Gå til innhold
Hundesonen.no

Slalompinner

Recommended Posts

Skrevet

For å mykgjøre ryggen til Mikey har vi blitt anbefalt å lære han å gå slalom mellom pinner. Første jeg tenkte på da var samme typen som brukes til agility. Men hvor får jeg tak i det? Kan ikke si jeg har funnet det i de nettbutikkene jeg vet om.

Eller eventuelt om jeg vil gå i skogen og finne selv, noe som tross alt er mye billigere, hvor lange bør pinnene være? Hvor mange skal jeg starte med?

Selvsagt kunne jeg trent slalom mellom beina mine, men han er litt for høy (eller så er jeg for lav) så han må krøke seg sammen litt mer enn ønskelig... :)

Skrevet

Du kan kjøpe strømpinner på felleskjøpet, det er billigst.

Men hvorfor skal du gå slalom for å mykgjøre ryggen? Det er jo en av de mest belastende øvelsene som overhodet ikke er naturlig for en hund...

Skrevet

Hmmm... Vi ble anbefalt å prøve litt slalom med han, men det er selvsagt ikke snakk om at det er i "agilitytempo". Det er snakk om bedagelig tempo for å få han til å bøye ryggen rundt "hjørner" fremfor å bevege hele kroppen uten å bøye. (Ble vanskelig å forklare det der)

Det blir som å få en hest til å bøye ordentlig rundt hjørnene på en ridebane. Om det gir et bedre bilde av hva slags slalomtrening det er snakk om...

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Jeg tok med meg øksa opp i skogen, hogg noen stokker som var ca 3-4 cm i diameter og gjorde dem spisse i endene og slo dem ned i jorda. Ikke akkurat enkle å flytte på, men dyret lærte seg nå en bra slalom på dem. Høyden er kanskj 1.40 eller no sånt.

Er det pga skade i ryggen at han skal mykes opp og bruke den eller? Isåfall tror jeg at jeg ville vært litt forsiktig med for mye slalom fordi det er veldig unaturlige statiske bevegelser.

Skrevet
Er det pga skade i ryggen at han skal mykes opp og bruke den eller? Isåfall tror jeg at jeg ville vært litt forsiktig med for mye slalom fordi det er veldig unaturlige statiske bevegelser.

Han sto i bur mesteparten av det første året av sitt liv, i følge de som omplasserte han. Dermed har han blitt litt ekstra stiv i ryggen. Jeg masserer han etter lange turer (noe han tydelig liker ettersom han har en tendens til å sovne av det :wub: ) og passer på at han ikke fryser mye om vinteren eller blir våt og kald om sommeren og dermed stivner mer.

Pga den ekstra stive ryggen hans har vi blant annet blitt anbefalt mildt slalomtrening for at han skal kunne bøye litt på ryggen selv også.

Mikey har vært mye stiv i bakbeina i tillegg. Han er røntget for HD og i følge veterinæren som gjorde det er han fri for det. Neste uke skal vi til veterinæren for noe annet og hun skal da også kjenne litt på han for å se om hun finner noen rare spenninger eller knuter.

Skrevet
Du kan jo bruke skistaver og stikke dem ned i gresset. Det gjør jeg for å trene agility.

Vi eier ikke noe skiutstyr av noe slag... Tror jeg kanskje har en gammel skisko liggende, men det er det.. :wub:

Men takk for tips dere! Hvis vi skal prøve på noe mildt slalomlignende har vi fått et sted å begynne nå hvertfall! :)

Guest Snusmumrikk
Skrevet

Både blomsterpinner og skistaver er vel og bra, men du skal ikke se bort i fra at det kan være en fordel med noe litt mer solid for en schäfer :)

Skrevet

to gode alternativer er nevnt...

- Fellekskjøpet, kjøpe sånne strømtrådstolper i glassfiber, veldig praktisk å ganske billig...

- Elektriker, kjøpe 16mm PVC rør å kappe opp til passe lengde selv...

Skrevet
Hvor mye koster det ca?

Jeg prøvde å finne det ut på fk.no, men jeg rotet meg bort.

27,- mener jeg de kostet :) Per stykk.

to gode alternativer er nevnt...

- Fellekskjøpet, kjøpe sånne strømtrådstolper i glassfiber, veldig praktisk å ganske billig...

- Elektriker, kjøpe 16mm PVC rør å kappe opp til passe lengde selv...

Hvis du kjøper litt større rør, kan du tre de utenpå strømpinnene og det ser da ut som en vanlig ag-slalom. Dog kan den bare brukes på gress ;)

Skrevet

Var på fellekjooopert i dag å kjøpte slike glassfiberstolper...

inkl. moms er det 27kr stk., så for 6 stk ble jo 162kr...

Men jeg er elektriker så rør får jeg tak i gratis :) hvite, grå eller grønn...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...