Gå til innhold
Hundesonen.no

Krypt eller ikke

Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna

Jeg har nå vært til veterinær med valpene og det viser seg at hannhundens testikkler er ikke der dem skal. Den ene kjennes lengre oppe (ikke kommet ned i posen) og den andre er ikke å spore.

Den ene er rimelig sikker på at kommer ned.

Men hva er deres erfaringer når mann ikke finner den andre ved 7,5 ukers alder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på første kullet til Småen haddde vi en hannvalp som manglet en testikkel ved levering men når den var til vetrinæren til 12ukers kontroll/vaksinen så var begge på plass så det kan ordne seg.

Hvis ikke begge er på plass innen valpen er 8 mnd så er det lite trolig at det vil skje, så hvis du skal selge valpen så trenger du ikke selge for redusert pris, du kan heller betale tilbake det eventuelle beløpet når hunden er voksen hvis ikke testikklene da har kommet på plass der de skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det finnes en del hundefysioterapeuter som klarer å massere/sette akupunktur på hundene slik at steinen/e ramler ned igjen. Men det må helst gjöres före 6 måneders alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
på første kullet til Småen haddde vi en hannvalp som manglet en testikkel ved levering men når den var til vetrinæren til 12ukers kontroll/vaksinen så var begge på plass så det kan ordne seg.

Hvis ikke begge er på plass innen valpen er 8 mnd så er det lite trolig at det vil skje, så hvis du skal selge valpen så trenger du ikke selge for redusert pris, du kan heller betale tilbake det eventuelle beløpet når hunden er voksen hvis ikke testikklene da har kommet på plass der de skal være.

Ja jeg følger NKK sin kontrakt jeg. Der står det 18mnd. Også betaler jeg tilbake 50% av kjøpesummen.

Jeg vet det finnes en del hundefysioterapeuter som klarer å massere/sette akupunktur på hundene slik at steinen/e ramler ned igjen. Men det må helst gjöres före 6 måneders alder.

Ja jeg har hørt flere som har nevnt det. Fikk tips om en i Hønefoss. Om jeg har ham til han er 12 uker så venter jeg til etter vet kontrollen da og ser om jeg må gjøre noe mer eller ikke.

Men det er fint å høre om flere som har erfaring med slikt.

Jeg kontaktet en akupunktør sørover som vist hadde erfaring med det, men han lovet ikke noe resultat. Han var ikke sikker på om det var ren tillfeldighet eller om det faktisk fungerte. Noen av dem han har gjort det på har fått stenene omtrent rett etter behandling andre ikke. Så han mente muligens dem som fikk dem kjapt etter behandling hadde fått den uansett med litt tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min oppdretter hadde en flott hannhund som skulle brukes til utstilling og avl, men med 12 mnd alder mangle han enda en stein. Hun omplasserte/solgte han da til noen andre ettersom han ikke oppfyllte hennes krav og bruk. Ved besøk hos nye eier ved hundens 18 mnd alder var den dotten ned. Oppdretteren var litt snøden kan man si..

Det sies at visst de ikke er kommet ned inntil 18 mnd alder så kommer den ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja - det har nok vært lite struktur på tilværelsen på landet.  Han er svært lite interessert i lek. Har prøvd diverse leker, biteleker og dra-leker - men han skjønner ikke poenget. Apportering er også null interessant. Har tydeligvis ikke vært aktivisert med dette tidligere. Oppdaget i går kveld at jeg kan fremprovosere "krypingen" hans også hvis jeg bare står og jogger på stedet innendørs. Så det er noe med hoppingen/løpe-bevegelsen som gjør han redd eller usikker. Har ikke forsøkt med ball - men har noen tennisballer liggende - så skal prøve ut neste gang vi går ut. Hva angår turområder - så varierer jeg turene i helgene - da er det tid å kjøre til ulike steder  - mens i hverdagen blir det nok ofte litt de samme stiene siden jeg bor i skogkanten.   
    • Fordommene mine sier "vokst opp på landet uten mye rammer eller struktur, og heller ikke mye sosialisering og miljøtrening". Det trenger ikke å være riktig, men hvis det er tilfelle kan det ta ganske lang tid å venne seg til et nytt sted, nye folk og nye rutiner. Jeg ville startet med en fysioterapeut for å utelukke muskulære problemer, og så bare gitt det tid. En måned er ikke lenge å omstille seg på for en voksen hund. Prøv heller å aktivisere med lydighetsøvelser, triks, lek og søk. Hva skjer hvis du har ham løs og bare går? Går dere på samme sted, har du evt. mulighet til å prøve ulike områder? Ikke ofte jeg anbefaler ballkasting, men hvordan er han der?  
    • Han er en omplasseringshund som jeg tok over for en måned siden. Har tidligere bodd hos oppdretter på landet - hvor han har løpt i timesvis rundt i fjellene og på heiene. Det er ikke det fysiske det står på. Problemet nå er at jeg ikke får gitt han det han egentlig trenger. Jeg er selv ute og løper mye - og skulle gjerne hatt ham med. Men med en gang jeg begynner å løpe begynner han å "krype" og legger seg nesten umiddelbart ned.  Det er som om han blir redd når min fart blir stor...Eller at frekvensen på skrittene mine blir høyere enn vanlig gange. Har prøvd både med sele og ha han løs.  Ingen forskjell.  Har også prøvd å sette han i hanefot med en annen hund for å skape tryggere ramme og kanskje mer motivasjon - men ingen forskjell. Må være eneste engelske setter i Norge som ikke liker å løpe.... 😆
    • Yoshi fylte 3 år den 31. august og har begynt å bli voksen selv i hode. Siden sist har vi: Deltatt i og vunnet endel blåbær, til og med 2 cuper. Også plassert seg i åpen hopp. Kommet igjennom mer enn en offisiel hopp bane, og faktisk kommet på en 3. plass. Konkurrert hos søta bror, de hadde vist merkelig slalåm så Yoshi skjønte ikke hvordan den skulle passeres 😆 Vært på japaner spesialen og fått exc og ck (mye bedre en den gule i fjor). Begynt surfetrening
    • Er det tatt røntgenbilder? Er dette et nytt problem, har det oppstått plutselig, eller gradvis? Hvor mye tur får han til daglig? Hvor langt/lenge går dere? Går dere på samme sted hver dag, eller ulike steder?  Bruker dere alltid sele?  Det er slett ingen selvfølge at det ikke er noe fysisk galt selv om veterinær ikke finner noe. Jeg ville vurdert å få en hundefysio til å undersøke grundig.  Ellers avhenger det veldig av svarene på spørsmålene over. Det kan ha med ubehagelige opplevelser å gjøre, det kan være utstyret du bruker, det kan være fysisk ubehag eller noe i området han reagerer på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...