Gå til innhold
Hundesonen.no

Eksamensnerver


HHC

Recommended Posts

Sitter her nå på siste forbredelsesdag til eksamen. Jeg kom opp det jeg nest minst av alle ting ville komm opp i.. Natufag! ;) Jeg ba til høyere makter om å ikke komme opp i matte eller naturfag, så jeg mistenker noen "der oppe" for å ikke like meg for tiden <_<

Problemet mitt er at når jeg skal stå foran folk å snakke, om det er klassen eller 8 personer jeg kjenner på et møte blir jeg helt rød i toppen og stresset.. I tillegg begynner jeg å snakker veeeldig fort!

Jeg vil selvfølgelig ikke at hele eksamen går i dass på grunn av dette, så lurte på om noen satt på noen gode råd? Har hatt besøk av en ekspert på området genetikk i dag, og fikk flere positive tilbakemeldinger.. Men vet allikevel hvordan det går i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går kjempe fint :P Det er det eneste du skal tenke! Jeg hadde eksamen for et par uker siden, var kjempe nervøs, men det gikk mye bedre en jeg trodde. Øv deg foran speilet, la noen spørre deg i dag slik at du klarer å formulerer seg muntlig foran andre.

Finn masse du kan snakke om! Jeg snakket, snakket og snakket (dvs brukte masse tid), når jeg var ferdig med å fremføre hadde de kun 2 spørsmål å stille.

- Ikke snakk fort, bruk lang tid på det du har å si.

- Bruk "fag uttrykk" der du kan bruke det.

- Sov masse og godt før du går på skolen og spis en god frokost!

Det går kjempe fint ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at sensor er vant til å se MANGE som deg i løpet av året ;) Sensor er ikke der for å ødelegge for deg, bare se hva du kan. Om du prater litt fort, så er det vanskelig å gjøre noe med det i løpet av en dag. Konsentrer deg heller om å få dreisen på stoffet så du kan det godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke gjør som en kompis av meg, drikke en halvflaske vodka og spy over hele bordet.....

Men som en lærer en gang sa til meg da jeg forklarte hvor hinsides redd og nervøs jeg var.

"hva er det du er så redd for? du kan ikke dø av det, ikke er det verdens undergang heller... det værste som skjer er at du stryker, og da kan du ta den opp igjen!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
- Ikke snakk fort, bruk lang tid på det du har å si.

- Bruk "fag uttrykk" der du kan bruke det.

- Sov masse og godt før du går på skolen og spis en god frokost!

Jeg er ikke helt enig det å bruke faguttrykk. Selvfølgelig, er du helt trygg på stoffet og får faguttrykkene til å bli en naturlig del av språket er det bare fint. Men er man litt nervøs og usikker og det ikke er det faget du føler deg tryggest i er det bare å forklundre ting å bruke masse avanserte faguttrykk der det ikke er nødvendig. Det viktigste er å forklare med sine egene ord og vise at man har forstått pensum. Bruker du et språk som er naturlig for deg er det også mindre skummelt å snakke enn om man skal putte inn mange vanskelige ord. Selvfølgelig kaller man osmose for osmose og ikke molekylergjennomhinnefunksjonen, men bruk bare fagord der det er nødvendig og naturlig.

Jobb med å overbevise deg selv om at det går fint. Det er ikke gjort over natta å bli trygg på muntlige fremføringer, men du kan gjøre utrolig mye med din egen innstilling og mentalitet før du går inn. Prøv å styre tankene vekk fra at det er skummelt. Ikke sitt sammen med andre som gruer seg veldig før på eksamensdagen. Da trekker man hverandre ned og gjør hverandre mer nervøse. Det er ikke farlig å snakke litt fort, men prøv å slappe av. Når du begynner å snakke fort vil jeg tippe at du gjør deg selv enda mer nervøs.

Ellers gjelder det å føle seg trygg på det faglige. Kan du ikke pensum godt nok, jobb med å få oversikt over det helt grunnleggende og føl deg trygg på det. Så vil eksaminator starte med å stille noen åpne spørsmål og du har mulighet til å fortelle og forklare det grunnleggende (eller gå dypere hvis du føler deg trygg) som du kan godt. Når h*n merker at du ikke har mer å si vil h*n stille noen spørsmål for å hjelpe deg litt på gli, og da kommer du kanskje på noe du ikke viste du kunne og har plutselig noe mer å fortelle. Hvis du snakker deg bort fra spørsmålet vil eksaminator sansynligvis stoppe deg og prøve å lede deg inn på rett spor. Men det er ingen grunn til panikk, det behøver ikke bety at du har svart feil, han vil bare høre om noe annet. La deg lede og fortell om det han vil høre.

