Gå til innhold
Hundesonen.no

Alkohol, nå og da


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Altså, en del venner av meg har blitt tatt av politiet mens vi har vært ute på byen, og dermed har foreldrene blitt ringt, og de har blitt hena med en gang ca.

De som har blitt tatt av politiet har fått lange leksjoner av foreldrene sine om ditt og datt, og at det er sååå skuffende at de drikker osv. Så spør jo da vennene mine foreldrene sine:

" Si meg, drakk du aldri når du var 14-15 du?" og svaret alle har fått:

"Joda, men det er forskjell på den tiden og nå!"

Er det virkelig en så stor forskjell på når de drakk for 20-30 år siden og på nå?`

Og videre sier jo alle foreldrene: " Greit at du prøver det ut, men aldri kom hjem full igjen!" Altså, da er det jo bare å sove ute eller hos noen kompiser da..

Jeg har grublet så lenge på dette nå, gir snart opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Ja, men hvorfor skal ikke vi få drikke fordi det er så annerledes fra før i tiden?

Edit: Ja, okei, de er kanskje litt redde for oss når vi er ute seint og drikker osv. Men hva er forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke forskjellen er så enormt stor mellom generasjonene når det gjelder drikking egentlig, men kanskje at ting generelt er mer utrygt og at man derfor blir mer bekymret.

Regner med mange foreldre er redde for voldsepisoder og kanskje også eksponering for narkotika - særlig dersom man ferdes mye inne i byen. Og det er jo ting som øker mer enn alkoholbruken.

Så er det dette med at alle foreldre først og fremst tenker på å beskytte ungene sine. Man reagerer instinktivt på ting som kan utgjøre fare, og det er naturlig. Det er ikke sikkert de fikk lov å drikke av sine foreldre de heller :blink: Men mange undersøkelser viser at de barna som får lov til å drikke av foreldrene, drikker mer senere i livet. Det er jo ikke sikkert de mener det så alvorlig som de sier, men de ønsker å være en motvekt mot press fra alle andre kanter - og sånn bør det være mener jeg.

Jeg begynte selv å drikke så smått når jeg var 15-16, men vi holdt oss stort sett til private steder (kompiser som var alene hjemme osv.), og siden dette var før mobiltelefonens tid, utartet det sjelden til gedigne fylleslag slik man gjerne ser på hjemme alene-fester i dag. Det gjorde at det hele var relativt skjerma, og det fantes alltid en seng eller en sofa å sove på dersom man fikk i seg for mye (og det skjedde jo rett som det var... :P ). Det var sjelden vi virret ute og viftet med flaska foran trynet på politiet, for å si det sånn.

Det er IKKE gøy for foreldre å få ungen sin levert på døra av politiet. Foreldre er ikke "dumme" av den grunn, tvert imot - jeg ville blitt illsint sjøl. Klarer man ikke å drikke uten å "erte" på seg politiet bør man kanskje vente litt? Det går an å være smart selv når man drikker - og dersom man viser at man er bitte litt ansvarlig kan det jo hende man får mindre bråk hjemme også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk forskjell på nå og da.

Som Flash påpeker så har voldsbruken økt, narkotikabruken økt. For 20 år siden (gosj, så gammel jeg begynner å bli...) da jeg først begynte å farte inn til byen var "tilbudet" hasj og heroin og bare skikkelige narkiser brukte slikt. Slik er det ikke i dag. Partydopen florerer, også i "trygge" lille Trondheim.

Så jeg skjønner faktisk foreldrene deres godt jeg, men man må jo finne en balansegang. Og det er faktisk mye bedre at dere komer hjem fulle enn å ikke komme hjem i det hele tatt - og med fare for å høres ut som at jeg synes alle menn er skumle: det er viktigst for dere jenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke forskjellen er så enormt stor mellom generasjonene når det gjelder drikking egentlig, men kanskje at ting generelt er mer utrygt og at man derfor blir mer bekymret.

Regner med mange foreldre er redde for voldsepisoder og kanskje også eksponering for narkotika - særlig dersom man ferdes mye inne i byen. Og det er jo ting som øker mer enn alkoholbruken.

