Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinese crested- "nakenhund"?


QUEST

Recommended Posts

Hva er forskjellen på å barbere en kineser og nappe en terrier? Hva er forskjellen på å barbere en kineser og klippe/barbere en puddel? Hva er forskjellen på å barbere en kineser og BADE en annen hund?

Blir det ansett som diskvalifiserende feil om den har for mye hår på kroppen? De som skal være nakne tenkte jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 63
  • Created
  • Siste svar

Jeg ser at vedkommende som startet tråden ikke bare er opptatt av det hårløse gene som han kaller en defekt.

De hårløse rasenen har et dominant hårløs-gen,bortsett fra den Amerikanske hårløse terrier som har et ressecive gen.De er født med pels men mister alt av hår ved 12 ukers alder.De føder ingen puff variant.Som sagt har vedkommende også en innteresse for klær på de nakne,Jeg må le.Helheten med tråden.Jeg er selv eier av en chinese crested,den hårløse herlige varianten + American hairless terrier.Jeg må tilogmed olje og kreme dem inn gitt.HAR du noe komentar om det også.

Kom igjen.im inn the mood.

I love my china girl og er stolt eier av Norges første AMERICAN HAIRLESS TERRIER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pr dags dato er det ikke diskvalifiserende feil at kineserne har hår...... Du kan få beskjed av dommer`n at hunden din er dårlig barbert, men men...

Dessuten.. Jeg er aktiv i utstillingsringen og er på omtrent alt som er hele sommer`n.... Hårete kinesere, altså de med masse crest, sokker og hale, gjør det bedre gjennomsnittlig enn de som har lite hår.....

Jeg også elsker mine kinesere.. Smører og styrer... Diller og barberer... :) Akkurat som jeg ville gjort med en pelshund...

Må forresten legge til at jeg ikke barberer mine hunder for at de skal være stilige.... Jeg gjør det for at hunden faktisk skal se best mulig ut på utstilling..... Har nada med stilighet å gjøre overhodet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg har veldig sansen for kineserne - så "misforstå meg rett" - er bare interessert!

Men en hårete naken (for et uttrykk!) kineser - vil en slik kunne få så mye hår at den skulle kunne oppfattes som en Puff ?

Og ja, er det ok å barbere uansett hvor mye hår det er på den - og foretrekker man mere nakne hunder i avl, eller "vet" man ikke fordi de blir barbert uansett?

Vil en veldig hårete naken ha lettere for å få veldig hårete naken-valper?

Hmmm...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men en hårete naken (for et uttrykk!) kineser - vil en slik kunne få så mye hår at den skulle kunne oppfattes som en Puff ?

I hvert fall for et utrent øye som mitt - har postet denne linken før, men her er en amerikansk "oppskrift" på hvordan man steller en såkalt "hairy hairless" (et enda mer fantastisk uttrykk...):

http://www.crestars.com/grooming_hairy_hairless.htm

Vil en veldig hårete naken ha lettere for å få veldig hårete naken-valper?

Såvidt jeg har skjønt, er ikke arvegangen for grad av hårløshet noen enkel affære, men jeg kan ikke tro at det på sikt er noen god idé å avle for mye på hårete hårløse, om man ikke vil ha flere av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
Det er også forskjell på bittet på naken og puff, har noe med hvordan hjørnetennene ligger mener jeg det er.

Jah, det har jeg også hørt. Jeg har en venninne som har en puff med dårlig pels. Hun kan mao ikke stille denne pga pelsen. Siden det er en puff så har den også perfekte tenner. Pels og tenner henger visstnok sammen (naken = "dårligere" tenner). Puffen er barbert nå - helt problemfritt. Men hun kan heller ikke stille den som naken da tennene er perfekte. MEN - de stiller naken og puff i samme klasse.

Så her har vi en kineser med for mye pels til å være naken, og for dårlig pels til å være puff. Han er i perfekt kondisjon, str, gemytt mao perfekt. Som barbert ser han ut som en naken - men tennene avslører at det er han ikke - så han kan ikke stilles...

Alikevel stiller de puff og naken i samme klasse og de parrer dem, men gode tenner og dårlig pels gjør at han faller mellom begge variantene av rasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, det har jeg også hørt. Jeg har en venninne som har en puff med dårlig pels. Hun kan mao ikke stille denne pga pelsen. Siden det er en puff så har den også perfekte tenner. Pels og tenner henger visstnok sammen (naken = "dårligere" tenner). Puffen er barbert nå - helt problemfritt. Men hun kan heller ikke stille den som naken da tennene er perfekte. MEN - de stiller naken og puff i samme klasse.

Så her har vi en kineser med for mye pels til å være naken, og for dårlig pels til å være puff. Han er i perfekt kondisjon, str, gemytt mao perfekt. Som barbert ser han ut som en naken - men tennene avslører at det er han ikke - så han kan ikke stilles...

