Gå til innhold
Hundesonen.no

Å få fugle babyer


MegaMarie

Recommended Posts

En vennine av meg har 2 undulater. 1 hunn og 1 hann. Hannen er en eller annen rase, hun vet ikke hvilken.

Hun har hatt gutten i 2 år og jenten et halvt år.

Hun har et fugle hus men hun har ikke noe inne det.

Hva skal man ha inne i fugle huset?? Høy eller hva? Eller skal man kjøpe sånn ball med hull i ??

Hva er det som kan være årsaken til at dem ikke får babyer og hva skal man gjøre for at de skal få?

Hva skal man legge til rette for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ja, en engelsk undulat og en "vanlig" undulat parrer seg. Engelsk undulat er bare en utstillingsvariant av vanlig undulat. I redekassen(holk for undulat/dvergpapegøye, ikke finkerede) legger man ett par cm. med vanlig sagflis, sånn som brukes i bur til smådyr.

Det kan være mange årsaker til at de ikke parrer seg, f.eks. at ingen av dem er i avlskondisjon. Hva forer hun med, bare frø? Gi grønt, f.eks. vassarve, løvetann(unge blader) og salat. Hardkok egg og bland eggeplommen med knust kavring og litt vann. Skal bli en tykk grøt. Husk å bytte dette hver dag, da det surner fort!

Plasseringen av buret og redekassen har også en del å si..Står buret plassert lavt? Fugler føler seg tryggere i høyden. Er det lite dagslys? Fugler skal plasseres lyst. Hvor på buret er redekassen plassert? Den skal stå plassert høyt på buret, ikke lavt, da er det stor sannsynlighet for at hunnen ikke vil bruke den.

Sist men ikke minst, så kan det faktisk være så enkelt som at de to fuglene ikke er spesiellt begeistret for hverandre..Det er ikke så enkelt at det er bare å ha en hunn og en hann. så voila`, så blir det unger! Dyr gjør også forskjell på "folk" akkurat som vi! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en engelsk undulat og en "vanlig" undulat parrer seg. Engelsk undulat er bare en utstillingsvariant av vanlig undulat. I redekassen(holk for undulat/dvergpapegøye, ikke finkerede) legger man ett par cm. med vanlig sagflis, sånn som brukes i bur til smådyr.

Hun har en trekasse med lokk og hull på, er det noe for undulater?

Det kan være mange årsaker til at de ikke parrer seg, f.eks. at ingen av dem er i avlskondisjon. Hva forer hun med, bare frø? Gi grønt, f.eks. vassarve, løvetann(unge blader) og salat. Hardkok egg og bland eggeplommen med knust kavring og litt vann. Skal bli en tykk grøt. Husk å bytte dette hver dag, da det surner fort!

Jeg tror hun bare gir dem frø så jeg kan si at hun kan lage den grøten der jeg :D

Plasseringen av buret og redekassen har også en del å si..Står buret plassert lavt? Fugler føler seg tryggere i høyden. Er det lite dagslys? Fugler skal plasseres lyst. Hvor på buret er redekassen plassert? Den skal stå plassert høyt på buret, ikke lavt, da er det stor sannsynlighet for at hunnen ikke vil bruke den.

Buret står lavt men sollys tror jeg at de får i hvetfall. Hun skal kanskje kjøpe et mindre bur som hun kan plassere i høyden, det er ikke for lite altså. Fugle kassen står gøyt oppe.

Sist men ikke minst, så kan det faktisk være så enkelt som at de to fuglene ikke er spesiellt begeistret for hverandre..Det er ikke så enkelt at det er bare å ha en hunn og en hann. så voila`, så blir det unger! Dyr gjør også forskjell på "folk" akkurat som vi! :icon_cry:

De kysser jo på hverandre og når den ene er ute av buret (den andre vil ikke ut) så skriker de på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hmmm.Hvordan skal man oppmuntre undulatene til egglegging og ruging?

Vel, jeg har noen tips:

Mine undulater brukte endel tid på å slå seg til ro sammen og finne ut at de trivdes før de begynnte på familien.

Det tok mere enn et år.

Kanskje disse to bare trenger mere tid sammen?

Redekassen de har høres helt ok ut dersom det er en passe avlang undulatkasse, med en liten fordypning i gulvet i hjørnet lengst fra åpningen.