Så er det dette med at alle foreldre først og fremst tenker på å beskytte ungene sine. Man reagerer instinktivt på ting som kan utgjøre fare, og det er naturlig. Det er ikke sikkert de fikk lov å drikke av sine foreldre de heller :blink: Men mange undersøkelser viser at de barna som får lov til å drikke av foreldrene, drikker mer senere i livet. Det er jo ikke sikkert de mener det så alvorlig som de sier, men de ønsker å være en motvekt mot press fra alle andre kanter - og sånn bør det være mener jeg.

Jeg begynte selv å drikke så smått når jeg var 15-16, men vi holdt oss stort sett til private steder (kompiser som var alene hjemme osv.), og siden dette var før mobiltelefonens tid, utartet det sjelden til gedigne fylleslag slik man gjerne ser på hjemme alene-fester i dag. Det gjorde at det hele var relativt skjerma, og det fantes alltid en seng eller en sofa å sove på dersom man fikk i seg for mye (og det skjedde jo rett som det var... :P ). Det var sjelden vi virret ute og viftet med flaska foran trynet på politiet, for å si det sånn.

Det er IKKE gøy for foreldre å få ungen sin levert på døra av politiet. Foreldre er ikke "dumme" av den grunn, tvert imot - jeg ville blitt illsint sjøl. Klarer man ikke å drikke uten å "erte" på seg politiet bør man kanskje vente litt? Det går an å være smart selv når man drikker - og dersom man viser at man er bitte litt ansvarlig kan det jo hende man får mindre bråk hjemme også?

Jeg er veldig enig i mye av det som skrives av Flash her. Det er ikke nødvendigvis alkoholinntak eller alkoholdebut som har forandret seg de siste tiårene, men derimot samfunnet og miljøet vi lever i. Det har generelt blitt mye mer utrygt enn tidligere, og det er mest sannsynlig det foreldre egentlig bekymrer seg for, og ikke alkoholen.

Min far for eksempel, begynte å drikke mye tidligere enn meg (og mye mer), men likevel var ikke det noen krise den gangen. Det var rett og slett ikke så mye man kunne bli utsatt for, i forhold til i dag. Mine foreldre bekymret seg (og bekymrer) seg i utgangspunktet lite for mitt alkoholinntak, derimot er de mye mer redd for alt som kan skje når jeg er ute på byen sent på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Tror ikke forskjellen er så enormt stor mellom generasjonene når det gjelder drikking egentlig, men kanskje at ting generelt er mer utrygt og at man derfor blir mer bekymret.

Regner med mange foreldre er redde for voldsepisoder og kanskje også eksponering for narkotika - særlig dersom man ferdes mye inne i byen. Og det er jo ting som øker mer enn alkoholbruken.

Så er det dette med at alle foreldre først og fremst tenker på å beskytte ungene sine. Man reagerer instinktivt på ting som kan utgjøre fare, og det er naturlig. Det er ikke sikkert de fikk lov å drikke av sine foreldre de heller :blink: Men mange undersøkelser viser at de barna som får lov til å drikke av foreldrene, drikker mer senere i livet. Det er jo ikke sikkert de mener det så alvorlig som de sier, men de ønsker å være en motvekt mot press fra alle andre kanter - og sånn bør det være mener jeg.

Jeg begynte selv å drikke så smått når jeg var 15-16, men vi holdt oss stort sett til private steder (kompiser som var alene hjemme osv.), og siden dette var før mobiltelefonens tid, utartet det sjelden til gedigne fylleslag slik man gjerne ser på hjemme alene-fester i dag. Det gjorde at det hele var relativt skjerma, og det fantes alltid en seng eller en sofa å sove på dersom man fikk i seg for mye (og det skjedde jo rett som det var... :P ). Det var sjelden vi virret ute og viftet med flaska foran trynet på politiet, for å si det sånn.

Det er IKKE gøy for foreldre å få ungen sin levert på døra av politiet. Foreldre er ikke "dumme" av den grunn, tvert imot - jeg ville blitt illsint sjøl. Klarer man ikke å drikke uten å "erte" på seg politiet bør man kanskje vente litt? Det går an å være smart selv når man drikker - og dersom man viser at man er bitte litt ansvarlig kan det jo hende man får mindre bråk hjemme også?

Vi vifter jo ikke akuratt flaska foran politiet, men de bare kommer sånn het uventet bort til oss, begynner å snakke også plutselig er de på telefonen med foreldrene våre..

