Gå til innhold
Hundesonen.no

Spor og to hunder...


Aussieglis

Recommended Posts

Hvis man har to hunder, og går spor med begge... Vil det være skikkelig kræsj om man tar med seg den ene bikkja når man skal ut å legge et spor til den andre? Sett at man trener mest med den yngste og det er den som kanskje vil konkurrere etterhvert... Vil den andre hunden ødelegge hele sporet siden den antagelig blir å gå oppi sporet, krysse det noen ganger osv.? Såklart ikke i begynnelsen før den yngste har fått noe erfaring i å gå spor som har blitt krysset av folk og andre hunder osv... Men når hunden takler slike forstyrrelser må det vel kanskje gå bra? Eller? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går gjerne helt fint det :P. Jeg ville selvsagt ikke begynt med dette på en fersk hund som holder på å lære spor, men når hunden blir mer rutinert går dette som regel helt fint.

Jeg har gjort dette flere ganger jeg - og hunden min har aldri brydd seg om hundesporene, men gått menneskesporet. En gang gikk min hund et 2 km spor som var lagt av en mann som hadde med hunden sin løs. Det var ikke noe problem det - hun gikk mannens spor hun, og ble ikke forstyrret av hundesporet :P. Jeg må innrømme at jeg var ganske overrasket og stolt av hunden min da :P.

Jeg har også "gjenbrukt" spor som andre har gått tidligere, eller lagt spor i terreng som andre har brukt før oss (kjekt dersom det er litt lite sporterreng å ta av.. :P)... Hunder har en utrolig nese, og det er bare å gi dem utfordringer og oppgaver som utvikler deres evne til å bruke snuten enda mer :P.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går gjerne helt fint det :P . Jeg ville selvsagt ikke begynt med dette på en fersk hund som holder på å lære spor, men når hunden blir mer rutinert går dette som regel helt fint.

Jeg har gjort dette flere ganger jeg - og hunden min har aldri brydd seg om hundesporene, men gått menneskesporet. En gang gikk min hund et 2 km spor som var lagt av en mann som hadde med hunden sin løs. Det var ikke noe problem det - hun gikk mannens spor hun, og ble ikke forstyrret av hundesporet :P . Jeg må innrømme at jeg var ganske overrasket og stolt av hunden min da :P .

Jeg har også "gjenbrukt" spor som andre har gått tidligere, eller lagt spor i terreng som andre har brukt før oss (kjekt dersom det er litt lite sporterreng å ta av.. :P )... Hunder har en utrolig nese, og det er bare å gi dem utfordringer og oppgaver som utvikler deres evne til å bruke snuten enda mer :P .

Åh! Så godt å lese at flere bruker spor "om igjen".. Trodde vi var helt alene, og en stund følte jeg meg nesten kriminell. Var i hovedsak blodspor vi har brukt en gang til, gjerne et døgn eller to etter at første hunden har gått det. Men som du sier, ville ikke satt en dønn fersk hund på et slikt spor. En gang prøvde jeg også å sette Tulla på samme spor som hun hadde gått dagen i forveien (blodspor), for å se om hun gikk "den kjente veien", eller om hun snuste på blodsporet. Og det var tydelig at nesen gikk, og hun gikk det ikke prikk likt som dagen før. Da hadde hun kuttet en vinkel, det gjorde hun ikke dag nr to. Muligens fordi sporet "satt" mer, lå mer nedi bakken, og at det ikke var fert i lufta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd "bruktspor" en gang, men angrer nå på at jeg ikke dro opp i skogen og kuppa noen av de brukte sporene etter retrieverprøven...

Jeg hadde gått noen treningsspor med Grozzo, men var veldig i tvil om han fulgte sporet eller mine spor. Så jeg spurte n spordommer om råd. Han sa vi kunne komme å prøve på et spor han skulle bruke til bevegelig prøve.

Først gikk den påmeldte hunden sporet, og gjennomførte greit. Så skulle en helt fersk elghund få prøve seg. Da gikk vi frem til første vinkelen, der sporlegger hadde lagt igjen en skank da han gikk med prøve hunden. Sporet gikk til ventre og vi avbrøt mot høyre og gikk ned på veien.

Så tok jeg ut Grozzo og satte han på sporet. Han fulgte helt fint frem til vinkelen, der tok han en liten runde, der han krysset sporet der jeg gikk tilbake like før, snudde han seg og bare så på meg. Så tok han vinkelen til venstre og fullførte hele sporet.

Sporlegger sa at Grozzo gikk sporet på en annen måte en prøvehunden. Den hadde gått mer på avdriften av ferten, mens Grozzo gikk mer direkte på sporet. Så vi fikk mye skryt. Og jeg syntes det var moro å se at han faktisk hadde skjønt hva han skulle gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare prøvd "bruktspor" en gang, men angrer nå på at jeg ikke dro opp i skogen og kuppa noen av de brukte sporene etter retrieverprøven...

Jeg hadde gått noen treningsspor med Grozzo, men var veldig i tvil om han fulgte sporet eller mine spor. Så jeg spurte n spordommer om råd. Han sa vi kunne komme å prøve på et spor han skulle bruke til bevegelig prøve.

Først gikk den påmeldte hunden sporet, og gjennomførte greit. Så skulle en helt fersk elghund få prøve seg. Da gikk vi frem til første vinkelen, der sporlegger hadde lagt igjen en skank da han gikk med prøve hunden. Sporet gikk til ventre og vi avbrøt mot høyre og gikk ned på veien.

Så tok jeg ut Grozzo og satte han på sporet. Han fulgte helt fint frem til vinkelen, der tok han en liten runde, der han krysset sporet der jeg gikk tilbake like før, snudde han seg og bare så på meg. Så tok han vinkelen til venstre og fullførte hele sporet.

Sporlegger sa at Grozzo gikk sporet på en annen måte en prøvehunden. Den hadde gått mer på avdriften av ferten, mens Grozzo gikk mer direkte på sporet. Så vi fikk mye skryt. Og jeg syntes det var moro å se at han faktisk hadde skjønt hva han skulle gjøre.

Er jeg lettere hjerneskadet idag...? Skjønner ikke helt? :D

Jeg har bare prøvd "bruktspor" en gang, men angrer nå på at jeg ikke dro opp i skogen og kuppa noen av de brukte sporene etter retrieverprøven...

Jeg hadde gått noen treningsspor med Grozzo, men var veldig i tvil om han fulgte sporet eller mine spor. Så jeg spurte n spordommer om råd. Han sa vi kunne komme å prøve på et spor han skulle bruke til bevegelig prøve.

Hæ? Om han fulgte sporet eller dine spor? Gikk dere blodspor da? Hvis ikke skal han jo følge dine spor, eller hvem nå enn det var som gikk ut sporet.

Jeg skjønner ingenting! :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg lettere hjerneskadet idag...? Skjønner ikke helt? :D

Hæ? Om han fulgte sporet eller dine spor? Gikk dere blodspor da? Hvis ikke skal han jo følge dine spor, eller hvem nå enn det var som gikk ut sporet.

Jeg skjønner ingenting! :icon_cry:

Blodspor, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...