Gå til innhold
Hundesonen.no

hva synes dere er riktig sosialisering av ett valpekull?

dorab01

Recommended Posts

Hei hei neste spørsmålet mit blir:

Hva synes dere er riktig sosialisering av ett valpekull??

Hva er ideelt? hvor mye skall de for med seg av omverden? skall de gå små turer for å bli vant med ting ?

være ute mye ? lite? Fra hvilken alder?

Osv...

Spennende å høre inspill her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ideelt? hvor mye skall de for med seg av omverden? skall de gå små turer for å bli vant med ting ?

Osv...

Nå har jeg bare hatt ett kull, men kan jo gi min erfaring i så henseende. ;)

Dei ti tolv første dagene hverken ser eller hører valpene, så da blir det mest å venne dei til å bli tatt på.

Men når den perioden er over så vente jeg dei forsiktig til div. lyder. Hadde på radio på valperommet, støvsugeren sto på av og til, barnelyder og barnehender.. ;)

Hadde dei inne på stua så mye som mulig, hadde dei med ut så dei fikk bevege seg både i gress og på grusen. Tok dei med på biltur, og hadde besøk av andre hjemme. Dei vart og vandt til store hunder da vi hadde to voksne i tillegg. Kan og nevne at vi hadde besøk av guttenes skoleklasse så alle fikk sjå og holde valpene (24 elever...)

Dei var vel 4 uker første gang dei var ute.

Da vi leverte hele kullet til oppdretter fikk vi i vertfall masse skryt både av han og vetrinæren om at dei var meget bra sosialiserte, uredde og stødige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bare hatt ett kull, men kan jo gi min erfaring i så henseende. ;)

Dei ti tolv første dagene hverken ser eller hører valpene, så da blir det mest å venne dei til å bli tatt på.

Men når den perioden er over så vente jeg dei forsiktig til div. lyder. Hadde på radio på valperommet, støvsugeren sto på av og til, barnelyder og barnehender.. ;)

Hadde dei inne på stua så mye som mulig, hadde dei med ut så dei fikk bevege seg både i gress og på grusen. Tok dei med på biltur, og hadde besøk av andre hjemme. Dei vart og vandt til store hunder da vi hadde to voksne i tillegg. Kan og nevne at vi hadde besøk av guttenes skoleklasse så alle fikk sjå og holde valpene (24 elever...)

Dei var vel 4 uker første gang dei var ute.

Da vi leverte hele kullet til oppdretter fikk vi i vertfall masse skryt både av han og vetrinæren om at dei var meget bra sosialiserte, uredde og stødige.

Wow... Må bare si at det høres ut som om dere gjorde en kjempe jobb med valpene ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Osv...

Jeg har aldri hatt valpekull selv men jeg har noen tanker likevel.

Et "kjøkkenoppdrett" der valpene blir en del av familiens daglige liv med lyder, lukter, besøk osv. osv. er god og viktig sosialisering. At de får venne seg til å omgås både voksne og barn og til å bli håndtert av ulike folk er bra. La valpene få utforske verden og ta dem med ut på kjøretur, være ute i både regn og sol osv.

Jo flere slike dagligdagse ting som blir introdusert for valpene jo bedre rustet står de seinere tror jeg. De lærer seg å håndtere ulike situasjoner og bibeholde nysgjerrigheten sin.

Oppdretteren min flytta valpekassa opp i stua når valpene var rundt 3 uker tror jeg. De fikk være med på "alt" - og hele kullet bar preg av trygghet, nysgjerrighet og glede. Den jobben oppdretteren gjør med valpene fra de er født til de blir levert har enormt mye å si for den videre utviklingen av valpen - det er jeg overbevist om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Minst mulig styr, men allikevel nok.......

En gyllen middelvei er det jeg vil gå for. For mye mas og tauing hit og dit kan føre til stress. Stress er ikke bra for så små valper. Så alt med måte.

Hos oss skjer det ingenting de første 3 ukene, ingen besøkende, ingen forstyrrelser, mor og barn får kose seg på eget rom. De blir selvsagt sett til flere ganger daglig, og sjekket over regelmessig (og fotografert og veid), men ingen utenforstående får komme i nærheten. De andre hundene blir også holdt unna mor og barn.