Vi går jo i 9. alle sammen, og teknisk sett er vi for "små" til å drikke, men vi har jo aldri blitt tatt for noe sånnt?! Og om politiet er der og ringer foreldrene til stakkars "offer" om personen bærer flaske- hva er så farlig da? Politiet er jo der!

Å joda, vi er smarte når vi drikker vi.. Vi sier vi skal ligge over hos noen, så drar vi på fest og kommer hjem neste morgen. Foreldrene til hu veninna mi som ble tatt av politiet gikk på den og samme natt fikk de dattera si sendt hjem av politiet. Men fortsette å gå 5 på gjorde de helt klart.

Hadde de virkelig vært såå bekymra for at vi skal ut å drikke mye, så hadde de jo garantert gått hrdere til verks..

*sukk* Finner ikke ut av gåten her jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vifter jo ikke akuratt flaska foran politiet, men de bare kommer sånn het uventet bort til oss, begynner å snakke også plutselig er de på telefonen med foreldrene våre..

Vi går jo i 9. alle sammen, og teknisk sett er vi for "små" til å drikke, men vi har jo aldri blitt tatt for noe sånnt?! Og om politiet er der og ringer foreldrene til stakkars "offer" om personen bærer flaske- hva er så farlig da? Politiet er jo der!

Å joda, vi er smarte når vi drikker vi.. Vi sier vi skal ligge over hos noen, så drar vi på fest og kommer hjem neste morgen. Foreldrene til hu veninna mi som ble tatt av politiet gikk på den og samme natt fikk de dattera si sendt hjem av politiet. Men fortsette å gå 5 på gjorde de helt klart.

Hadde de virkelig vært såå bekymra for at vi skal ut å drikke mye, så hadde de jo garantert gått hrdere til verks..

*sukk* Finner ikke ut av gåten her jeg!

Som nevnt så tror jeg ikke det er drikkingen som er det store problemet, men derimot hva som faktisk kan skje når såpass unge mennesker er ute "alene". Samfunnet vi lever i er rett og slett ikke trygt lenger, og det er nå dessverre slik at man lett blir naiv og dum når man drikker = større sjanse for at ting kan skje. I tillegg til at det faktisk er ulovlig for folk under 18 å drikke, og at sannsynligheten for at man skal drikke er ganske stor når man går rundt med en flaske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, vi er smarte når vi drikker vi.. Vi sier vi skal ligge over hos noen, så drar vi på fest og kommer hjem neste morgen.

Med fare for å virke veldig belærende så nei, det er ikke spesielt smart.. Dere klarer å lure foreldrene deres ja, men lurt er det ikke. Det har skjedd saker før og de vil skje igjen desverre. "Det skjer ikke meg" har andre tenkt før. Prøv heller å skape en god dialog med foreldrene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
Med fare for å virke veldig belærende så nei, det er ikke spesielt smart.. Dere klarer å lure foreldrene deres ja, men lurt er det ikke. Det har skjedd saker før og de vil skje igjen desverre. "Det skjer ikke meg" har andre tenkt før. Prøv heller å skape en god dialog med foreldrene deres.

Jeg tenker omtrent alltid sånn jeg.. " Det skjer ikke meg uansett så!" Og det er jo min tankegang og min mening uansett så!

Men vi er jo faktisk ikke ute hele natta, vi blir med kompiser/veninner hjem, de som er hjemme alene/har foreldre som godtar at man kommer sent hjem.

Å ja, blir vi tatt beruset når vi er under 18 så sliter vi litt.. Men det skjer jo ikke meg uansett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg drikker og jeg er 16 år. Jeg skjønner godt at du blir oppgitt. Men på en annen måte så skjønner jeg foreldrene våres litt da. For det første er det ulovelig å drikke når man er under 18 år. For det andre kan det også skje endel ting når man har drukket for mye. Så når foreldrene dine sier at du ikke får lov til å drikke har de jo egentlig rett?

Jeg vet hvordan du har det, snike seg rundt, planlegge tider for å hente drikke når de ikke er hjemme. Få andre personer til å kjøpe drikke fordeg, eller bruke falsk leg. Men det er ulovelig rett og slett.. Man skal være forsiktig, ikke bare forsiktig fordi man er redd for å bli tatt, men fordi det kan skje endel skumle ting, og du kan havne oppi endel vanskelige situasjoner!

