Gå til innhold
Hundesonen.no

Krypt eller ikke

Guest Jonna

Recommended Posts

Guest Jonna
Skrevet

Jeg har nå vært til veterinær med valpene og det viser seg at hannhundens testikkler er ikke der dem skal. Den ene kjennes lengre oppe (ikke kommet ned i posen) og den andre er ikke å spore.

Den ene er rimelig sikker på at kommer ned.

Men hva er deres erfaringer når mann ikke finner den andre ved 7,5 ukers alder?

Skrevet

på første kullet til Småen haddde vi en hannvalp som manglet en testikkel ved levering men når den var til vetrinæren til 12ukers kontroll/vaksinen så var begge på plass så det kan ordne seg.

Hvis ikke begge er på plass innen valpen er 8 mnd så er det lite trolig at det vil skje, så hvis du skal selge valpen så trenger du ikke selge for redusert pris, du kan heller betale tilbake det eventuelle beløpet når hunden er voksen hvis ikke testikklene da har kommet på plass der de skal være.

Skrevet

Jeg vet det finnes en del hundefysioterapeuter som klarer å massere/sette akupunktur på hundene slik at steinen/e ramler ned igjen. Men det må helst gjöres före 6 måneders alder.

Guest Jonna
Skrevet
på første kullet til Småen haddde vi en hannvalp som manglet en testikkel ved levering men når den var til vetrinæren til 12ukers kontroll/vaksinen så var begge på plass så det kan ordne seg.

Hvis ikke begge er på plass innen valpen er 8 mnd så er det lite trolig at det vil skje, så hvis du skal selge valpen så trenger du ikke selge for redusert pris, du kan heller betale tilbake det eventuelle beløpet når hunden er voksen hvis ikke testikklene da har kommet på plass der de skal være.

Ja jeg følger NKK sin kontrakt jeg. Der står det 18mnd. Også betaler jeg tilbake 50% av kjøpesummen.

Jeg vet det finnes en del hundefysioterapeuter som klarer å massere/sette akupunktur på hundene slik at steinen/e ramler ned igjen. Men det må helst gjöres före 6 måneders alder.

Ja jeg har hørt flere som har nevnt det. Fikk tips om en i Hønefoss. Om jeg har ham til han er 12 uker så venter jeg til etter vet kontrollen da og ser om jeg må gjøre noe mer eller ikke.

Men det er fint å høre om flere som har erfaring med slikt.

Jeg kontaktet en akupunktør sørover som vist hadde erfaring med det, men han lovet ikke noe resultat. Han var ikke sikker på om det var ren tillfeldighet eller om det faktisk fungerte. Noen av dem han har gjort det på har fått stenene omtrent rett etter behandling andre ikke. Så han mente muligens dem som fikk dem kjapt etter behandling hadde fått den uansett med litt tid.

Skrevet

min oppdretter hadde en flott hannhund som skulle brukes til utstilling og avl, men med 12 mnd alder mangle han enda en stein. Hun omplasserte/solgte han da til noen andre ettersom han ikke oppfyllte hennes krav og bruk. Ved besøk hos nye eier ved hundens 18 mnd alder var den dotten ned. Oppdretteren var litt snøden kan man si..

Det sies at visst de ikke er kommet ned inntil 18 mnd alder så kommer den ikke...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det kommer jo litt på ambisjonene mtp lydighet og sånt også. Hunder som er lette å trene krever ofte også mer aktivisering.  Med labrador er det på godt og vondt mye matfokus, det er et godt verktøy i treningen, men også en utfordring. På samme måte som at mange pudler er kresne og vanskeligere å belønne med mat. Spaniel er generelt også mer matglade, men kanskje ikke så ekstreme som labrador.  Gjeterhundrasene har ofte også en del stress, og gjerne lyd med det.  Korthårscollie er en av de jeg synes er litt annerledes og som er ok hunder på aktivitet, de røyter en god del, men ikke noe pelsstell utover børsting og støvsuging. Jeg er litt usikker på lydnivå der. Men kan være verdt en titt.
    • Takk for svar 😁 Har vurdert labrador ja, men litt redd for at den hadde spist alt den kom over 😂  Har absolutt vurdert puddel på nytt, men fra en annen oppdretter. Jeg gjorde mye research og kontaktet flere oppdrettere da jeg fikk min første, men det endte ikke så bra allikevel. Var også ikke klar over at de brune var kjent for å være ekstra gal. Jeg startet en puddelgruppe i området da jeg fikk ham og vi dro på jevnlige treff der, så vet jo at ikke alle er like ikke, men det var en del av guttene som var vanskelige å ha med å gjøre.. så hadde valgt tispe om det ble puddel, tenker jeg. Springer spaniel har jeg ikke sett noe på, har ikke særlig erfaring med den type hund. Pelsstell går helt greit. Alle har jo noe stell. Puddel var ganske mye innimellom, men det var jo ikke verre enn at jeg bare kunne glattbarbere ham om jeg ikke orket en periode. Har også blitt klok av skade og innsett at jeg må prioritere trening på ro ute 🫣
    • Ah perfekt! Takk skal du ha for heads up! Hadde litt guffen magefølelse. Takk for tips, sjekker ut disse nærmere  
    • Nydelig puddel! Selv om du var uheldig med denne så finnes det nok stabile og roligere puddler av begge kjønn. Det handler mye om gener og litt om trening. Men jeg tenker med en gang standard labrador av beskrivelsen din. Det er sjelden mye lyd, de er arbeidssomme, men (som alle raser) tåler en rolig dag så lenge de ellers får det de trenger av aktivisering både mentalt og fysisk. Ellers ville jeg kanskje tatt en titt på springer spaniel, men de kan ha litt lyd. Faktorer som spiller inn er hvor mye aktivitet du ser for deg i hverdagen, og hvor mye pelsstell som er ok. Med puddel er du jo litt vant til pelsstell, så jeg antar det går fint?  Puddel med litt bedre research både på oppdretter og linjer kan jo også være en mulighet. De er flotte arbeidshunder, og det er jo en grunn til at de er brukt som servicehunder - da skal de tåle det meste av ulike situasjoner i ulike omgivelser. Hvis det kun var stresset hos denne hunden du ikke likte med puddelen så ville jeg dratt på noen puddeltreff og snakket med noen oppdrettere.
    • Fine puddelen som var min, for å få litt farge inn her 💚
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...