Alikevel stiller de puff og naken i samme klasse og de parrer dem, men gode tenner og dårlig pels gjør at han faller mellom begge variantene av rasen.

du finner jo feilpelsing i andre raser og, man har ingen garantier for at alle valper ender med perfekt pels.

dette med at puff og naken stilles i samme ring er en helt annen diskusjon, jeg personlig vil se dem delt, da jeg mener det vil bli mer rettferdig for begge varianter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du finner jo feilpelsing i andre raser og, man har ingen garantier for at alle valper ender med perfekt pels.

dette med at puff og naken stilles i samme ring er en helt annen diskusjon, jeg personlig vil se dem delt, da jeg mener det vil bli mer rettferdig for begge varianter.

Ja man finner feilpelsing og har ingen garantier - det er greit nok. Det jeg syns er litt rart er at de stilles i samme ring enten et er puff eller naken. En naken kineser med "mye" pels kan man barbere og stille, men en dårlig pelset puff kan man ikke barbere til utstilling. . .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja man finner feilpelsing og har ingen garantier - det er greit nok. Det jeg syns er litt rart er at de stilles i samme ring enten et er puff eller naken. En naken kineser med "mye" pels kan man barbere og stille, men en dårlig pelset puff kan man ikke barbere til utstilling. . .

du kan ikke finpusse på en dårlig pelset langhår chihuahua å stille den som korthår heller.. det er to forskjellige varianter av samme rasen det og ikke sant? langhåret og korthåret, det er ikke så uvanlig blandt hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg orka ikke dra igjennom alle innlegga for der var det utrolig mye fjas.

Angående pels, ja det finnes de som ikke har pels og noen har mindre eller mere "skjeggstubber" enn andre, ja jeg syns ikke det kan kalles pels. Pels på hodet bein og hale skal det være.

At det er uetisk å barbere/ fjerne pelsen er bare rein idioti å si, tenk på puddel liksom og alle ulike frisyrene du finner der, så det er rett og slett bare fjås. :lol:

Det som er et tema er vel heller metodene som blir brukt til fjerning av pels... Da kan man begynne å snakke om uetisk eller ikke..

En ting er barberhøvel, dette er ikke noe mere smertefullt for dem enn for oss så lenge man er nøye og forsiktig på utsatte steder som vinklingene i beina osv. Jeg mener ..får dere vondt av å bruke høvel?? Nei det er ikke vondt. Og jeg har barbert en hel haug med CC og har aldri opplevd dette som smertefullt på noen som helst måte.

Andre metoder som at enkelte bruker en epilator er vel heller det jeg mener grenser til helt på kanten, for ja det er smertefullt for dem, og jeg har enda ikke sett en eneste CC under bruken av epilator som ikke har hatt smerter.

For dem som ikke veit hva epilator er, det er en ting som bråker og durer og rulles over hårveksten og napper hele dritten ut med rota, og den er laget for oss mennesker.. og jeg har en sånn selv jeg, og jeg syns det er drit vondt og har brukt den kun 3 ganger på flere år..

Så om noe skal skal kritiseres burde det være metodene og ikke det at de tar bort skjeggstubbene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Det vet jeg ikke, men vil ikke tro det.

Har møtt en del hårete nakne med veldig dårlig tannstatus.

<_< jeg har selv både naken og pp cinese, og tennene er like korrekte på begge varianter...... Så man kan ikke sette alle under en!!

Den eldste kineseren min er naken, hun nærmer seg ti år, og tennene er like bra og hele settet er der, ikke en løs tann, hun er " av den gamle typen" altså veldig lite crest, og har ikke dun på kroppen i det hele tatt, hun får litt i fjeset som jeg barberer bort i dann og vann, for ellers ser hun ikke ut!! det ser helt forferdelig ut hvis vi lar det vokse!

Jeg er veldig glad i mine kinesere, med eller uten pels, de uten pels får på seg litt tøy i kulden og regndekken når det regner, og solkrem om sommeren, men de er ikke mindre livsglade enn de andre hundene våre!

Jeg ser ikke problemet med nakenhunder. De har vært i år tusener og kommer til å bestå!

Det er en særdeles frisk og go rase, ikke mye problemer med de nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
    • Tar gjerne i mot deres beste tips/erfaringer med å forebygge varsling/vokting! Da tenker jeg på det å bjeffe om fulle folk roper i gaten om natten, om det smeller i bildører utfor huset, om naboen går nært husveggen og liknende. Har lest litt om temaet, men finner ulike teknikker og vet ikke helt hva som er best. Begrense hunden/valpens muligheter til å se og høre det som skjer utenfor? Eller tvert i mot, la vindu stå på gløtt så den blir vant med at det er masse lyder utenfor? La den se hva som skjer ute? Belønne når den ikke varsler, eller belønne når den varsler kort, så den forstår at jobben er gjort og det holder med ett bjeff? HVordan reagerer man om hunden bjeffer masse på en lyd utenfor? Skal man si ting som "hysj" "gå og legg deg", avlede og liknende når den varsler, eller vil det forsterke hundens oppfattelse av at det er viktig å varsle?  Mange tanker her - åpen for alle innspill! Vil være konsekvent fra valpen er liten, så jeg vet hvordan jeg skal løse problemet når det kommer.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...