trenger stille spørsmål ved mutterns motivasjon for å dra med Ede dit. View fra togvinduet forklarer mer enn et avsnitt med ord.  Allerede rett etter å ha forsert det skumle underlaget med farge og knatter og en stor sprekk i, uten å ha blitt gitt tid til å undersøke det nærmere på tur ut av toget, så møtte vi første virkelige utfordring: Jeg vurderte ikke prøve engang. Han hadde allerede blånektet de få trinnene fra sentralstasjonens hall opp til spor 1, hvor han måtte bæres av tidsnød. Manøvrerer fint i folkemengde på perrongen, men er ikke noen follower og måtte bæres ombord i toget også, av tidsnød. Ikke en god start på bekjentskapet med tog, men alternativet var å bli stående igjen på perrongen. Må man så må man. Vel inne i toget var han ikke fornøyd. Sutret og klagde fordi det var kjedelig, menneskene der inne ignorerte ham, han fikk ikke roame rundt i vognen og undersøke som han ville, men måtte ligge trangt på gulvet. Godisautomaten var skikkelig kjip og rasjonerte middagen hans som kommunistregimet i Venezuela, mens han var skrubbsulten. Hadde sikkert hjulpet om han kunne fått se ut vinduet, men hunder er forvist til gulvet, og der er det dørgende kjedelig.  Han er en skikkelig good boy. Utover litt klaging og sutring på et akseptabelt volum, bare noen få høye bjeff - forståelig som sulten og rastløs lite barn i en dørgende kjedelig situasjon hvor det duftet fulle lommer - så var han på ingen måte vanskelig å ha med å gjøre. Muttern fikk ta bilder av utsikten og tenke over hvordan dette myke, jakt-, beite- og jordbruksvennlige landskapet rundt den fiskerike fjorden full av blåskjell var et bra sted for forfedre å slå seg ned, mens stakkars liten måtte finne seg i å ligge på gulvet og kjede seg fordi dumme muttern glemte ta med noe å tygge på.    Etter å ha hastet ut av toget uten å få undersøke underlaget i tråd med HMS retningslinjer (leverte avviksmelding på den), blitt båret opp rulletrappen fra perrongen, så gikk han nonchalant gjennom den første roterende døren og fikk tisse på gress. Den neste roterende døren var heller ikke en issue. Inne i den travle ankomsthallen var det mye å ta inn, men muttern hadde et mål basert på et falskt minne om en kaffebar foran sikkerhetskontrollen på øvre plan. Viste seg at lagersjefen i hjernen hennes hadde effektivisert litt i overkant ved å sause sammen minner fra Værnes med minner fra Gardermoen. — Same/same og tar mindre plass på lageret, forsvarte han seg med. Jeg har gitt opp å krangle med ham. Det var altså ingen kaffebar oppe, men vi fikk ihvertfall tatt heis to ganger og sett og luktet mye rart, bl.a. en renholder med vasketralle som tømte en diger søppelbøtte rett foran oss og tok samme heis. Det luktet sterkt av vaskemidler fra den rare og skranglete tralla og de formene da hun åpnet den svære boksen og byttet sekkene var også store inntrykk. Heisen med glassvegger var helt ny, og Ede ble forfjamset da den beveget seg oppover. Genuint forfjamset. Tidligere har han bare tatt lukket heis med speil i, som han har antatt var en ekte sci-fi portal, uten å synes det var merkelig på noen måte. Å se heisens bevegelse var en Eureka opplevelse for ham.  Ede er god på læx lineføring gjennom søndagstravel flyplass. Passe folksomt. La inn noen sitt-ligg-stå for å stoppe en konsert han ville beære publikum med mens jeg sjekket prisene på kafeen vs Narvesen. Vi endte selvsagt på Narvesen hvor muttern tok til takke med en kjip latte fra maskin, uten sirup eller krem eller noe, og Ede fikk en wienerpølse. Ikke en hel på en gang, men muttern ble nødt til å kjøpe NOE for å bøte på sin manglende evne til å porsjonere ut en stor middag over et kjent tidsrom. Det krever gode bestikkelser å manøvrere ansvarlig sikkerhetspersonell mellom hyllene på Narvesen uten å undersøke noe. Han har en iboende pliktfølelse til å undersøke alt for å kvalitetssikre mutterns vurderinger av HMS. Vi hadde fortsatt mye å gjøre og jeg hadde vært for raus med godbitene, så