Gå til innhold
Hundesonen.no

Å få fugle babyer

MegaMarie

Recommended Posts

En vennine av meg har 2 undulater. 1 hunn og 1 hann. Hannen er en eller annen rase, hun vet ikke hvilken.

Hun har hatt gutten i 2 år og jenten et halvt år.

Hun har et fugle hus men hun har ikke noe inne det.

Hva skal man ha inne i fugle huset?? Høy eller hva? Eller skal man kjøpe sånn ball med hull i ??

Hva er det som kan være årsaken til at dem ikke får babyer og hva skal man gjøre for at de skal få?

Hva skal man legge til rette for dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Ja, en engelsk undulat og en "vanlig" undulat parrer seg. Engelsk undulat er bare en utstillingsvariant av vanlig undulat. I redekassen(holk for undulat/dvergpapegøye, ikke finkerede) legger man ett par cm. med vanlig sagflis, sånn som brukes i bur til smådyr.

Det kan være mange årsaker til at de ikke parrer seg, f.eks. at ingen av dem er i avlskondisjon. Hva forer hun med, bare frø? Gi grønt, f.eks. vassarve, løvetann(unge blader) og salat. Hardkok egg og bland eggeplommen med knust kavring og litt vann. Skal bli en tykk grøt. Husk å bytte dette hver dag, da det surner fort!

Plasseringen av buret og redekassen har også en del å si..Står buret plassert lavt? Fugler føler seg tryggere i høyden. Er det lite dagslys? Fugler skal plasseres lyst. Hvor på buret er redekassen plassert? Den skal stå plassert høyt på buret, ikke lavt, da er det stor sannsynlighet for at hunnen ikke vil bruke den.

Sist men ikke minst, så kan det faktisk være så enkelt som at de to fuglene ikke er spesiellt begeistret for hverandre..Det er ikke så enkelt at det er bare å ha en hunn og en hann. så voila`, så blir det unger! Dyr gjør også forskjell på "folk" akkurat som vi! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, en engelsk undulat og en "vanlig" undulat parrer seg. Engelsk undulat er bare en utstillingsvariant av vanlig undulat. I redekassen(holk for undulat/dvergpapegøye, ikke finkerede) legger man ett par cm. med vanlig sagflis, sånn som brukes i bur til smådyr.

Hun har en trekasse med lokk og hull på, er det noe for undulater?

Det kan være mange årsaker til at de ikke parrer seg, f.eks. at ingen av dem er i avlskondisjon. Hva forer hun med, bare frø? Gi grønt, f.eks. vassarve, løvetann(unge blader) og salat. Hardkok egg og bland eggeplommen med knust kavring og litt vann. Skal bli en tykk grøt. Husk å bytte dette hver dag, da det surner fort!

Jeg tror hun bare gir dem frø så jeg kan si at hun kan lage den grøten der jeg :D

Plasseringen av buret og redekassen har også en del å si..Står buret plassert lavt? Fugler føler seg tryggere i høyden. Er det lite dagslys? Fugler skal plasseres lyst. Hvor på buret er redekassen plassert? Den skal stå plassert høyt på buret, ikke lavt, da er det stor sannsynlighet for at hunnen ikke vil bruke den.

Buret står lavt men sollys tror jeg at de får i hvetfall. Hun skal kanskje kjøpe et mindre bur som hun kan plassere i høyden, det er ikke for lite altså. Fugle kassen står gøyt oppe.

Sist men ikke minst, så kan det faktisk være så enkelt som at de to fuglene ikke er spesiellt begeistret for hverandre..Det er ikke så enkelt at det er bare å ha en hunn og en hann. så voila`, så blir det unger! Dyr gjør også forskjell på "folk" akkurat som vi! :icon_cry:

De kysser jo på hverandre og når den ene er ute av buret (den andre vil ikke ut) så skriker de på hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 months later...

Hmmm.Hvordan skal man oppmuntre undulatene til egglegging og ruging?

Vel, jeg har noen tips:

Mine undulater brukte endel tid på å slå seg til ro sammen og finne ut at de trivdes før de begynnte på familien.

Det tok mere enn et år.

Kanskje disse to bare trenger mere tid sammen?

Redekassen de har høres helt ok ut dersom det er en passe avlang undulatkasse, med en liten fordypning i gulvet i hjørnet lengst fra åpningen.

