Gå til innhold
Hundesonen.no

Usikker på skole, hva skal jeg gjøre?


_aussie_

Recommended Posts

I det siste har det vært veldig mye snakk om hva jeg skal gjøre til neste skoleår osv, åltså etter sommern. Det jeg innerst inne hadde lyst til var jo å gå på skole i enten Bergen eller Trondheim på hundelinje. Men etter en snakk med rådgiver og en telefon til inntakskontoret i buskerud fikk jeg da vite at det ikke var mulig, siden jeg bodde for langt unna. For da måtte kommunen min være villig til å kjøpe skoleplass til meg i et annet fylke.

Jeg måtte da begynne å tenke på hva annet jeg ville å var innom tanken på å begynne på en skole der de hadde hestelinje, bare for å komme vekk fra skolen jeg nå går på pga dårlig miljø og at jeg ikke trives så godt der. Det endte med at jeg søkte på Melsom på 1 valg, Søve på 2 valg og Lier på 3 valg. Jeg angra ikke på mine valg rett etterpå, men angrer nå og er forsatt veldig usikker. Hvorfor gå på hestelinje når det jeg helst vill jobbe med er hund?

Det endte med at jeg skulle sende en søknad om endring til å ha Lien på første valg igjen, den skolen jeg nå går på. Fordi den har et fag som heter sports og familiedyr der jeg blandt annet kan fordype meg på hund. Fikk vite for en stund siden at rådgiver har enda ikke sendt søknaden min pga jeg er så usikker og hun synes at jeg og ene vennina mi skal komme bort på forskjellige skoler siden vi to har så utrolig dårlig innflytelse på hverandre og det blir bare tull når vi er sammen nesten.

Så nå har jeg ett stort problem, jeg og hun vennina mi det er snakk om har jo egentlig sagt ja til å dele leilighet til neste år på Gol, men vi har enda ikke skrevet under på noe kontrakt. Det kommer til å bli masse bråk vis jeg nå ombestemmer meg enda en gang. Mamma er litt fortvilet over meg og det skjønner jeg jo, pappa skjønner problemet og er enig med meg.

Nå er spørsmålet hva vi skal gjøre, når jeg innerst inne ikke vil gå på Lien til neste år så burde jeg vil ikke gå der bare fordi jeg føler meg presset til det pga vennina mi. Det er så vansklig. Men på en annen måte er det heller ikke noe godt å stå opp om morran å være kvalm fordi man gruer seg å gå på skolen? Jeg føler at jeg svikter vennina mi, og føler at jeg er helt håpløs og dum. Får jo aldri bestemt meg og alt blir bare mas. Blir liksom dratt hit og dit.

Det jeg virkelig har lyst til er å jobbe med hund, har lyst å starte opp noe eget. Men for det trenger man jo en utdanning. Det har vært litt snakk om å gå på salg og service der man lærer om økonomi og hvordan man kan starte en egen bedrift eller om jeg skal jobbe ett år, tjene litt penger og så begynne på skole ett sted.

Huff, alt er så vansklig.

Noen som har noen tips og råd å komme med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe å si, annet enn at det er DITT valg og DIN fremtid, så du skal ikke bry deg om hva venninnen din måtte mene. Du må ikke gå på en skole fordi du føler du må det pga. din venninne. Du vil kanskje ha godt av en "ny start" uten henne? Det er bare å fullføre videregående i hvert fall, for det kommer godt med siden, og åpner for mange flere muligheter :)

Lykke til! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har egentlig ikke noe å si, annet enn at det er DITT valg og DIN fremtid, så du skal ikke bry deg om hva venninnen din måtte mene. Du må ikke gå på en skole fordi du føler du må det pga. din venninne. Du vil kanskje ha godt av en "ny start" uten henne? Det er bare å fullføre videregående i hvert fall, for det kommer godt med siden, og åpner for mange flere muligheter :P

Lykke til! :P

Jeg tror også jeg hadde hatt godt av en "ny start" uten hun ja..

Takk for det :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Vanskelig å råde deg. Men som dem andre har sakt så er det ditt valg. Ta en telefon rundt til skolene og hør om hva dem kan ha som valgfag med hund og hvaslags prinsipper dem trener hundene etter. Jeg vet i hvertfall at Søve har valgfag med hund men at interessen har variert fra år til år og instruktørene. Der er det ansatt en mann som driver aktivt på med drevere (hann tror jeg jobber med noe annet på skolen) og det er var i hvertfall en kennel ved skolen. Dem har også noen islandshester mener jeg. Kanskje du skulle prøvd å få besøkt noen av skolene. Og spørt om hvaslags miljø det er blandt elevene der. Om hvor mange ganger var politiet der i fjor for eks. for to av skolene du lurer på har nemlig internat. Den ene vet jeg har sekuritass jevnlig på besøk. Det er ikke lett å bestemme seg men det er din framtid det gjelder og venninna di kan du holde kontakt med via internett som begge internata skolene skal ha. Lykke til i valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare komme med et lite innspill:

I fjor gikk søstreren mi formgiving her i samme fylket som hun har hjemmeadresse. Hun ville søke seg videre på Ørsta VGS for å gå blomsterdekoratørlinjen. Rådgiveren sa at nei, det hjalp ikke, for fylket hadde ikke kjøpt opp plass der. Men hun søkte alikevel hun, og egentlig så kom hun ikke inn fordi de fra fylkene som hadde kjøpt opp plass står jo i første rekke. Men ei uke før fikk hun telefon om at det var en ledig plass alikevel, fordi det ikke var SÅ mange søkere, og noen hadde trukket seg osv.

