Gå til innhold
Hundesonen.no

Som oppdretter..hva må man forvente seg ?

Inustaff

Recommended Posts

Skrevet

Jeg ser hva du sier, Belgerpia. Setter tingene litt på spissen, for å få frem et poeng. Det blir litt sånn at jeg skjønner ikke at noen tør å drive oppdrett, Du kan jo risikere å sitte igjen med hele kullet. For meg blir det litt sånn at man adoterer en unge fra kina, og krever redusert pris fordi ungen viser seg å være hjerneskadet. Nei, jeg vet det ikke er det samme, men tanken er ikke så veldig fjernt?

Skrevet

Problemet med salg og kjøp av hund er at de er ikke definert som levende vesen som kan påvirkes utenfra - de er en "ting" på lik linje med et kjøleskap, bil eller en støvsuger.

Og kjøpsloven i Norge ER tøff, og særlig ille blir det selvsagt når den praktiseres ovenfor dyr - som det faktisk ikke er mulig å kunne forutse hvordan de utvikler seg til 100%.

Men, nå går det jo stort sett greit med valpekjøpere, da. Hvis man holder en god kontakt med dem, ikke selger til "kreti og pleti" og faktisk er litt engasjert i valpenes ve og vel.

Vet om valpekjøpere som har takket nei til refusjon av penger for detaljefeil - da de faktisk synes hunden sin er verdt hver eneste kroner og skal ikke være en sånn "billigvare". Men de satte selvsagt pris på tilbudet likevel.

Flere av de hundene jeg har greid å selge som har fått HD og AA har heldigvis vært solgt til mer el. mindre "proffe" folk, som tenker slik jeg gjør - "shit happens".

Jeg har heller aldri krevd tilbake penger fra "mine" oppdrettere hvis ting går galt - det tar jeg på egen kappe, men har da fått tilbud om ny hund (til red. pris) ved en senere anledning.

Men jeg hadde da heller refundert noen tusenlapper til en valpekjøper eller to - fremfor å møte dem i forliksrådet e.l. Men ville selvsagt synes det hadde vært kjedelig å gi folk tilbake penger for noe, hvis man vet at de har forsikret hunden og allerede fått oppgjør for den.

Men jeg hadde dog sett på saken utifra valpekjøpers synsvinkel - de har faktisk mistet en hund i alt dette (eller fått en med noe som gjør at de ikke kan bruke den til de de ønsket).

Jeg tviler på at særlig mange "spekulerer" i dette, liksom... Tjene penger på å kjøpe syke hunder som de forsikrer og avliver...

Susanne

Skrevet

"HD/AA er genetisk og en hund får ikke HD/AA fordi den kanskje er en kilo eller to overvektig.

Dette er et klassisk eksempel på at man forsøker å vri seg unna ansvar for å slippe å refundere penger ved feil og mangler - man åpner for muligheten til å legge ansvaret på kjøper."

Jeg er enig i at en hund ikke utvikler HD pga en kilo eller 2 for mye. Men la oss si 10 kg for mye i vekstperioden...hva skal en som oppdretter foreta seg da? Det kan ikke være slik at en som valpe - kjøper kan gjøre akkurat som en vil, og så kreve pengene tilbake når det går galt. Klausulen ligger der for de ekstreme tilfellene hvor valpe -eiere ikke tar vare på hundene sine...

Og ingenting står skrevet med liten skrift :icon_fun:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...