Det går an å legge litt strø i kassen av den typen de selger til redekasser i dyreforretninger. Denne typen strø er finere enn den som brukes til å strø gnagerbur med. Den minner litt om sagmugg.

Undulater liker å legge eggene sine i en kasse med slikt strø.

Man skal være forsiktig med å åpne lokket og titte inn til fuglen når den er i kassen, fordi den kan komme til å føle seg utrygg i kassen sin dersom taket plutselig åpnes over den.

Men det må også være mulig for deg å åpne kassen og se ned i den uten å ta den ut av buret. Dette for at du kan holde oppsyn med hva som skjer i kassen. Se ned i kassen når hunnen er ute for å drikke for eksempel. Da kan du sjekke at allt står bra til.

Kassen må ha lett adkomst for fuglene. Det bør være en sittepinne foran inngangen så hunnfuglen kan se inn og bestemme seg for om hun liker redehulen.

Undulatene må ha god nok plass i buret. Det vil si at de ikke må sitte i et trangt lite bur, om man forventer at de skal ville starte familie.

Buret må også være plassert på et sted der fuglene føler seg trygge og trives. Fuglene trives best dersom de sitter i øyenhøyde med dem som bor i huset. De foretrekker faktisk best å sitte over hodene på oss og titte ned :P

Fuglene må ha det bra, med flygetid utenfor buret, bademuligheter og variert mat. De må ha tilgang til friskt vann og eggefôr.

Eggefôr kan man utmerket godt kjøpe ferdig i dyreforretnigen. Det er mye enklere å kjøpe ferdig enn å lage sitt eget.

Kjøper man eggefôret er man også sikker på at det er riktig sammensatt, og det er mere holdbart.

Fuglene må ha tilgang på kalkstein, skjellsand og få vitaminer i drikkevannet.

Det er en god ide å bytte ut eventuelle plastpinner i buret med trepinner.

De må føle seg trygge på menneskene som bor i huset.

Undulater som ikke koser seg der de bor kommer sannsynligvis ikke til å ville starte familie.

Dersom de derimot trives kan det være vanskelig å få hunnen til å stoppe å legge egg ;)

Pass på at hunnfuglen får nok kalk og næringsstoffer når hun har begynnt å legge egg, slik at hun ikke blir avkreftet eller mangler kalk til å gi eggene hardt nok skall.

Får hunnen kalkmangel kan skallet på eggene bli mykt og hunnen greier da ikke å legge egget. Dette er ikke bra, og kan bli livsfarlig for fuglen ;)

Ikke forvent at alle ungene skal overleve første gangen en hunn får unger. ;) Synd men sant. Det å være mor til mange små må læres av hunnen, og undulatunger klekkes i den rekkefølgen eggene ble lagt.

Derfor vil det alltid være større kyllinger som skriker høyere på mat enn den minste... ;) Så man må stålsette seg og følge med på hva som skjer. (Men men kan ikke hjelpe til med å mate ungene, det må hunnen gjøre selv.)

Hvis man vil at fuglene skal få unger spiller det en rolle hvor varmt man har det i det rommet der fuglene bor.

En temperatur som ligger under 20-22grader vil ikke oppmuntre fugler til egglegging og ruging.

Det har også noe å si hvilken tid på året det er. Undulatene har instinkt som tilsier at det ikke er ideellt å få unger på vinteren og høsten. Da venter de heller på våren slik at ungene de får kan bli store til sommeren igjen :P

Håper det ordner seg slik at disse to får unger.

Det er veldig artig å se på når ungene kommer ut av redet og skal lære seg å fly.

Dekk til vinduer i rommet med tynne gardiner før du slipper fuglene ut av buret, slik at uerfarne unger ikke flyr rett på ruten og brekker nakken :P

PS! Det er alltid lurt å vite hvem som skal ta over ungene når de blir store, før man gir et voksent undulatpar en rugekasse... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg har hatt undulater siden jeg var liten.

Har hatt undulater som fikk unger etter å bare ha vært sammen to-tre måneder.

Mens andre undulater jeg har hatt, ikke fikk unger i det hele tatt.

De to undulatene jeg har nå, har levd sammen i to år og har ikke vist noe interesse.

Så noen undulater kan det ta lang tid med, mens noen kort tid og noen får aldri unger.

Håper venninnen din sin undulater får.