Jeg har bare vært skikkelig nærvøs før en eksamen en gang, og da var det et fag jeg følte jeg ikke hadde kontroll i. Så med faglig kontroll og trygghet blir det også lettere å holde sine egne nærver på et fornuftig nivå. Men folk er jo forskjellig, for noen er det værre enn andre å stå forran folk. Er det videregående? Da er det vel sikker bare to personer til i rommet. Eksaminator som du kjenner fra før og som vet hvordan du ligger ann faglig og en sensor som vil stort sett forholde seg taus og "usynlig" hele tiden. Det er eksaminator du kommer til å holde dialog med, og kanskje kommer sensor med noen spørsmål på slutten. Du kan godt si at du er skikkelig nærvøs med en gang dere har satt dere ned etter å ha hilst på sensor osv. De er stort sett ganske greie og hensynsfulle.

Slapp av, pust rolig, styr tankene dine vekk fra at alt går galt, for det gjør det ikke. Du kan mer enn du tror, og fordelen med muntlig er at eksaminator kan hjelpe deg litt på gli hvis han merker at du står fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det helt med ro, dette går så fint. Håndhils på sensor, med et fast og fint håndtrykk. Ikke si eller gi uttrykk for at du er nervøs, møt sensor med hevet hode og prøv å gi uttrykk med kroppspråket at dette kan du, førsteinntrykket har utrolig mye å si! Læreren din er der for å få deg til å prestere maks, mens sensor er der for å se hva du kan, ingen av de vil at du skal få dårlig karakter. Er du ikke så sterk i faget, så gjør det absolutt ingenting. Sensor vet ikke hva du har prestert tidligere i år, han vet ingenting om deg, bruk dette til fordel for deg selv. Lær deg stoffet, få en god natt søvn og spis en god frokost, så har du en god karakter i boks.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 er da bra i naturfag ;)

Se på det som en sjanse til å bevise for deg selv og for læreren din at du kan bedre enn den karakteren lærern har satt på deg fra før. Det er mange som går opp en karakter under muntlig eksamen..

Ha en holdning om at dette går bra, og gjør ditt aller beste, så skal du se resultatet kommer :P

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å håndhilse og presentere deg for sensor. Presenter oppgaven din, altså hva du skal snakke om. Regner med du får ha med notatark? Skriv øverst på arket med tre understreker og fem utropstegn at du skal presentere emnet ditt.

Når du først har kommet i gang med å snakke går det som oftest av seg selv, også kan du bare stoppe opp og puste litt dypt eller ta en slurk vann om du merker at du begynner å snakke litt fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksamen selv i morgen, og fy så nervös man blir...

Burde helst gitt opp lesinga for kvelden nå, jeg er rastlös og ukonsentrert. Men kjörer på til ni så får jeg ta en kveldstur da og så rett i seng...

Det er "bare" å holde hodet kaldt når man sitter der. Har värt igjennom noen muntlige eksamener nå, så vet hva jeg går til, men blir like nervös hver gang alikevel. Har funnet ut det er når jeg er som mest nervös det går best, om man klarer å holde hodet kaldt vel og merke.

Lykke til! Nå må jeg tilbake til siste repetisjon her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg føler meg som en dust...jeg har matte eksamen skriftlig på torsdag..jeg har kanskje skrevet 1 side med regler! jeg klarer ikke konsentrere meg om det...jeg har omtrent ikke lest jo :shocked:

Synd du bor så langt unna, ellers skulle du fått mine 5 - tror de havner rett ut nå.. hehe, endelig ferdig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Tusen takk for alle gode råd! Jeg syntes jeg klarte meg ganske bra.. Så nå venter jeg på at klokken skal bli 4 så jeg kan gå tilbake å få karakter :P

Gratulerer med vel overstått da. Deilig å være ferdig kan jeg tenke meg! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med vel overstått! Muntlig er LITE morsomt (hadde det forrige onsdag), men det er iallefall lettere å få god karakter der enn i skriftlig. Husk å oppdatere oss så fort du får karakteren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...