Det går an å legge litt strø i kassen av den typen de selger til redekasser i dyreforretninger. Denne typen strø er finere enn den som brukes til å strø gnagerbur med. Den minner litt om sagmugg.

Undulater liker å legge eggene sine i en kasse med slikt strø.

Man skal være forsiktig med å åpne lokket og titte inn til fuglen når den er i kassen, fordi den kan komme til å føle seg utrygg i kassen sin dersom taket plutselig åpnes over den.

Men det må også være mulig for deg å åpne kassen og se ned i den uten å ta den ut av buret. Dette for at du kan holde oppsyn med hva som skjer i kassen. Se ned i kassen når hunnen er ute for å drikke for eksempel. Da kan du sjekke at allt står bra til.

Kassen må ha lett adkomst for fuglene. Det bør være en sittepinne foran inngangen så hunnfuglen kan se inn og bestemme seg for om hun liker redehulen.

Undulatene må ha god nok plass i buret. Det vil si at de ikke må sitte i et trangt lite bur, om man forventer at de skal ville starte familie.

Buret må også være plassert på et sted der fuglene føler seg trygge og trives. Fuglene trives best dersom de sitter i øyenhøyde med dem som bor i huset. De foretrekker faktisk best å sitte over hodene på oss og titte ned :P

Fuglene må ha det bra, med flygetid utenfor buret, bademuligheter og variert mat. De må ha tilgang til friskt vann og eggefôr.

Eggefôr kan man utmerket godt kjøpe ferdig i dyreforretnigen. Det er mye enklere å kjøpe ferdig enn å lage sitt eget.

Kjøper man eggefôret er man også sikker på at det er riktig sammensatt, og det er mere holdbart.

Fuglene må ha tilgang på kalkstein, skjellsand og få vitaminer i drikkevannet.

Det er en god ide å bytte ut eventuelle plastpinner i buret med trepinner.

De må føle seg trygge på menneskene som bor i huset.

Undulater som ikke koser seg der de bor kommer sannsynligvis ikke til å ville starte familie.

Dersom de derimot trives kan det være vanskelig å få hunnen til å stoppe å legge egg ;)

Pass på at hunnfuglen får nok kalk og næringsstoffer når hun har begynnt å legge egg, slik at hun ikke blir avkreftet eller mangler kalk til å gi eggene hardt nok skall.

Får hunnen kalkmangel kan skallet på eggene bli mykt og hunnen greier da ikke å legge egget. Dette er ikke bra, og kan bli livsfarlig for fuglen ;)

Ikke forvent at alle ungene skal overleve første gangen en hunn får unger. ;) Synd men sant. Det å være mor til mange små må læres av hunnen, og undulatunger klekkes i den rekkefølgen eggene ble lagt.

Derfor vil det alltid være større kyllinger som skriker høyere på mat enn den minste... ;) Så man må stålsette seg og følge med på hva som skjer. (Men men kan ikke hjelpe til med å mate ungene, det må hunnen gjøre selv.)

Hvis man vil at fuglene skal få unger spiller det en rolle hvor varmt man har det i det rommet der fuglene bor.

En temperatur som ligger under 20-22grader vil ikke oppmuntre fugler til egglegging og ruging.

Det har også noe å si hvilken tid på året det er. Undulatene har instinkt som tilsier at det ikke er ideellt å få unger på vinteren og høsten. Da venter de heller på våren slik at ungene de får kan bli store til sommeren igjen :P

Håper det ordner seg slik at disse to får unger.

Det er veldig artig å se på når ungene kommer ut av redet og skal lære seg å fly.

Dekk til vinduer i rommet med tynne gardiner før du slipper fuglene ut av buret, slik at uerfarne unger ikke flyr rett på ruten og brekker nakken :P

PS! Det er alltid lurt å vite hvem som skal ta over ungene når de blir store, før man gir et voksent undulatpar en rugekasse... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har hatt undulater siden jeg var liten.

Har hatt undulater som fikk unger etter å bare ha vært sammen to-tre måneder.

Mens andre undulater jeg har hatt, ikke fikk unger i det hele tatt.

De to undulatene jeg har nå, har levd sammen i to år og har ikke vist noe interesse.

Så noen undulater kan det ta lang tid med, mens noen kort tid og noen får aldri unger.

Håper venninnen din sin undulater får.

Så lykke til.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...