Gå til innhold
Hundesonen.no

Hofteleddsdysplasi


Artemis

Recommended Posts

For å vri det på en annen måte da: hvordan kan HD oppstå av skader? Jeg ser for meg at miljø kan ha noe å si, men skader? Er ikke HD at den skåla ikke er stor nok til å romme beinet, så det blir liggende å "gnikke" på en måte? Hvordan kan skåla miste skålfasongen ved en skade?

Nå "spekulerer" jeg bare helt og holdent og lar tankene mine fly altså, jeg sier ikke noe imot verken det ene eller det andre. Jeg bare LURER! :blink:

At HD oppstår pga skader er nok en fin unnskyldning mange (eier og/eller oppdretter) tyr til når en hund har fått påvist HD. Jeg vil anta at sekundærforandringer (altså forkalkninger) kan oppstå pga skader fordi hunden overbelaster/avlaster det skadede beinet, men det er nok svært får som faktisk får HD pga skader.

HD må jo ha en ganske sterk arvelig faktor iom at man ser store forskjeller MELLOM rasene... noen raser er overhodet ikke belastet med HD, mens andre raser har en HD-prosent på opptil 40 (og kanskje enda verre).... ingen kan vel påstå at DET ikke skyldes sterke, arvelige faktorer... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At HD oppstår pga skader er nok en fin unnskyldning mange (eier og/eller oppdretter) tyr til når en hund har fått påvist HD. Jeg vil anta at sekundærforandringer (altså forkalkninger) kan oppstå pga skader fordi hunden overbelaster/avlaster det skadede beinet, men det er nok svært får som faktisk får HD pga skader.

HD må jo ha en ganske sterk arvelig faktor iom at man ser store forskjeller MELLOM rasene... noen raser er overhodet ikke belastet med HD, mens andre raser har en HD-prosent på opptil 40 (og kanskje enda verre).... ingen kan vel påstå at DET ikke skyldes sterke, arvelige faktorer... ?

Det tror jeg også. Jeg prøver å se helt logisk på det, og da blir det sånn som du skriver ovenfor faktisk.. Nå har jeg nettopp studert noen hoftebilder på nett, og jeg kan ikke tro at et slikt bein kan bli "deformert" helt plutselig ved en skade. Det må jo skje over tid eller noe, og da kommer jo arveligheten inn igjen... For da må det jo ha "ligget" der hele tiden, og miljøet sørget for resten. I mange tilfeller har nok ikke miljøet noen slags skyld heller, for hoftene er rett og slett for dårlige fra begynnelsen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En deformert hofteskål eller kule vil jeg tro vanskelig kan komme av skade. Men man kan og få påvist HD ved at skåla eller kule er riktige men at de ligger for langt fra hverandre. Og det vil jeg tro kan i enkelte tilfeller komme av skade.

Så HD er ikke kun når skåla eller kula er deformerte, men også at kula ikke ligger godt nok inni skåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi snakket med vår vet,fikk vi beskjed om at hofta og forkalkninger kunne komme av fallet på isen.Men tja jeg tror kanskje forkalkningen men ikke HD E.Ikke at jeg tror at det fallet aleine gjorde at han fikk HD.Det må ligge noe der fra før aka arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Takk begge to ☺️ Jeg vet ikke hvor mye video det blir postet her av trening, men vi poster en del på Instagram for de som vil se litt der ☺️ Tempothekelpie heter vi på Instagram. 
    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...