Gå til innhold
Hundesonen.no

"Voksen valp"


JailyTina

Recommended Posts

Jeg har hørt at noen hundetrenere mener at hvis en hund på en eller annen måte har gått glipp av valpetida si kan den ha litt ekstra valpefakter som voksen også. Mikey f.eks. er en hund som passer under den beskrivelsen siden han ikke fikk oppleve stort annet enn et bur det første året av sitt liv. Og med han i huset er det faktisk som å ha en 40kg kjempevalp som hopper rundt. (eneste valpetendensene vi ikke har sett er å gjøre fra seg inne og å bite på møbler o.l)

Men så begynner jeg å tenke litt da. For kanskje det bare er personligheten hans. At han bare er en glad og lykkelig gutt og liker å vise seg frem og kose i armkroken/på fanget og gjøre andre valpeaktige ting....?

Tror dere det er noe i det at voksene hunder som ikke har fått en god valpetid kan ta igjen det tapte når de blir eldre?

(Det eneste jeg er 100% sikker på at Mikeys tapte valpetid har gått utover er jo sosialiseringen siden han verken var vant til mennesker eller dyr når han kom til oss...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo kanskje Mike valp enda (snart 16 måneder) og han har på ingen måte gått glipp av valpetiden sin, men han er en valp å ha i huset enda, han får raptusser og flyr vegg i mellom her noen ganger, spretter rundt og inviterer til lek ganske ofte, fillerister puter og bærer skoene mine overalt. Dorullen for fortsatt gjennomgå her. Syns det er litt koselig når det er sånn egentlig jeg, merker at han er i huset for å si det sånn, han gjør at man legger merke til han hele tiden. :blink: Han kravler oppå meg hvis jeg ikke vil kose eller leke med han. men nå er kanskje ikke han under kategorien voksen enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem er vel voksne i størrelsen, men ikke helt i hodet kanskje.. vet ikke jeg, noen andre som vet?? Mike har ikke forandret seg så mye siden han var 6-7 måneder i oppførselen hvertfall (han er selvfølgelig mye mer lydig og vet hva som er rett og galt) men han er som en valp enda, nyter det så lenge jeg kan jeg :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er 3 år. Hun er fortsatt nokså valp i hodet, men ikke like mye som du beskriver da.

Men hun har vokst av seg det meste men hun år fortsatt raptuser hvor hun ruller i gresset lager rare snorkelyder og er heeelt vill. Hun vil også ha oppmerksomhet hele tiden slik som du sier silje85. løper bort å vil at du skal kose og leke men henne:) Dorullene og sokkene er fortsatt veldig populære her i huset ihvertfall :blink:

Men jeg synes det bare er kos jeg:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en diskusjon med en førerhundbruker.

Om valper som blir trent for tidlig, hun mener de blir mer robot enn hund.

Kan det hende at valper som ikke får være valp, som da blir behandlet som en voksen, blir stilt store krav til, blir mer kuet og "daff" hund?

Jeg tror nok på at hunder som ikke får leke som valp, men bor i bur hele tiden, at de kan blir litt "ertete" som voksne/unghunder. Leker ut det den mistet på en måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...