Gå til innhold
Hundesonen.no

noen som kan hjelpe?

sussa85

Recommended Posts

Her i huset har det oppstått et lite problem. SOkrates, som nå er 9måneder, har funnet ut at det er veldig kjekt å stå tidlig opp om morgenen for så å klynke helt til vi går ut med han. Det spiller ingen rolle om vi er ute med han kl 22 eller 24 dagen før, opp skal han. Det startet for ca 2 uker siden, da våknet han ca 6.30. Dette varegentli ok, skulle opp ikke så lenge etter uansett. Men etterhvert våknet han tidligere og tidligere, inatt var vi oppe 4.30 og var ute emd han.

Når han først er ute, skvetter han bare litt, så det er ikke noe "alvorlig" dobesøk han må på. Og når han kommer inn, ligger han å snorker, gjerne fram til klokken er 1200.

Noen som vet hva som skjer, eller hva vi bør gjøre, gjør feil??

Snakket med vet. da vi var på undersøkelse, om dette. MEn hun hadde ikke så mye å si om saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir du mye oppmerksomhet når han våknet på den måten? Hva med å bare lufte han uten å si noe særlig, sette han inn igjen, og gå til sengs? Og så være strålende glad når du kommer og hilser på han når du skal stå opp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet en periode med han ene her.

Jeg gikk ut så sent jeg kunne med han. Det siste jeg gjorde før jeg la meg var da å gå en liten tur slik at jeg visste han skulle klare å holde seg. Da han satte seg ved døra og jeg hørte et lite boff så ba jeg han gå og legge seg igjen. Og hvis det kom et boff til så reagerte jeg ikke. Første 2 nettene prøve han seg og når han fikk nei så vaket han litt rundt før han la seg. den 4. natta hørte jeg ingenting og han lå og sov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde samme problemet en periode med han ene her.

Jeg gikk ut så sent jeg kunne med han. Det siste jeg gjorde før jeg la meg var da å gå en liten tur slik at jeg visste han skulle klare å holde seg. Da han satte seg ved døra og jeg hørte et lite boff så ba jeg han gå og legge seg igjen. Og hvis det kom et boff til så reagerte jeg ikke. Første 2 nettene prøve han seg og når han fikk nei så vaket han litt rundt før han la seg. den 4. natta hørte jeg ingenting og han lå og sov.

Vi har prøvd på dette.. endte opp med at han satt en time og klunket, boffet... men får vel håpe det gir seg sanrt. er helg nå, så får vel la han boffe litt ekstra lenge før vi går ut med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd på dette.. endte opp med at han satt en time og klunket, boffet... men får vel håpe det gir seg sanrt. er helg nå, så får vel la han boffe litt ekstra lenge før vi går ut med han.

Det er nok det du ikke skal gjøre, Sokrates har nok fått det for seg at om han bare boffer og bråker lenge nok så går du ut med han.

Det er en litt vanskelig balansegang i begynnelsen når de har lært seg å si ifra når de må på do, for når de piper får de gå ut, og det er jo kult ikke sant?

Det vi må lære oss er å vite når de må på do og ikke, så om du gjør slik som Argon sier, lufte så sent som mulig før det er rett til sengs for så ignorere ALL piping og masing før det er morgen og en kristelig tid å stå opp på. Etter noen netter så kommer nok dette til å løse seg, om du bare passer på å ikke gjøre noe som Sokrates tolker som forsterkning på pipingen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg skal hente valp om 14 dager, og nå ser det ut som tispen min får løpetid svært snart. Har noen erfaring med å få en ny valp inn i familien samtidig med at den voksne hunden får løpetid? Bør jeg be om å utsette henting av valpen?
    • Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...