Gå til innhold
Hundesonen.no

Harry potter


MarieR

Recommended Posts

Ingen andre enn meg som ser Sirius/Remus-pairing?

Her egentlig ikke merket meg det... men virker jo logisk...! Jeg tror forresten at Harry er den siste malacruxen... Ikke noen unik tanke det da. Er vel dresverre ganske logisk (men så er jo ikke den boka helt logisk da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her egentlig ikke merket meg det... men virker jo logisk...! Jeg tror forresten at Harry er den siste malacruxen... Ikke noen unik tanke det da. Er vel dresverre ganske logisk (men så er jo ikke den boka helt logisk da)

Ja, det er mye mulig.. Det hadde vært dumt.. Jeg frykter, men vil IKKE, at han skal dø:S

Werewolves mate for life.. So do they grieve..

n2204645069_23120.jpg

siriusremus.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei nei... Boka fremstiller han som slem for å få oss til å tro at han er snill, men det er han ikke! Han har hatt en vanskelig barndom med mye mobbing sånn, men han har gått over til den mørke siden fordi han føler seg tatt i mot der! Nå går hjernen min kanskje litt i surr her, men var det ikke HAN som drepte **** i siste boka (sensurerer i tilfelle ikke alle som leser her har lest boka :closedeyes: )

Enig! Han ER slem.. sånn er det bare. Han drepte yndlingsfiguren min jo :wub: Jeg gråt og gråt...

Men uansett.. Jeg er litt skeptisk på om Harry dør i den siste boka. Hun har nesten sagt at han gjør det, så jeg håper det er for å forvirre folk. Jeg tror/håper at Harry ikke døri den 7. boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Broren til Sirius! På engelsk heter han vel R. A. B, så det passer med oversettelsen også..

Jeg tror egentlig også at det er broren til Sirius, men det kan jo hende at herr Bugge Høverstad har safet litt og oversatt det til R.A.S. sånn for sikkerhets skyld. Det er jo fort gjort å finne på et etternavn på S om det viser seg å være en helt annen person...

Forøvrig tror jeg at Harry dør fordi det blir bare for teit om han-hvis-navn-skal-være-unevnt drepes av Harry og Snape viser seg å være snill innerst inne også levde de lykkelig alle sine dager alle sammen liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde JEG vært J. K Rowling, hadde jeg avlivet Harry Potter i siste boka - ene og alene for å hindre at en eller annen wannabe-sak lagde en spinof-bok av MIN serie, liksom..

Og du, Henrikke.. Jeg gleder meg til du har lest siste boka og må innrømme at Snape er en ond liten drittsekk av en taper som ikke eier ryggrad nok til å stå for det han sier og mener, hverken som drittunge eller voksen! HAH :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha brukt hele ettermiddagen på å lese fanfictions har jeg funnet ut at jeg er veldig glad i Draco/Harry pairing også.. www.fanfiction.net, anbefales! Søk på "Cali" og les bl.a Boys, boys, looking for good times- good luck.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde JEG vært J. K Rowling, hadde jeg avlivet Harry Potter i siste boka - ene og alene for å hindre at en eller annen wannabe-sak lagde en spinof-bok av MIN serie, liksom..

Og du, Henrikke.. Jeg gleder meg til du har lest siste boka og må innrømme at Snape er en ond liten drittsekk av en taper som ikke eier ryggrad nok til å stå for det han sier og mener, hverken som drittunge eller voksen! HAH :wub:

Her er jeg enormt enig i første avsnitt, men neste avsnitt er jeg veldig uenig :)

Snape er jo en dobbelagent vettu.... lar bare alle de onde TRO at han er på deres side ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg enormt enig i første avsnitt, men neste avsnitt er jeg veldig uenig :wub:

Snape er jo en dobbelagent vettu.... lar bare alle de onde TRO at han er på deres side :)

Ingen "snille" mennesker vil være så ekkel og motbydelig som Snape - særlig ikke i en barnebok, som Harry Potter egentlig er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen "snille" mennesker vil være så ekkel og motbydelig som Snape - særlig ikke i en barnebok, som Harry Potter egentlig er :wub:

