Gå til innhold
Hundesonen.no

Spor og to hunder...

Aussieglis

Recommended Posts

Skrevet

Hvis man har to hunder, og går spor med begge... Vil det være skikkelig kræsj om man tar med seg den ene bikkja når man skal ut å legge et spor til den andre? Sett at man trener mest med den yngste og det er den som kanskje vil konkurrere etterhvert... Vil den andre hunden ødelegge hele sporet siden den antagelig blir å gå oppi sporet, krysse det noen ganger osv.? Såklart ikke i begynnelsen før den yngste har fått noe erfaring i å gå spor som har blitt krysset av folk og andre hunder osv... Men når hunden takler slike forstyrrelser må det vel kanskje gå bra? Eller? :P

Skrevet

Det går gjerne helt fint det :P. Jeg ville selvsagt ikke begynt med dette på en fersk hund som holder på å lære spor, men når hunden blir mer rutinert går dette som regel helt fint.

Jeg har gjort dette flere ganger jeg - og hunden min har aldri brydd seg om hundesporene, men gått menneskesporet. En gang gikk min hund et 2 km spor som var lagt av en mann som hadde med hunden sin løs. Det var ikke noe problem det - hun gikk mannens spor hun, og ble ikke forstyrret av hundesporet :P. Jeg må innrømme at jeg var ganske overrasket og stolt av hunden min da :P.

Jeg har også "gjenbrukt" spor som andre har gått tidligere, eller lagt spor i terreng som andre har brukt før oss (kjekt dersom det er litt lite sporterreng å ta av.. :P)... Hunder har en utrolig nese, og det er bare å gi dem utfordringer og oppgaver som utvikler deres evne til å bruke snuten enda mer :P.

Skrevet

Herlig! Godt å vite at man kan ha med seg selskap når sporene skal legges lengre og vanskeligere. :P Liker ikke å gå alene i skauen! *ler*

Skrevet
Det går gjerne helt fint det :P . Jeg ville selvsagt ikke begynt med dette på en fersk hund som holder på å lære spor, men når hunden blir mer rutinert går dette som regel helt fint.

Jeg har gjort dette flere ganger jeg - og hunden min har aldri brydd seg om hundesporene, men gått menneskesporet. En gang gikk min hund et 2 km spor som var lagt av en mann som hadde med hunden sin løs. Det var ikke noe problem det - hun gikk mannens spor hun, og ble ikke forstyrret av hundesporet :P . Jeg må innrømme at jeg var ganske overrasket og stolt av hunden min da :P .

Jeg har også "gjenbrukt" spor som andre har gått tidligere, eller lagt spor i terreng som andre har brukt før oss (kjekt dersom det er litt lite sporterreng å ta av.. :P )... Hunder har en utrolig nese, og det er bare å gi dem utfordringer og oppgaver som utvikler deres evne til å bruke snuten enda mer :P .

Åh! Så godt å lese at flere bruker spor "om igjen".. Trodde vi var helt alene, og en stund følte jeg meg nesten kriminell. Var i hovedsak blodspor vi har brukt en gang til, gjerne et døgn eller to etter at første hunden har gått det. Men som du sier, ville ikke satt en dønn fersk hund på et slikt spor. En gang prøvde jeg også å sette Tulla på samme spor som hun hadde gått dagen i forveien (blodspor), for å se om hun gikk "den kjente veien", eller om hun snuste på blodsporet. Og det var tydelig at nesen gikk, og hun gikk det ikke prikk likt som dagen før. Da hadde hun kuttet en vinkel, det gjorde hun ikke dag nr to. Muligens fordi sporet "satt" mer, lå mer nedi bakken, og at det ikke var fert i lufta?

Skrevet

Jeg har bare prøvd "bruktspor" en gang, men angrer nå på at jeg ikke dro opp i skogen og kuppa noen av de brukte sporene etter retrieverprøven...

Jeg hadde gått noen treningsspor med Grozzo, men var veldig i tvil om han fulgte sporet eller mine spor. Så jeg spurte n spordommer om råd. Han sa vi kunne komme å prøve på et spor han skulle bruke til bevegelig prøve.

