Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingshunder og bevis.


turbogutten

Recommended Posts

Jeg har som de fleste her inne en boxer/rottweiler mix og i det siste har jeg tenkt mer og mer på hva hvis politiet plutselig hadde fått for seg at han er en ulovlig mix? er dna den eneste måten å redde han på? burde jeg skaffe dette nå som jeg vet at begge foreldrene lever? plutselig kan det jo skje noe som gjør at de dør.. eventuelt er det noen her inne som vet hva en dna test koster? holder en dna test for alltid?

takk på forhånd :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er både tispa og hannhunden registrerte hunder?

Sørg for at det blir tatt blodprøver av tispe, hannhund og din hund samtidig, at veterinæren sjekker chip på alle hunder, og sender prøvene til blodtypelabben på veterinærhøyskolen. Skjema får du av de (blodtypelabben altså). En DNA-analyse koster rundt 3000 kroner inkl moms, i tillegg kommer veterinærutgiftene. Om du går sammen med flere av de som eier kullsøsken kan dere spleise på dette, siden analysen koster det samme for opp til ti valper (tror jeg det er).

Ja, en dna-analyse er eneste sikre bevis for hunden din såvidt jeg vet. Slik som den ser ut på bildene ser hunden ut som en amstaff-blanding, så det er vel en viss sjanse for at du kan bli stoppet. Spesielt om han blir innblandet i noe bråk eller noe. Slikt kan jo lett skje.

En DNA-analyse vil holde så lenge hunden din lever ja. Med mindre myndighetene bestemmer seg for noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja begge hundene er registrerte hunder med stamtavler :wub: er bare en valp til og tror egentli han driter i om bikkja blir avlivd eller ikke skal jeg være ærlig, selv om det er synd ;) skal ta noen telefoner til eierne av foreldrene til hunden min senere i dag jeg så får vi se om jeg ikke tar å får fiksa det iløpet av uka/neste uke :) 3000 er mye penger ;) nesten like mye som jeg betalte for han hehe du kan se flere bilder av han på www.boxweiler.moo.no forresten ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting. Blodprøvene skal tas i ETA-glass, sørg for at veterinæren vet det. Og at h*n fyller ut skjema og sender det sammen med prøvene.

Lykke til!

okei, ETA-glass det skal jeg huske :wub:

takktakk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt at du gjør det, særlig siden du bor i Oslo - der noen politifolk kan være overflittige, særlig hvis du havner på feil kant av byen... les Groruddalen... og ser ut som du kan tilhøre et eller annet "miljø". Du treffer noen nidkjære uniformerte iblant, og siden dette med ulovlige hunder i Hundeloven har en helt omvendt bevisbyrde enn alt annet - at den påstått skyldige må sørge for å bevise uskyld, ellers blir vedkommende automatisk dømt - så er det veldig viktig.

Du er jo heldig som både kjenner foreldre og at de er i live! Synd det blir så dyrt, men det er den risikoen man løper med ALT som kan ligne en forbudt rase i disse tider.

Du har jo den saken med Princess som verserte, som NKK tok opp til og med. Og dette var akkurat det som ble advart mot på forhånd, at andre blandingshunder kunne gå med i dragsuget bare på grunn av farge og hodeform. Noah trakk jo frem en boxer/labradorblanding som politiet godt kunne hevde var en "amstaffblanding".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...