I følge forfatteren er det da ikke en barnebok.. Det er bøker for mennesker. Og jeg vil IKKE si at de siste bøkene er gode barnebøker, med mindre ungen har lest de andre og forstår hvorfor ting skjer som de skjer. Skumle er de:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen "snille" mennesker vil være så ekkel og motbydelig som Snape - særlig ikke i en barnebok, som Harry Potter egentlig er :wub:

Jeg mener da at Rowling har presisert at det ikke er barnebøker. De første kan likevel virke veldig barnevennlige, men utviklingen har jo gått mer i voksen retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge forfatteren er det da ikke en barnebok.. Det er bøker for mennesker. Og jeg vil IKKE si at de siste bøkene er gode barnebøker, med mindre ungen har lest de andre og forstår hvorfor ting skjer som de skjer. Skumle er de:p

Jeg mener da at Rowling har presisert at det ikke er barnebøker. De første kan likevel virke veldig barnevennlige, men utviklingen har jo gått mer i voksen retning.

De har "alltid" blitt solgt som ungdomsbøker (om jeg ikke husker feil, så reklamerte man de 3 første bøkene med at de var "barnebøkene hele verden leser har endelig kommet til Norge" - men jeg kan huske feil) - jeg kjøpte Harry Potter-bøkene til sønnen min (det er bare jeg som leser de da, ungene venter på filmene de <_< ) Bokkilden.no har arkivert de under "Barn&Ungdom"..

Og poenget med en serie, Aya, er vel å lese alle bøkene, fra bok nr 1 til bok nr 7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med denne "pairingen"? :)

Skal komme meg gjennom den siste boka igjen før jeg ser den nyeste på kino har jeg tenkt. Klarer ikke helt å bestemme meg angående Snape. Satt bare og gapte og var sjokkert og skjønte ingenting da jeg leste ferdig den siste ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med denne "pairingen"? :)

Skal komme meg gjennom den siste boka igjen før jeg ser den nyeste på kino har jeg tenkt. Klarer ikke helt å bestemme meg angående Snape. Satt bare og gapte og var sjokkert og skjønte ingenting da jeg leste ferdig den siste ;)

*Knis* Vel. Pairng er.. uhm.. At endel av oss hysteriske fans er overbevist om at Remus/Sirius f.eks var et par/var ment to be. Og noen av oss som er enda mer hysteriske ser også at Harry/Draco egentlig burde vært sammen. For dere som er virkelige HP-fans vil jeg anbefale å lese noen fanficitons. Fanfictions vil si at man skriver historier hentet fra HP-universet (f.eks), bruker de personene, men dikter opp handlingen selv. Pip meg med en PM om dere vil ha noen tips om noen gode fanfics, det er mye dårlig der ute også.. Men de beste er absolutely magical..

(Pairing kan også være Ginny/Harry, Hermione/Harry- men jeg foretrekker Draco/Harry *grin*)

2ne: Såvidt jeg vet har JK alltid sagt at det er bøker for mennesker, og IKKE barnebøker (hun hadde jo plottet til 7'eren ferdig før hun ga ut Philosophers stone), og hva eventuelle utgivere i Norge kaller bøkene vet jeg ikke..:S Men jeg mener at selv om de to første bøkene kanskje kan passe veldig bra for unge barn, så blir de mørkere og mer dystre for hver bok. Filmene gjør ikke det i like stor grad føler jeg, btw. Men jeg synes ikke at femmeren og sekseren er barnebøker i det hele tatt, de krever litt av leseren når det gjelder å sette seg inn i ting og forstå hvorfor ting fører til andre ting. Forstå den indre kampen hos Harry, og at Voldie ikke BARE er ond. Everything has a reasen, sant..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk silje, godt du er enig ..

Gled deg du 2ne... ikke eltt for slurehunken å se at sønnen til mobberen hans sklir gjennom livet tilsynelatende uten noen motgang..

