Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor trene så mye?


ingar

Recommended Posts

Og ja..jeg forventer også at fremadsending etter tre års trening burde vært mye bedre en den var første året. Og da kommer jeg igjen inn på lokking,luring vs læring fra bunnen av moment for moment.. men jeg observerer også at øvelser for mange er like dårlig i dag som de var for tre år siden.

Snakket du med hundeføreren? Synes det er rart at du konkluderer så fort, eller i alle fall sterkt indikerer at du mistenker fører for å bruke lokking og luring. Mulig du vet vedkommende bruker det, men dersom du ikke har mer info så kan det faktisk tenkes at øvelsen har fungert tilfredsstillende i 3 år, og at det nå er på tide å friske opp øvelsen.

Så da åpner et nytt spørsmål seg..går man rett og slett rundt og perfeksjonerer seg på det man ikke kan? I så fall blir man flinkere til å ikke kunne. Øvelse gjør mester..

Dette skjønte jeg faktisk ikke noe av. Perfeksjonere seg på det man ikke kan? :P

Når det gjelder at man blir overrasket over at hundene fortsatt ikke ser ut til å bli bedre tross iherdig trening har jo ikke noe med metode å gjøre. Igjen; dette har med god og dårlig hundetrening. Jeg er vel en bra haug med klikkertrenere som ikke kommer et skritt videre også. Har ikke noe med metoden å gjøre det vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener dette ikke kan sammenlignes. Jeg har skrevet om vedlikeholdtrening på det man kan. skiskyttere trener og terper på ting de ennå ikke kan. Nemlig å treffe blinken hver gang. Men i praksis ser vi jo at de skjelden oppnår det målet allikevel...Men det er nå engang hundetrening vi skal forholde oss til så får heller skiskyttere skyte seg bort..noe de gjør både titt og ofte, til tross for terping

Men hvor mange utøvere går til topps og får 10 poeng på hver eneste øvelse i hver konkurranse? Ingen faktisk... Toppscore i eliten er vel ikke tatt så mange ganger i Norge heller. Så sammenlikningen er vel ikke så halvgal heller? Man trener for å perfeksjonere seg selv og hunden. Man trener på det man ikke kan, nemlig å få 10 i samtlige øvelser hver gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvor mange utøvere går til topps og får 10 poeng på hver eneste øvelse i hver konkurranse? Ingen faktisk... Toppscore i eliten er vel ikke tatt så mange ganger i Norge heller. Så sammenlikningen er vel ikke så halvgal heller? Man trener for å perfeksjonere seg selv og hunden. Man trener på det man ikke kan, nemlig å få 10 i samtlige øvelser hver gang...
Kanskje man heller burde trene på å få fram hundens potensiale? Da får heller poengene komme som en bonus? Må legge til; å få ti poeng i alle øvelser er som du sier knapt mulig å oppnå, så da er kanskje det et urealistisk mål allikevel. Det er jo dette med å sette seg realistiske mål da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...