wienerpølse ble en venn i nøden. Heller for mye motivasjon og glede enn for lite. Høy haleføring på trygg og selvsikker kropp i sånne miljøer er ikke noe jeg tør ta for gitt. Matserveringen hjelper trygge meg i troen på å få en miljøsterk og trygg voksen hund. Vi fikk besøkt et trangt toalett med kø av damer og Edeward lærte at det er sjarmerende og søtt å titte nysgjerrig under veggen til den fornødne ved siden av:  ✅ "Tnååå, så søt!" Vi oppdaget plutselig at roterende dører var rart, begynte bæde på dem og nektet entre. En grundigere sikkerhetssjekk ble foretatt ved å sitte på utsiden og se på et par rotasjoner, for å kartlegge mønsteret i bevegelsen. Den merkelige portalen fikk security clearance og ble ført tilbake på lista over ok ting det ikke er nødvendig å stille flere spørsmål ved.  Det ble tid til å blåse ut med lek etter så mye fokus og inntrykk. Utrolig befriende og skikkelig glad for å få hoppe og sprette og jage og kampe litt etter så mye øving på well behaved big boy gentleman rollen. En riesenschnauzer er alltid på vakt, though. Her lagde noen en lyd: ..men det var ikke noe som krevde nærmere undersøkelser. Mer heis, gullstol i rulletrapp og på egne bein gjennom roterende dører for å tisse før vi dro tilbake til perrongen med enda en failure på å gå opp liten trapp, men vellykket gjennom roterende dører og heis.  Ede ikke var super happy med å plutselig trenge drite på perrongen. Han så seg fortvilet rundt etter et bedre egnet sted, men måtte akseptere et folketomt område mot enden. Sånn kan det gå når en ikke har lært å drite på kommando ennå. Stor lettelse for ham og kanskje noen Shitbreak (American Pie) nykker redusert for fremtiden. Muttern var mest glad for at det ikke var morgendagens suppe av wienerpølse, og noterte seg at den bør siktes inn på et egnet sted.  På toget hjem påstod konduktøren over høyttaler at det ikke var lov med bagasje i midtgangen. Ede som har plukket opp at muttern tenker påføre ham stående spike hanekam (med stivelse) i puberteten, sånn bare for å kommunisere tydelig for omverdenen hvor landet ligger for tiden — han bestemte seg for å begynne øve på den rollen som teenage bøllefrø og holdt en sivil ulydighet protestaksjon. Her har konduktøren nettopp passert i den retningen:  Vi mistet bussen hjem med et simpelt minutt og fikk en hel time på sentralstasjonen, med potesokker, fordi muttern er langt mer germophobe angående togpassasjerer enn flypassasjerer.  Med en hel time til rådighet klarte Ede overkomme sin lammende frykt for trapper flere ganger. Bykset opp flere trinn. Den deilige mestringen han utstrålte da det løsnet var en vidunderlig gave. ..bare for å fryse til av skrekk og skuffelse da vi rundet hjørnet etter den første trappen og ble møtt med dobbelt så mye trapp. Trengte hjelp, men ikke like lammet av angst som før. Dette går seg til med mer trening.  Sitt og bli sittende fungerer fint i mange lange sekunder mens muttern tråkker rundt synlig på noen meters avstand i hallen. Våget på en bli stående som gikk over forventning. Reiste seg fra ligg før markør flere ganger før han koblet at min retur ikke var markøren. Det gikk seg til. Han er så flink gutt 💕 Sa fra om at han måtte tisse også. Skjønner fint forskjellen på inne og ute, selv på fremmede sentralstasjonen. Tisset dog rett på asfalten noen meter fra døren da vi kom ut, etter at jeg i mitt stille sinn hadde konstantert at her var det ingen egnede steder å tisse. Som om vi hadde en mental connection om situasjonen der, før han tok en selvstendig avgjørelse. Å klare dele soner av utendørs asfalt inn i grader av publikums aksept for å tisse på - her eller der borte - det er for mye forlangt av en 14 uker liten valp.  Jevnt over eksemplarisk adferd hele dagen, fra å stå i ro for å få på potesokker og løpe til bussen på dem hjemmefra. Har han tenkt fortsette sånn vil det være en ære å få bære ham opp rulletrapper i fremtiden. Such a good boy jevnt over, han kan få ha noen nykker. 