For slik må det jo fortone seg for stakkars kjekke potionprofessorer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya - jeg mener bestemt JK Rowling sa i et intervju (nettopp fordi at bøkene er såpass mørke og det har vært så mye oppstyr rundt heksekrefter og ugudelighet og hele den syndefulle pakka) at hun syns barn var undervurdert, og at de ville forstå mer av disse indre kampene enn vi voksne ga de kreditt for.. Sønnen min - som akkurat har blitt 13 - kunne fint ha lest bøkene (noe han ikke gidder, for de kommer jo på film om litt <_< ) mens min datter på 10 muligens ville syns at de siste bøkene var litt vel skumle (hun ser forøvrig filmene hun og)

Voldie - han-hvis-navn-skal-være-unevnt? - er ikke bare ond? Eh.. En som river sjelen sin i 6 biter for å kunne leve evig og herske over verden, er neppe hva jeg forbinder med "godt", men vi har vel alle forskjellige preferanser på det, kanskje?

Om det er Slur/Snape du mente, så er jeg enig, men om man setter seg ned og snakker med barn (eller unge ungdom, om man vil) så tror jeg ikke det skal mye til før de forstår at man kan være litt av begge deler - både ond og god (selv om jeg ikke har sett en eneste god egenskap hos Slur..), alt ettersom hva man arver og opplever.. (men mine barn er kanskje i overkant intelligente, akkurat som hundene mine :) )

Gled deg du 2ne... ikke eltt for slurehunken å se at sønnen til mobberen hans sklir gjennom livet tilsynelatende uten noen motgang..

For slik må det jo fortone seg for stakkars kjekke potionprofessorer..

Hvilket bare beviser hvor ond, grunn og dum Snape er.. En som holder på å bli drept og mister begge foreldrene sine og må vokse opp med tidenes værste slektninger, "sklir" ikke gjennom livet tilsynelatende uten motgang.. Og så vidt jeg husker så har Harry kjempet og risikert å dø i samtlige bøker, så igjen.. Snape er en ond, liten grusom mann - og eneste grunnen til at du ikke er enig, er fordi at du syns skuespilleren er en hunk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at de ikke PASSER for barn altså (det gjør de jo!)- men de er (i følge forfatteren) ikke "barnebøker", men altså da bøker for mennesker.. Jeg leste den første da jeg var 11 (like gammel som Harry:p), og siden det har kommet sånn ca en i året, med litt lengere mellomrom innimellom (som nå), så har jeg vært sånn ca på hans alder gjennom alle bøkene.. Det passet veldig godt!

Jooda, han-hvis-navn-skal-være-unevnt ER jo ond, men at han ikke alltid kun har VÆRT ond, at det er en grunn til at han har blitt sånn, og at verden ikke bare er svart/hvit. Osv, osv:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Harry Potter er ingen barnebok - barna på skolen får i hvert fall ikke lov til å låne den fra biblioteket før de går på storskolen, det vil si fra 5.klasse og oppover(var i hvert fall slik de praktiserte det på barneskolen jeg har vært utplassert i praksis på). I barneårene skal barna lære seg å lese og å bli glad i bøker. Harry Potter er ikke en bok egnet til det, av flere grunner..

Tenk deg en 8 - åring som skal sette seg ned å lese en bok på 600 sider. Barnet vil mest sannsynlig gi opp. En så lang bok med små bokstaver er ikke særlig oppmundtrende for barnet.. Dessuten er Harry Potter en lang historie med mange ulike hendelser, masse vanskelige situasjoner og masse følelser. Språket er kanskje heller ikke det letteste for barna i disse bøkene.

Foreldrene må gjerne lese Harry Potter for barna sine - slik at de kan forklare vanskelige ord, eller noe annet barnet ikke forstår, og slik at barnet ikke sitter med kanskje en litt skummel historie alene.

Men når det er sagt, vil jeg si at Harry Potter er bøker for alle aldersgrupper - de leses(eller blir lest for)av små og store - og det er jo bra å få til av forfatteren :P

Jeg er fan av Harry Potter ja. Har alle bøkene og filmene, og siste boka er bestilt(selv om jeg hekst ville hatt den på norsk). Filmen gleder jeg meg sykt mye til å se :P Den kommer forresten ut 13.juli, for de som lurte på det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...