MEN, jeg holder alltid innetidene mine og hvis jeg kommer forsent ringer jeg dem alltid! Det er lurt :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første: Er dere ute på byen så unge?! :P Hadde jeg aldri turt! I 9.klasse festet vi en sjelden gang hos venninner og aldri om vi gikk fulle ut på byen. Jeg vokste opp i en liten by hvor alle kjenner alle, men det skal så lite til at noe skjer deg når du er full. Du har null kontroll (selvom de fleste mener de har det) og alt er gøy inntil du eller venninnen din blir for eks voldtatt. Ta venninnen min som et eks. Hun sa også "det skjer ikke meg", nå sliter hun med angst nettopp fordi det skjedde henne (ble voldtatt).

"Stakkars" barnet mitt jeg kommer til å bure hun/han inne til hun/han er langt over 20 :P

Og dette med å ha et godt forhold til foreldre, hadde ikke klart meg uten! Mamman min og jeg har kan prate om alt. Klart, som "fjortis" i 9.klasse, var det nok endel mamma ikke visste (eller jeg trodde hun ikke visste), men jeg kunne alltid fortelle henne alt og var på langt nær ikke redd for å komme hjem full. Hun sa alltid at jeg ikke fikk lov å drikke, men at jeg ikke måtte være redd for å komme hjem full eller ringe om det var noe når jeg var på fest. Var jeg først blitt full så ville hun at jeg skulle være trygg hjemme:) Mamma er barneverns pedagog og har hørt altfor mange eksempler på ungdom som raver rundt hele natten alene fordi de vet de får "farlig" mye kjeft om de kommer hjem full.

Fremdeles (nå er jeg altså 18) så ringer mamma meg når jeg er på fest eller ute på byen for å si god natt og høre at alt er bra. Det er en forsikring for mamma og ikke minst meg. Jeg VET jeg kan ringe å be hun hente meg og venner om noe skulle skje. Og det er jeg utrolig glad for :blink:

Håper jeg kan bli en like tålmodig og grei mamma:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også det har mer med endringene i samfunnet å gjøre enn det har med selve alkoholinntaket å gjøre. Folks grenser for både å utøve vold, voldta, rane, sloss osv osv osv har blitt lavere de siste årene. (I følge hva avisene sier hvertfall) Og i tillegg er det flere nå enn før som bruker dop i festsammenheng og som gjerne tilbyr til andre.

Jeg begynte å drikke som 15 åring. Og det er ingenting her i verden jeg angrer mer på enn det valget. For jeg tenkte som deg, Christine, og sa til meg selv at "Det skjer ikke meg uansett!". Nå i ettertid skjønner jeg ikke at jeg kunne være så naiv å tro på det..

Tenk over hva dere gjør. Og ikke lyv for foreldrene deres. De er ikke så dumme at de ikke skjønner hva dere driver med.

Jeg var heller ikke 100% ærlig, men jeg er dødstakknemlig for at min mor gjennomskuet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at volden har økt så voldsomt tror jeg ikke så særlig på. Har nok blitt mer vold,men ikke så mye som enkelte skal ha det til..

Jeg tror det har kommet mer fram i seinere tid, folk tør stå frem og fortelle det som skjedde og da blir trodd. Tror ikke det ble gjort før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å joda, vi er smarte når vi drikker vi.. Vi sier vi skal ligge over hos noen, så drar vi på fest og kommer hjem neste morgen.

Den unnskyldninga brukte vi når vi var unge og.. Det er ikke akkurat krutt dere har funnet opp..

Hadde de virkelig vært såå bekymra for at vi skal ut å drikke mye, så hadde de jo garantert gått hrdere til verks..

Det blir jo en slags balansegang man er nødt til å finne, om man burer ungen sin inne, så vil antageligvis opprøret bli større, om du skjønner hva jeg mener?

Det med at volden har økt så voldsomt tror jeg ikke så særlig på. Har nok blitt mer vold,men ikke så mye som enkelte skal ha det til..

Jeg tror det har kommet mer fram i seinere tid, folk tør stå frem og fortelle det som skjedde og da blir trodd. Tror ikke det ble gjort før i tiden.

Mulig det, men før risikerte du kanskje å få deg en på trynet om du havna i bråk, i dag risikerer du å bli skutt eller stukket ned.. Det er - i hvertfall i nærmeste storby her, Oslo - flere som bærer våpen, og det ER farligere, sånn generelt sett..

