Gå til innhold
Hundesonen.no

Australsk kelpie vs. working kelpie


kelpie

Recommended Posts

Hei,

jeg vurderer kelpie som min neste rase, men er usikker på hva forskjellene i egenskaper egentlig ligger i mellom australsk/"show" kelpie og working kelpie.

Slik jeg har forstått det avles WK utelukkende til gjeting, mens AK er ment til bruks etc. Men har denne delte avlen pågått så lenge at ulike egenskaper (mtp hva de egnes til) merkes godt?

Jeg kommer til å bruke hunden til lydighet, og kanskje noe bruks (eventuelt redningshund). Vil det ha mye å si om jeg velger en WK eller en AK?

Hører også gjerne mer om andre ulikheter mellom de to typene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil starte bruks kan du ikke bruke WK, da den fremdeles er regnet som "blanding" i norge (såvidt jeg vet). Hvis du ikke vil drive med gjeting bør du styre unna den og satse på AK, som er arbeidshund til tusen, men uten det veldig kraftige gjeterinstinktet. AK'en kan også stilles ut, om du plutselig får lyst til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Litt historik hentet fra denne siden:

I starten var alle Kelpier en rase, men fra 1967 registreres Working Kelpie i Australia av Working Kelpie Council og Australsk Kelpie i Kennelklubben. I 1976 ble delingen gjort offisielt da den Australske Kennelklubben bestemte seg for å ikke annerkjenne Working Kelpie. Noe som har påvirket rasene i hele verden.

Det drøyde helt til 2002 før NKK gjor endringer i raseforvaltningen og registreringen av dem to rasene. Den dag i dag er rasene registret som Australsk Kelpie og Working Kelpie i NKK sin registreringsbase.

Working Kelpie avles for sine gjeteregenskaper og kan ikke stilles ut. Rasen er ikke godkjent av FCI. Ønsker du å vite mer om Working Kelpie så kan du kontakte Norsk Working Kelpie Klubb.

Navnet â€Show Kelpieâ€, som Australsk Kelpie ofte blir kalt, føles litt missvisende da det absolut ikke er en show hund. Det er en vellfungerende brukshund som har oppnådd meget høy plassering innenfor brukshund arbeide. Rasen deltar i NM-brukshund, SM-brukshund, NoM og også plassert seg mer en en gang i toppsjikte. Det fins også godkjente redningshunder, tjenestehunder og mange har oppnådd lydighets, bruks og agility championat med rasen.

Australsk Kelpie er en meget kapabel brukshund og allrounder.

Om du er ute etter en Kelpie som gjeterhund så er det ikke tvil om at du kjøper en WK.

Om du vil ha en brukshund så er AK ett sikkrere kort nettopp pga dem blir systematisk MH testet og flere av forfedrene kan bevise sin bruksegenskap. WK er det desverre, i Norge liten oversikt over. Helsemessig er det mye dårligere oversikt over WK, og til min store forargelse så avles det på HD..... Om du velger AK eller WK så må du jobbe systematisk og med Argus øyne for å finne dem som avler på egenskaper til bruk. Iblandt WK fins det mange parringer gjort av "bønder" som bare parrer med nabohunden uten tanke på egenskaper, helse o.l. På AK fins det oppdrettere som er, syns jeg, alt for opptatt av eksteriøre og ikke tenker egenskaper..

Ett tips med WK er å titte litt i Sverige, dem er litt flinkere til å teste WK. Og ser du etter AK så må du nok titte til Sverige også ettersom det blir lenge til neste kull i Norge (men du finner WK på Finn reklamert og "selges" som Australsk Kelpie)

Om du ønsker hjelp med den ene eller andre rasen så ta gjerne kontakt. jeg har noe kjennskap til WK evt. kan jeg sende deg videre til dem som har en god oversikt.

Med AK har jeg god oversikt selv over hva som kommer, helse, mentalt o.l.

Lykke til med valget :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, begge to!

Jeg skal ikke bruke den til gjeting, og vil gjerne ha muligheten til å starte i bruks, så da må det bli en AK.

Kan dere fortelle litt mer om AK'ens lynne og "egenart"? Jeg har lest litt, og det står at den er "sosial, intelligent og aktiv". De minner meg litt om mallen når jeg leser om den og utseendemessig, ligner de av type? Er de like aktive og "hypre"? Jeg er veldig glad i malle, men kunne kanskje tenke meg en hund som har litt mer ro i hodet enn den. Kan de sammenlignes? Hvilket aktivitetsnivå ligger de på?

Jeg kommer nok ikke til å skaffe meg ny hund før om max et eller to år, litt avhengig av bosituasjon o.l., men jeg vil helst være tidlig ute, så jeg er godt forberedt (for ikke å snakke om at jeg gleder meg vanvittig, så det er gøy å undersøke!).

Tar veldig gjerne imot hjelp mtp oppdrettere og valper når det blir aktuelt, Jeanette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Tusen takk for svar, begge to!

Jeg skal ikke bruke den til gjeting, og vil gjerne ha muligheten til å starte i bruks, så da må det bli en AK.

Kan dere fortelle litt mer om AK'ens lynne og "egenart"? Jeg har lest litt, og det står at den er "sosial, intelligent og aktiv". De minner meg litt om mallen når jeg leser om den og utseendemessig, ligner de av type? Er de like aktive og "hypre"? Jeg er veldig glad i malle, men kunne kanskje tenke meg en hund som har litt mer ro i hodet enn den. Kan de sammenlignes? Hvilket aktivitetsnivå ligger de på?

Jeg kommer nok ikke til å skaffe meg ny hund før om max et eller to år, litt avhengig av bosituasjon o.l., men jeg vil helst være tidlig ute, så jeg er godt forberedt (for ikke å snakke om at jeg gleder meg vanvittig, så det er gøy å undersøke!).

Tar veldig gjerne imot hjelp mtp oppdrettere og valper når det blir aktuelt, Jeanette!

Tja dem er vell litt "Malle", men jeg vil nå heller si dem er en mellom ting mellom Schäfer og BC. Ak er en livlig hund og meget sosiale. Det er vell mer eller mindre ett "rasepreg" at dem hopper og slikker når dem hilser :rolleyes:

Det første året med en AK er ett lite "*******" AK har selvstendighet og nysjerrighet.. så dem vandrer gjerne avgårde og kommer ikke tilbake før dem har sjekket ut ting. Heldigvis vokser dem fleste det av seg (ikke komme altså) Men første året krever ekstremt mye av deg...

Du kan lese mer om rasen her også fins det masse linker og informasjon her. Det fins også litt informasjon på min hjemmeside.

Når det gjelder oppdretter så er det greit å vite hva du forventer av rasen, hvilken erfaring du har, hva du forventer osv osv. Linjene på rasen har noen varriasjoner og for noen er ikke alltid det mest "ekstreme" nødvendig for å oppnå sine mål eller etter erfaring. Send meg gjerne en PM:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...