Når vi begynner med fast føde i 3 ukers alder blir det mer action, fortsatt er basen valperommet, men alt ettersom hvor frempå de er får de nå begynne å utforske resten av huset om de vil. De blir løftet, kost med og pratet med mye. Og om været tillater det så får de også begynne å komme ut litt hver dag.

Besøkende får lov å komme å hilse på, spesielt da valpekjøpere, men også tantunger, besteforeldre osv.

Frem til de er 5 uker så er valperommet basen, der bor de - men de er mye ellers i huset og også ute om været tilsier det. Vi leker med de og lar de ofte få leker med mye lyd i (flasker med stein osv.).

5 uker gamle krever de mer plass og kan være mer ute så da flytter de ned i kennelen, nå blir inntrykkene flere, de opplever mer folk, biler, hester osv. - men alt i kontrollerte former. De omgås de andre hundene og er med på ruslturer inn i skogen osv. De er fortsatt mye inne, men da gjerne to og to eller en og en.

De får en biltur før de leveres, den får de i en alder av 7 uker da går turen til veterinæren og hjem igjen. Siste kullet fikk ett par turer ned på hundeklubbens sted også, men vi gjør normalt sett ikke det.

Vi har stort sett levert trygge og sosiale valper så jeg antar at noe gjøres riktig. Vi legger imidlertid stor vekt på at valpene ikke skal utsettes for unødig stress, alt skal foregå i rolig og kontrollerte former. Og de har alltid ett sted hvor de kan trekke seg tilbake for å få ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da vi hadde valpekull vokste de opp som en del av familien. Frem til de ble så store at de kom seg ut av valpekassen bodde de på eget valperom. Men etterhvert som de voste til ble de flyttet ut i valpegrind og videre hundegård på dagtid. Flere mennesker var innom, men aldri mange av gangen og ikke mange på samme dag. Stressnivå er et viktig moment å tenke på som Belgerpia skrev.

Huskykullet jeg fulgte ifjor tok vi med ut på tur fra ca. 3-4 ukers alder. De første turene gikk ca 10 m fra hundegården og var mest for å venne dem til verden og et liv uten mor. Etterhvert som de ble tøffere og med bedre motorikk ble turene lenger. Etterhvert var tuer ingen problem og de lekte og løp rundt. Vi fulgte disse helt til de var 10 mnd så det ble jo litt spesielt da:)

Vi brukte også mye tid på å gjøre dem vant med mye forskjellig. Ulike miljøer å trenes i, bæring, løfting, klo og potestell. Mye sosialsiering for at de skulle bli så medgjørlige som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss vokser valpene opp inne i huset. Først på eget rom, ved ca. 4 ukers alder åpnes døren og de får gå i gang, kjøkken og vaskerom. I fint vær er de ute i hagen, eller i hundegård. Nå får de også treffe husets andre voksne hunder, hvis ikke mamman har tillatt det før. Vi inviterer valpekjøpere, hundevenner med og uten barn, men prøver å ta besøkene i "porsjoner". Valpene blir slitne og stressede med for mye inntrykk på en gang.

Fra de er 6-7 uker starter vi med forsiktig båndtrening, først innendørs, så i hagen. De lekes og koses med -MYE-, vi vener dem til å få sjekket ører, munn og poter. Noen bilturer får de også før de leveres. Den siste uken får de være med på en ca. 50 m. tur bort til postkassen. Der treffer vi folk, de ser biler og sykler m.m.

Alle valpene har vært sosiale, trygge og glade ved levering, og så er det jo opp til kjøperne å fortsette der vi slapp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
    • Du har en ganske aktiv hunderase, hvor mye aktivitet får han i løpet av en dag? Selv om han ikke har kunnet leke har han vel fått både tur og aktivitet, håper jeg? Hodearbeid, søk, triksetrening? Jeg ville lagt mer arbeid i ro og trygghet rundt måltider, og ro- og hodetrening etter trening og hundemøter og andre stressede situasjoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...