Med fare for å høre 100 år gammel ut, så er det ikke selve drikkingen som bekymrer meg mest fremover (jeg har en 13 åring), det er alt det andre dumme man kan gjøre eller havne i når man er full eller verre, dopa på narko.. Når jeg var ung, så flomma det ikke over med GHB, man ble ikke tilbydt narko så sant man ikke så ut som en narkoman, og de narkomane var lett gjenkjennelige - de så ut som de stakkarene de var, med slitne klær og kropper, de snakket på en bestemt måte (noen som har sett "To trøtte typer"?) man SÅ hvem som dreiv med sånt da jeg var ung, selv her jeg bor, som vissnok har vært et diger narkoreir i alle år.. Nå tar alle narkotika nå, og det er ufarliggjort.. Og man får tak i det hvor som helst.. Og det er oftere billigere enn å drikke.. Og det er lettere å skjule noen piller eller et gram med noe, enn en 6-pack med øl..

Det er ikke for å være slemme eller at foreldrene deres ikke unner dere å ha det gøy de sier dere ikke får lov å feste - men ting ER skummelt, det KAN skje dere.. Og den dagen dere finner ut at vi har "rett", er det for seint.. Dere er vårt ansvar, vi kommer til å bry oss med hva dere gjør til dere er godt voksne og litt til (helt sant, jeg fikk formaninger av mammaen min sist jeg skulle på fest, og jeg er over tredve :blink: )

Så, mitt råd er at om dere virkelig skal drikke, så vær forsiktige. Ikke bli så full at du ikke har kontroll, ha alltid en som kan passe på dere, som dere stoler på.. La alltid NOEN vite hvor dere er, ikke ta i mot noe dere ikke veit hva er fra noen! Og skaff dere ordentlig skyss til og fra, ikke sitt på med noen som drikker sjøl, men en som kjører ansvarlig og voksent (det høres kjedelig ut, men det er ikke veldig gøy å dø eller være ufør for resten av livet heller). Gjør det dere kan for å ikke havne i vanskelige situasjoner, og ring foreldrene deres om dere blir skremt på en eller annen måte - for selv om foreldrene deres kommer til å bli sinte (og det blir vi fordi vi er redde for dere), så er det bedre å ta den krangelen, enn at det skal skje noe enda verre.. For det KAN skje dere - hadde alle hatt rett i at "det skjer ikke oss", så hadde det ikke vært noe man leste om i avisene heller, ikke sant?

Å drikke er en voksen greie.. Så oppfør dere såpass voksent at dere i det minste tar ansvar for dere selv, og er forsiktige..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt foreldrene jeg, det er faktisk "farligere" nå enn tidligere for unge jenter spesielt. Der jeg kommer fra er det nå mye lettere å få tak i heroin enn hasj. Her jeg bor nå var det for litt siden åtte overdoser med GHB på en helg- GHB er så godt som smaksløst og gjennomsiktig, og det perfekte voldtektsdopet i så måte. Egentlig synes jeg dere er for unge til å være på byen i det hele tatt når dere går i 9., no offense, men det er stor forskjell på en niendeklassing og en tjueåring mentalt. Det er altfor lett å bli med på noe man angrer på senere når man har drukket, det er altfor lett å ta gale valg eller gjøre dumme ting (og- ehm- i et land hvor det ikke er tillatt å drikke offentlig på andre steder enn godkjente sjenkesteder, så er det ikke så smart å vise flaska til polititet.. For da MÅ de egentlig gjøre noe). Jeg har en nær slektning forresten, som har jobbet som barnevernsped. i Tr.heim, og har hatt mye nattevakter i byen, og det er ikke FÅ femtenåringer hun har måtte kjøre gråtende hjem etter at noe har skjedd.

Jeg er oppvokst med fire foreldre - to steforeldre- hvor av to er barnevernsped. og to er sosialarbeidere (godt mulig jeg er skadet for livet:p), og har kanskje hatt det ekstra streng ift alkohol (blir vel gjerne sånn når man ser ettervirkningene av det åtte timer hver dag på jobb). Jeg har aldri fått lov til å drikke før jeg var 18 (om jeg gjorde det allikevel er en HELT annen sak.. Hehe), jeg har aldri fått alkohol med meg hjemmefra (alle statistikker viser at man bare drikker det i tillegg til annet, og jeg ville definitivt passet inn i den statistikken da jeg var 16..), og de har glatt sett gjennom alle forsøk på å si at man sover over her, men er der istedet. Nå i ettertid er jeg veldig, veldig glad for dette, for at de ikke gjorde det GREIT å drikke før jeg var 18, for det er faktisk ikke lov, og så lenge jeg visste at jeg ikke fikk lov, så begrenset jeg meg kanskje litt selv og. Det ble iallefall et bevisst valg.

