Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva bruker dere ,


edlitam

Recommended Posts

Skrevet

Hei

Har et gyppihotell på 45 liter tror jeg det er. Har oppi aquasafe, aqualife, akvariesalt, plantegjødsel og gh + ved behov. er det noe annent man trenger egentlig. Trenger man noe annent da :P hva bruker dere ??? fiskene ser ut til å trives , men kan man bruke for mye oppi også lix

Skrevet
Hei

Har et gyppihotell på 45 liter tror jeg det er. Har oppi aquasafe, aqualife, akvariesalt, plantegjødsel og gh + ved behov. er det noe annent man trenger egentlig. Trenger man noe annent da :P hva bruker dere ??? fiskene ser ut til å trives , men kan man bruke for mye oppi også lix

Selv bruker jeg ikke annet en PH- (har høy PH i kranvannet her), GH+ ved behov (tester/justerer en gang pr. mnd.) og plantegjødsel en sjelden gang.

Dropp aquasafe og aqualife; det er bortkastede penger hvis du da ikke vet at du har svært dårlig vann der du bor (vannverket bruker mengder av kjemikalier til rensing) og gamle, rustne rør i huset.

Hvorfor har du salt i vannet til ferskvannsfisker? Der Guppyen opprinnelig er fra er hverken brakk- eller saltvann... Salt er fint å bruke til medisinering av syk fisk, dog isolert behandling, og ved hold av brakkvannsfisker som f.eks. Molly og Goby.

Skrevet

saltet har jeg i får å unngå en del sykdommer og i tilegg hjelper det å forebygge nitrit forgiftning.

Skrevet

Da jeg var nybegynner så helte jeg oppi alt mulig "bra" i akvariene. Jeg anser det meste for helt unødig og kanskje mer til skade enn gavn.. jeg tror sant å si, at fiskene ikke har særlig godt av å svømme rundt i en "kjemikaliesuppe"..

Jeg har i mange år ikke brukt andre tilsetninger enn kalk og vanlig grovsalt, avhengig av hva slags fisk det er snakk om.

Den eneste tilsetning utenom de ovennevte, er litt plantegjødning.

Dette har fungert utmerket i mange år :)

Skrevet

hva anbefaler dere da. det er et 45 liter med platy og guppi. Plantene har lett får å rånte og har lett får å få nitrit .

Skrevet
hva anbefaler dere da. det er et 45 liter med platy og guppi. Plantene har lett får å rånte og har lett får å få nitrit .

Bedre vannhygienen din...?

Skrevet
hva anbefaler dere da. det er et 45 liter med platy og guppi. Plantene har lett får å rånte og har lett får å få nitrit .

Skifte 15-20 liter vann ukentlig, fore fiskene mindre. Hvor lenge har filteret ditt gått?

Skrevet
Skifte 15-20 liter vann ukentlig, fore fiskene mindre. Hvor lenge har filteret ditt gått?

Så det vil si nesten halvparten av vannent ?? trodde man ikke skulle skifte mer enn maks 1/3 hver gang jeg. Filteret har gått i 2 mnd.

Skrevet

Hvor mye fisk har du oppi der? Om det er mye fisk og filteret ikke har kapasitet til å bryte ned avfallsstoffene må man få dem bort med hyppigere/større vannbytter.

Skrevet
Hvor mye fisk har du oppi der? Om det er mye fisk og filteret ikke har kapasitet til å bryte ned avfallsstoffene må man få dem bort med hyppigere/større vannbytter.

det er 6 guppier og 3 platy.

  • 2 months later...
Skrevet
hva anbefaler dere da. det er et 45 liter med platy og guppi. Plantene har lett får å rånte og har lett får å få nitrit .

Jeg bruker heller ikke noe aquasafe el.l. Her jeg bor er vannet mer enn bra nok. Hvis du sliter med nitritt så er vannskifte den beste løsningen. Bytt ca. 20% av vannet hver uke og hvis du ikke har nitrittest så kjøp deg det, så er det lettere å holde øye med vannverdiene. Siden plantene dine lett råtner så er det ganske sikkert vannverdiene dine som er feil. Det finnes også noen zoobutikker som selger sumpplanter som akvarieplanter. Disse plantene er ikke beregnet for å stå under vann hele tiden og vil da lettere råtne. Så det er jo også en ting du kan sjekke.

Skrevet

nå har jeg begynnt å slamme 1 gang i uken og har ikke hatt nitrit på år og dag. Har heller ikke tilsatt aquasafe og aqualife. :icon_fun:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...