    • Mine videofeeds er fulle av prong collars, e-collars, absurde mengder røffe corrections for ingenting og trenere som advocater for det. Det røskes og rykkes hardt i vonde halsbånd og det strømmes. Hundene gjør nøyaktig som de blir bedt om og trenerne strutter av selvtillit, gir inntrykk av kompetanse. Guruvibber som tiltrekker følgeskarer.  Metoden deres fungerer jo. De gjør det godt i sport fordi hundene aldri vegrer å adlyde på flekken og aldri vender oppmerksomheten mot noe annet - de vet hva som skjer da - og folk lar seg forføre av at hundene opptrer som maskiner, derav populariteten.  Noe av det mest kvalmende var en video som representerte positiv forsterkning med en bøs kar utkledd som "Karen" med blågrønn parykk, med tynn pipestemme, unnskyldende kroppspråk, som klikket manisk, klikk, klikk, klikk, klikk, og ... Jeg finner den ikke igjen ved søk nå, men det var en utrolig teit og barnslig misrepresentation av klikkertrening for å latterliggjøre konseptet for menigheten, og menigheten synes det var morsomt. Flere titusen likes og mange hundre kommentarer, i hovedsak oppmuntrende til firmaet og trenerne. En må se den. Mye verre enn beskrivelsen. Det verste var at folk synes den var morsom og beskrivende og de hånlo i broderlig fellesskap av de dumme klikkertrenerne som ikke forstår at bikkja må røskes lydig. Ikke sett noe liknende fra skandinaviske content creators, her hjemme ser det greit ut på internettet, men innholdet fra over dammen vil antakelig smitte på den yngre garde. Ble vitne til det her om dagen da en dame med vesttysk frosk skulle entre en kurstime, og hunden ikke umiddelbart satte seg ved døren. Den fikk kjapt et hardt røsk i tynn kjetting helstrup som skar i ørene på 5 meters avstand. Usikker på om fører lærte det der på kurs eller fra internettet. Ikke pent ihvertfall. SÅ viktig er det ikke at hunden setter seg så intenst umiddelbart foran en dør på vei inn til trening.  Om en vil ha en titt down the rabbit hole, søk på øvelser fra ringsport og raser som rottweiler, doberman, malinois, dutch og german shepherd, så er feeden befengt med de der trenerne der på no time. 
    • Det var trist å høre, han var ung? (Heh, sjekket bloggen din, det er visst jeg som er gammel. Men trist likevel.) Ifølge Akkurat nå er det noen "motreaksjoner" mot den positive trenden:  Nå er det noen år siden jeg var aktivt inne i noe treningsmiljø selv, men jeg tenker jo at Canis og klikkertrening/positiv forsterkning fortsatt er greia, og jeg ville nå gått til de samme bøkene som for ti år siden. Men klart, noen endringer er det nok og sikkert noen nye flinke guruer kommet til, så håper noen kan bidra der!
    • Det er nå to år siden Pax vandret videre, og vi (jeg) har begynt å planlegge ny valp.  De siste årene har gått mye til småbarn, jobb og hus, så jeg har ikke fulgt noe særlig med på hva som går for seg i hundemiljøet. Det må jeg gjøre noe med, og derfor spør jeg dere på Sonen om hjelp til oppdatering. Hvis du skulle anbefalt meg, en kommende valpespekulant, noen ressurser, creators på sosiale medier jeg kan følge, bøker å lese, treningsmetoder, trender/diskusjoner som er sentrale, hva som helst egentlig, hva skulle det vært? Er det noen tema som er kontroversielle eller er alt bare fryd og gammen? Har Cæsar Millan kommet tilbake eller har verden gått videre? Hva bør jeg sjekke ut? Hva bør jeg holde meg langt unna?   
    • Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...