Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjør jeg riktig eller feil?


Red Merle

Recommended Posts

Misty hater å gå i byen. Det har hun gjort siden jeg kjøpte henne for 1 år og 4 mnd siden.

Har fulgt mange råd, og de fleste har vært at jeg må ignorere henne når hun blir redd -altså late som ingenting å fortsette å gjøre det jeg skal(altså gå tur).

Har jobbet med dette i 1år og 4 mnd. Og ser ikke store fremskritt ved å gå frem på denne måten, så jeg bestemte meg får å prøve ut noe annet. Nemlig at jeg gikk å trøstet/snakket rolig til henne... Det gikk bedre enn før og vi gikk i byen i nesten 1 time uten at hun ble særlig redd...Litt redd ble hun jo (hun er redd for bråkete kjøretøy, forståelig, siden hun er lydvar), men ikke så redd som tidligere..

Så det gikk bra..

Leste i en tråd på dette forumet at man faktisk forstreker redselen ved å trøste/prate til hunden.

Så hvordan har det seg at bikkja faktisk ble tryggere av snakkingen/trøstingen, når det faktisk skal være motsatt? Bør jeg fortsette med trøstingen/snakkingen eller skal jeg gå tilbake til å ignorere henne?

Har jeg missfortsått noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen er uansett at det skal HJELPE :icon_cry:

Synes du din måte å gjøre det på nå later til å hjelpe, så gjør du det antagelig på en riktig måte. Og det er jo flott!

Kanskje det å ignorere tidligere ikke var rette måten for din hund, eller kanskje gjorde du det på akkurat litt "gale" måten... at hun følte seg mutters aleine blant alle farene, med en eier som bare sviktet? Det er aldri godt å si, hunder er utrolig forskjellige og har forskjellig forhold til eier.

Det er ulempen med "nettråd" - ingen ser dere!

For det er noe med både timing og med hvordan og hvorfor hunden reagerer. Noen hunder trenger å få vite at eieren ser "faren" som lurer og er klar over det, og sier "dette går bra" - andre trenger kanskje en eier som bare sier "slutt å tull" mens han eller hun marsjerer ubekymret videre. Noen trenger oppbacking, andre ikke, det er alt ettersom!

Jeg har også trøstet med feil timing før, samtidig virker ikke "ignorering"/at jeg later som ingenting heller - så der fant jeg vår egen vei, og det virker betryggende for den hunden.

Men det er jo bra hvis du har funnet noe du synes virker - og at det hjelper på hunden. Da gjør du det kanskje helt instinktivt riktig også, og at det passer DEG - der dette rådet om å overse kanskje ikke var helt "deg". Hunder merker fort slike forskjeller, om DU tror på det du gjør SELV.

Lykke til videre iallfall, det virker som dere er på rett vei nå :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...