Til slutt- jeg har selv mest sannsynlig blitt dopet ned på rolig hjemmefest. Endte med sykebil, bevisstløs og veldig redde venner. Ikke å anbefale..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner virkelig ikke den by greia deres? Hva i all verden er kult med å henge nede i byen da? Dere kommer jo ikke inn noe sted uansett?

My kosligere og være hjemme hos noen og "kose seg" i steden for å vanke full rundt UTE i byen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper barna mine blir som meg jeg, som hadde en hobby som tok all min tid. Drikking ble det ikke tid til, rett og slett. Etterhvert måtte jeg jobbe i tillegg for å ha råd til å fortsette, og da ble det enda mindre tid :P

Jeg har pr.d.d. vært full (snydens) 2 ganger i mitt liv, og jeg håper det blir med det. Noe så pinlig som å dagen derpå bli fortalt alt det teite man gjorde, og få se bilder av det, det finnes rett og slett ikke. :blink:

Og nei, jeg er ikke avholds (bortsett fra de siste årene pga. graviditet og amming da, hehe), jeg liker øl og vin til maten, og en Irish nå og da, men mer enn det blir det neppe igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en mor som sier "du kan gjøre hva du vil så lenge jeg ikke får vite om det", altså hun sier til meg at joda hun vet jeg drikker en gang iblant for dette har jeg fortalt henne men hun kommer aldri til å gi meg tillatelse til og drikke eller kjøpe drikke til meg. Dette synes jeg er veldig greit men jeg vet jeg skulle ha fått straff for noen av de gangene jeg har vært ute men dette har jeg aldri fått. Jeg drikker meg nesten aldri full ute lengre og det kan godt gå noen mnd fra jeg drikker, jeg har ikke noe behov for å drikke etter en ikke fullt så morsom episode med sprit i fjor.. Har faktisk ikke drukket noe siden 1mai! Iallefall jeg skjønner godt at foreldrene er skeptiske og redde, vi ungdommene som pleier å drikke sammen har ett fast sted og her kommer politiet ofte men de tar aldri med seg noen eller ringer noen foreldre sålenge de ikke lager bråk eller er dopa.. Ble dette veldig rotete :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Vi er jo ikke akuratt direkte i byen, men populært å være på marinen og festningen (iallefall i russetiden!), så møtes vi jo også på arrngementer i byen som konserter osv.. Men vi bruker jo mest å være i en av de mange fjærene vi har her i Trondheim, og på hjemmefester...

Vi passer jo på hverandre så vi ikke får i oss for mye, og så ikke ting hender..

Er liksom ikke helt sikker på hva jeg skal skrive her jeg, men da sier vi det er forskjell på nå og da pga dopmisbruken, volden og voldtekter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper barna mine blir som meg jeg, som hadde en hobby som tok all min tid. Drikking ble det ikke tid til, rett og slett. Etterhvert måtte jeg jobbe i tillegg for å ha råd til å fortsette, og da ble det enda mindre tid :P

Jeg har pr.d.d. vært full (snydens) 2 ganger i mitt liv, og jeg håper det blir med det. Noe så pinlig som å dagen derpå bli fortalt alt det teite man gjorde, og få se bilder av det, det finnes rett og slett ikke. :blink:

Og nei, jeg er ikke avholds (bortsett fra de siste årene pga. graviditet og amming da, hehe), jeg liker øl og vin til maten, og en Irish nå og da, men mer enn det blir det neppe igjen.

Haha, omtrent min status p.d.d det :P

HAr sånn 1 løedig helg i løpet av 2 mnd kanskje, og det er som regel det meste.

Guro; Hvor gammal var jeg da dere skulle ha meg med til Lill? Kan sikkert fortelle det, for det var ikke 9kl! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Altså, en del venner av meg har blitt tatt av politiet mens vi har vært ute på byen, og dermed har foreldrene blitt ringt, og de har blitt hena med en gang ca.