Så jo, det går an og søke selv om de fra fylkene som har kjøpt opp plass på skolen har førsterett. :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor sa du deg enig i å dele leilighet med henne slik at hun fikk store forhåpninger, for å så ombestemme deg? Akkurat det med leilighet er VELDIG viktig at man er HELT sikker før man lover noe som helst. For det går ut over andre enn en selv hvis en plutselig takker nei.

Men hvorfor kunne du ikke gå på skole i bergen? Jeg forsto det ikke...Folk flytter jo hele tiden, og en skal jo få bestemme selv hvor en vil gå på skole!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Men hvorfor kunne du ikke gå på skole i bergen? Jeg forsto det ikke...Folk flytter jo hele tiden, og en skal jo få bestemme selv hvor en vil gå på skole!

Fordi man ikke kan søke videregående i et annet fylke enn du bor i hvis ikke fylket ditt er villig til å kjøpe plass av det fylke du ønsker å gå på skole i :rolleyes: . Eller dvs du kan søke, men du havner sist i køen.

Men hvis du har noen slektninger i f.eks. Bergen kan du melde flytting til dem. Da får du adresse i Bergen og kan søke skole der (tror det funker sånn for folk under 18 også, men det er jeg ikke helt sikker på).

Jeg syns, som alle andre, at du skal gjøre det du vil uten å ta hensyn til hvor venninda de skal gå. Men det er dumt at du har sakt ja til å dele leilighet med henne uten at du er sikker. Til neste gang bør du huske på å være helt sikker på at du vil det før du sier ja. Men, men ikke no å gjøre med nå. Du velger den skolen du har lyst til å gå som du føler blir rett for deg. Venninda de kan du holde kontakten med selv om dere ikke kan være sammen hver dag. Jeg har god kontakt med venner som bor 2000 km unna jeg, men da blir det bare de man virkelig vil gjøre en innsats for å holde kontakten med. Vi ses ikke så ofte, men vi har mye moro når vi først møtes. Og du vil jo få nye venner på den nye skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor sa du deg enig i å dele leilighet med henne slik at hun fikk store forhåpninger, for å så ombestemme deg? Akkurat det med leilighet er VELDIG viktig at man er HELT sikker før man lover noe som helst. For det går ut over andre enn en selv hvis en plutselig takker nei.

Men hvorfor kunne du ikke gå på skole i bergen? Jeg forsto det ikke...Folk flytter jo hele tiden, og en skal jo få bestemme selv hvor en vil gå på skole!

Fordi jeg har vært så usikker i det siste, det har vært så mye greier frem og tilbake. Mye styr og mas. Så hadde det seg sånn at jeg snakket med rådgiver og ei dame fra ppt tjenesten og ei anna ei som fikk meg til å ombestemme meg igjen. Fordi jeg og hun vennine mi bør komme fra hverandre litt, vi har så dårlig innflytelse på hverandre som går utover både skolen og andre venner. Derfor har jeg fått nok. Jeg orker ikke mer. Har bare lyst å komme meg unna og starte på nytt uten hun. Hun er ganske frekk i munn mot folk hun både kjenner og ikke kjenner noe som skaper en dårlig stemning. Hver gang vi går på samme skole blir det bare surr. Det er heller ingen av de andre venna mine som liker hun. Hjemme i leiligheten går hun rundt å banner og sverter, smeller i dører og skap vis hun ikke får det som hun vil eller blir sur for noe, det er ganske slitsomt i lengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare komme med et lite innspill:

I fjor gikk søstreren mi formgiving her i samme fylket som hun har hjemmeadresse. Hun ville søke seg videre på Ørsta VGS for å gå blomsterdekoratørlinjen. Rådgiveren sa at nei, det hjalp ikke, for fylket hadde ikke kjøpt opp plass der. Men hun søkte alikevel hun, og egentlig så kom hun ikke inn fordi de fra fylkene som hadde kjøpt opp plass står jo i første rekke. Men ei uke før fikk hun telefon om at det var en ledig plass alikevel, fordi det ikke var SÅ mange søkere, og noen hadde trukket seg osv.

Så jo, det går an og søke selv om de fra fylkene som har kjøpt opp plass på skolen har førsterett. :icon_fun:

Men er det ikke sånn at vis man melder flytting så får man ikke borte boerstipend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke sånn at vis man melder flytting så får man ikke borte boerstipend?

Jo, men hun meldte ikke flytting hun. Hun har fortsatt adresse her hjemme, og går på skole der.

Fordi, det var mange søkere, men de som fikk den plassen de hadde takket nei og sånn, så selv om hun egentlig står i siste rekke når fylket ikke har kjøpt opp plass på skolen, så fikk hun plassen alikevel. Så det var jo verdt og søke, selv om kjangsene var minimale :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men hun meldte ikke flytting hun. Hun har fortsatt adresse her hjemme, og går på skole der.

Fordi, det var mange søkere, men de som fikk den plassen de hadde takket nei og sånn, så selv om hun egentlig står i siste rekke når fylket ikke har kjøpt opp plass på skolen, så fikk hun plassen alikevel. Så det var jo verdt og søke, selv om kjangsene var minimale :icon_fun:

Ok :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...