Først gikk den påmeldte hunden sporet, og gjennomførte greit. Så skulle en helt fersk elghund få prøve seg. Da gikk vi frem til første vinkelen, der sporlegger hadde lagt igjen en skank da han gikk med prøve hunden. Sporet gikk til ventre og vi avbrøt mot høyre og gikk ned på veien.

Så tok jeg ut Grozzo og satte han på sporet. Han fulgte helt fint frem til vinkelen, der tok han en liten runde, der han krysset sporet der jeg gikk tilbake like før, snudde han seg og bare så på meg. Så tok han vinkelen til venstre og fullførte hele sporet.

Sporlegger sa at Grozzo gikk sporet på en annen måte en prøvehunden. Den hadde gått mer på avdriften av ferten, mens Grozzo gikk mer direkte på sporet. Så vi fikk mye skryt. Og jeg syntes det var moro å se at han faktisk hadde skjønt hva han skulle gjøre.

Skrevet
Jeg har bare prøvd "bruktspor" en gang, men angrer nå på at jeg ikke dro opp i skogen og kuppa noen av de brukte sporene etter retrieverprøven...

Jeg hadde gått noen treningsspor med Grozzo, men var veldig i tvil om han fulgte sporet eller mine spor. Så jeg spurte n spordommer om råd. Han sa vi kunne komme å prøve på et spor han skulle bruke til bevegelig prøve.

Først gikk den påmeldte hunden sporet, og gjennomførte greit. Så skulle en helt fersk elghund få prøve seg. Da gikk vi frem til første vinkelen, der sporlegger hadde lagt igjen en skank da han gikk med prøve hunden. Sporet gikk til ventre og vi avbrøt mot høyre og gikk ned på veien.

Så tok jeg ut Grozzo og satte han på sporet. Han fulgte helt fint frem til vinkelen, der tok han en liten runde, der han krysset sporet der jeg gikk tilbake like før, snudde han seg og bare så på meg. Så tok han vinkelen til venstre og fullførte hele sporet.

Sporlegger sa at Grozzo gikk sporet på en annen måte en prøvehunden. Den hadde gått mer på avdriften av ferten, mens Grozzo gikk mer direkte på sporet. Så vi fikk mye skryt. Og jeg syntes det var moro å se at han faktisk hadde skjønt hva han skulle gjøre.

Er jeg lettere hjerneskadet idag...? Skjønner ikke helt? :D

Hæ? Om han fulgte sporet eller dine spor? Gikk dere blodspor da? Hvis ikke skal han jo følge dine spor, eller hvem nå enn det var som gikk ut sporet.

Jeg skjønner ingenting! :icon_cry:

Skrevet
Er jeg lettere hjerneskadet idag...? Skjønner ikke helt? :D

Hæ? Om han fulgte sporet eller dine spor? Gikk dere blodspor da? Hvis ikke skal han jo følge dine spor, eller hvem nå enn det var som gikk ut sporet.

Jeg skjønner ingenting! :icon_cry:

Blodspor, ja...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hvis han spiser og drikker som normalt og alt ellers er normalt ville jeg sett det an en dag til, og så evt. tatt en telefon til dyrlegen i morra hvis det ikke endrer seg. Kanskje det bare er for kaldt? Det kan også være urinveisinfeksjon. Men generelt hvis du er usikker på helsespørsmål så er det ofte bedre å ta en telefon til dyrlegen heller enn å spørre på et forum.
    • Hei, første gang inne på hundeforum men trenger virkelig råd. Jeg har nylig fått en tibetansk spaniel valp på 9 mnd. han har vært så frisk og rask, spiser og drikker masse, har både bæsje og tissa og leker som bare det helt siden vi fikk han. Men onsdag morgen så tissa han ikke… nå har det gått et døgn og han har enda ikke tissa😰 hva kan være galt?? 
    • Det endte med at hunden måtte til dyrlegen for den haltet. Jeg ringte dyrlegen, og ba de være obs.  Det viser seg at den har knekt håndledde i frembenet, og prognosen er usikker. Hvordan det er skjedd er også usikkert. 
    • 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...