Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodoverføring


Turnip

Recommended Posts

Når jeg leverte inn Mike på klinikken 25/5, så trengte han friskt blod, og fikk blodoverføring, men så stusser jeg... hvor kommer det friske blodet fra?? Har aldri hørt om hunde donorer, og de kan jo ikke ta blodet fra en hund som er død. Har hørt med mange, og ingen vet, men blir veldig nysgjerrig :rolleyes:

Noen som vet???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg leverte inn Mike på klinikken 25/5, så trengte han friskt blod, og fikk blodoverføring, men så stusser jeg... hvor kommer det friske blodet fra?? Har aldri hørt om hunde donorer, og de kan jo ikke ta blodet fra en hund som er død. Har hørt med mange, og ingen vet, men blir veldig nysgjerrig :rolleyes:

Noen som vet???

Han kan ha fått blod fra en av mine valper han - og hun er i aller høyeste grad i live! :D Håper fortsatt at det går bra med Mike :icon_cry:

Klem fra

"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sansynlig har de tatt en frisk hund på klinikken. Kanskje en hund som eies av en ansatt. Det er flere måter å gjøre det på. Enten direkte overføring (rett fra hund tl hund) eller via en pose, som vi er mest vant til på mennesker. Hunden som gir blod er definitivt i live, og skal være frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra :icon_cry:

Visste faktisk ikke at det fantes hundeblodgivere. Ble veldig fasinert nå jeg. Snilt av deg at du gir blod til hunder som virkelig trenger det!

Det skal ikke jeg ta æren for, men mine fantastiske valpekjøpere som bor nærmere Jeløya enn meg stiller opp!

Kanskje en ide for flere?

Poenget med en blodbank er nettopp å ha nok blod av god kvalitet tilgjengelig når det trengs - og ikke være avhengig av en frisk hund på klinikken når akuttilfellene ramler inn. :D

MVH/"Lotta"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å, vil hjelpe jeg også, men tror ikke jeg har stor nok hund til det. Og han er jo ikke frisk og har heller ikke nok blod, men helt klart en ide og formidle videre dette her. Hadde dem ikke hatt friskt blod, så hadde Mike ikke være i live den dag i dag... Så all ære til dere som gjør dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det finnes ikke en "blodbank" for hunder, men alle friske hunder over 30 kg kan gi blod. De fleste dyreklinikker har alliert seg med noen hundeeiere / ansatte / oppdrettere som de kan ringe, som kommer ned og tapper blod i pose og overfører. ( Det er svært skjeldent man overfører direkte hund-hund ).

Det er alltid behov for slikt, så har du en hund over 30 kg min. 1 år og er frisk, så meld dere som blodgivere på din lokale klinikk.

Vår ene hannhund reddet en golden tispe på operasjonsbordet ved å gi blod. Det er en god følelse å vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår ene hannhund reddet en golden tispe på operasjonsbordet ved å gi blod. Det er en god følelse å vite.

Er utrolig glad for at folk gjør dette, da det faktisk reddet min hund for 7 dager siden... Skulle bare ønske at jeg også kunne gjøre sånt, men det får bli når jeg har en frisk og større hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke en "blodbank" for hunder, men alle friske hunder over 30 kg kan gi blod.

Norges Veterinærhøyskole forsøker alltid å ha noen poser med blod liggende (dette er relativt nytt), men siden blodet har en holdbarhet på bare noen dager, så er det viktig å ha stadig nye givere. Det samme er nok tilfelle for Jeløya, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Oslo dyreklinikk har også friskt blod... Er det bare de store klinikkene som har blod??

Oslo Dyreklinikk har IKKE friskt blod liggende, de tapper en hund som jeg beskrev i forrige innlegg.

Når jeg har skrevet at det ikke finnes en blodbank for hunder, mener jeg slik som i humanmedisin, hvor man har til enhver tid tilgjengelig blod (av riktig type, noe som ikke er av så stor viktighet på hund) som kan sendes til pasienter der det er behov. Noe slikt finnes ikke i Norge på veterinærsiden, men som Teddy sier de har ved mulighet, tappet friske hunder på NVH, men lagrings og holdbarhets kapasiteten er relativt begrenset.

Men om du velger å kalle det en blodbank "Lotta", så for all del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det har de!!!

Hunden min var innlagt 12 døgn der og fikk blod 2 ganger, de sa at de hadde friskt blod liggende skulle han trenge det.

jeg skrev tidligere at det var vet.høyskolen han var på, men når Mike kom hjem og var full av blod så fikk jeg en haug av tlf. nr av en veterinær om hvor han kunne legges inn, og ringte det første (som jeg trodde var vet.høyskolen) men det var Oslo dyreklinikk. Hvis du går inn på Oslo dyreklinikk sin hjemmeside på tjenester og indremedisin, så står det en hund i et bur som får friskt blod fra sånn "beholder"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo Dyreklinikk har IKKE friskt blod liggende, de tapper en hund som jeg beskrev i forrige innlegg.

Når jeg har skrevet at det ikke finnes en blodbank for hunder, mener jeg slik som i humanmedisin, hvor man har til enhver tid tilgjengelig blod (av riktig type, noe som ikke er av så stor viktighet på hund) som kan sendes til pasienter der det er behov. Noe slikt finnes ikke i Norge på veterinærsiden, men som Teddy sier de har ved mulighet, tappet friske hunder på NVH, men lagrings og holdbarhets kapasiteten er relativt begrenset.

Men om du velger å kalle det en blodbank "Lotta", så for all del..

Nå er det vel ikke JEG som kaller det "blodbank" - det er JELØYA dyreklinikk som gjør det (ref hjemmesiden deres igjen: http://www.jdk.no/blodbank.htm) Hva Oslo dyreklinikk eller andre bedriver har jeg ingen formening om overhode.

"Lotta"

Edit: Hvor viktig det er å typeteste hundeblod skal ikke jeg mene noe bastant om, men jeg noterer at Jeløya faktisk bekoster det også i sin blodbank...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...