De som har blitt tatt av politiet har fått lange leksjoner av foreldrene sine om ditt og datt, og at det er sååå skuffende at de drikker osv. Så spør jo da vennene mine foreldrene sine:

" Si meg, drakk du aldri når du var 14-15 du?" og svaret alle har fått:

"Joda, men det er forskjell på den tiden og nå!"

Er det virkelig en så stor forskjell på når de drakk for 20-30 år siden og på nå?`

Og videre sier jo alle foreldrene: " Greit at du prøver det ut, men aldri kom hjem full igjen!" Altså, da er det jo bare å sove ute eller hos noen kompiser da..

Jeg har grublet så lenge på dette nå, gir snart opp..

Veel, hehe, har det ikke falt deg inn at det er forskjell på hva man selv gjorde da man var 14-15 og hva man ser i ettertid at man burde/burde ikke ha gjort? Det kan jo hende at foreldrene dine har fått litt mer fornuft inn i skolten siden de gikk i 9. Også er det jo ikke så rart man blir redd når man plutselig ikke har kontroll lenger og vet at barnet på 14-15 antagelig heller ikke har kontroll når han/hun drikker. Ehem har selv vært ganske bekymra for lillebroren min noen ganger, og da var han 17-18.

Og det er ikke nødvendigvis det at de er redde for hva du kan komme til å gjøre når du drikker, men kanskje heller hva andre kan komme til å gjøre med deg når du ikke lenger har helt kontroll over deg selv. For det har man jo ikke når man drikker.

Å si at det er greit å drikke, men ikke å komme hjem full syns jeg blir tåpelig. Det blir som å stikke hodet i sanden: "det jeg ikke se skjer ikke". Hadde jeg vært forelder hadde jeg villet hatt barnet hjem uansett om han/hun hadde drukket eller ikke. Men greit å drikke: Nei, ikke i det hele tatt. Men det skal alltid være lov og trygt å komme hjem mener jeg.

Prøv å se litt lengere enn til hva som er gøy og kult. Prøv å forstå foreldrene dine litt ihvertfall. Du kan godt syntes det er kjipt at de er strenge og sier du ikke får drikke, men prøv samtidig å forstå hvorfor. De sier det ikke for å være slemme, de nekter deg å drikke fordi de er glad i deg og bekymrer seg for hva som kan skje når du drikker. Og det er jo, som de andre her i tråden har påpekt, mye som kan skje. Og man har ikke kontroll når man drikker (jeg regener med at vi snakker om mer enn å ta en øl til maten her :rolleyes: ). Og det er folk der ute som kan se en full 15. åring som et lett bytte. Og det er lett å gjøre dumme ting og ting man angrer på i fylla. De fleste vil bare være tåligheter som man angrer på, blir flau av og som man kan flire av senere, men plutselig en gang... Ellers vil jeg si at snydens fulle voksene er ikke så veldig mye bedre altså, men de har ihvertfall det fulle og hele ansvaret selv. Foreldrene dine har jo ansvar for deg og bryr seg om deg. Og at de er redde for å du drikker, det er jo strengt tatt ikke så rart med tanke på alt som kan skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk dårlilg erfaring man lærer best av...

Noen ganger hjelper det faktisk ikke hva foreldre sier kan gå gæærnt, enkelte ting, som feks drikking, tror jeg at man bare må erfare for å skjønne.

Jeg har rava rundt i hovedstaden om natta siden jeg var nettopp fyllt 15, og jeg lever ennå, ting jeg ikke ønsker skulle skjedd, men jeg tar konsekvensen av handlingene mine, og jeg har lært sinnsykt mye og skulle ikke vært uten de erfaringene, uansett hvor vondt det har gjort. Faktisk.

Alle veit jo det at man drikker før man blir 18, og man får ikke hindra det, så man får heller finne ut en løsning hvor man veit man kan stole på ungen sin, ha åpenhet og heller la den erfare selv, med måte såklart.

Jeg vil påstå at foreldrene mine har vært dårlige på det punktet, og det er vel det som har gjort at det gikk som det gikk.

Ting som er forbudt er bare mer spennende..

Drikking er ikke værre nå enn tidligere, tror jeg, det er bare foreldrene som har fortrengt det de selv gjorde, og ettersom de har ansvaret for et annet liv som de er veldig glad i, blir strengere på sånt.

Dårlig formulert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...