Så lykke til.. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dibaq, ja. Jeg er godt fornøyd med kombinasjonen av pris og kvalitet, med unntak av manglende kondroitinsulfat. Det er noe de fleste for (inkludert mer kjente og anerkjente for som Vom og Alpha Spirit) har altfor lite av. Stoffet finnes rikelig i brusk, så gir tilskudd av rå frosset eller tørket hals/føtter fra kylling/kalkun og ører/haler fra diverse dyr for å kompensere. Ellers er jeg veldig begeistret for Farmina, men en må være litt forsiktig for å unngå voldsom vekst av det. Min fikk en skremmende, massiv growth spur da jeg foret bare på det en ukes tid. Skjøt i været og la på seg. Veldig høy næringstetthet og kaloririkt, så lite slingringsmonn før det blir for mye av det. Pga DCM-skandalen i forbindelse med kornfrie for, hvor det å fore på f.eks. Acana -ansett som et premium høykvalitetsfor, rost opp i skyene for kvaliteten - medførte strukturell hjertefeil på en mengde hunder, så har jeg valgt å kombinere flere ulike typer for å gardere meg bedre dersom det i ettertid skulle vise seg å ha vært noe gærnt med noen av dem.  Farmina har kornfrie varianter, til forveksling lik skandaleforene, men har også tilstrekkelig med carnitin/taurin/metionin, og de inneholder ikke hele belgfrukter eller belgfruktproteiner - mistenkt for å være anti næringsstoffer som hemmer opptak eller syntese av andre aminosyrer og proteiner. Farmina inneholder kun stivelsen fra erter, og ekstrahert og isolert stivelse skal være bare stivelse, uavhengig av om det kommer fra hvete, ris eller erter. Nødvendig for å kunne holde de andre ingrediensene bundet sammen til kibble.  Om den voksne hunden ender på perfekt størrelse med perfekt leddet perfekt skjelett, perfekte organer og perfekt pels vet jeg jo ikke ennå, men avføringen er ihvertfall perfekt :)
    • Takk for godt tips om godbitpung! Skal se om jeg finner noe liknende. Hadde samme erfaring som deg med vom, veldig hard avføring som virket ubehagelig å trykke ut. Tørrfor fra Dilaq, er det Dibaq du mener? Vurderte nemlig dette foret selv. Kan ikke så mye om hundeernæring, men syntes ingrendiensene så ganske bra ut og foret er rimelig. Men kunne ikke lese noen erfaringer med det på nett, og det føltes skummelt å prøve et så ukjent formerke. Du er fornøyd altså?
    • Vi har hatt fremgang på flere områder denne uka, bl.a. pelsstell. Tålmodigheten med kamming og raking har økt dramatisk. Han liker det ikke, men det virker som han har forstått at det er et nødvendig onde og en slags act of kindness fra min side, og er mer tålmodig med det. Nå holder det med en utbetaling per kammede og rakede bein, en for ryggen, en for magen og en for brystet, totalt 7 skjeer med Vom for å få kammet og raket hele hunden, unntatt skjegget, som det koster minst fire skjeer Vom å få kammet grundig gjennom.  Ny milepæl er napping. Skal ikke påberope meg å være noen kløpper ennå, men får det da til på et vis, og til min gledelige overraskelse liker han å bli nappet.  Ellers har vi fått mye sosialisering/miljøtrening med hester og fremmedfolk på territoriet denne uka, med camp/landsstevne på gården. Han har roet seg betraktelig ned og er progressivt desensitivert til situasjonen gjennom å få trøkket ansiktet fullt av godis og spise 1-2 måltider om dagen fra gresset rett foran paddockene, mens folk traver rundt med utstyr og for, og leier hester frem og tilbake. Fra å være heftig begeistret og vilter nysgjerrig med mye vokal de første dagene, til å være nær nonchalant nå på slutten - en pen utvikling. En god hjelp var hestenes nedlatende forrakt mot ham da han begynte bjeffe på dem. De gjorde hesteekvivalenten til det menneskelige uttrykket 'himlet med øynene og fnøs foraktelig' mot den lille drittungen som lagde sånn irriterende lyd. Den reaksjonen der fra dem sved på en annen måte enn tilsvarende reaksjon fra meg, som han har reagert på med MER vokal, for å gjøre det tydelig hva slags emosjonell abuse og omsorgssvikt sånt er fra primær omsorgsperson. Å "få" den der fra hestene var noe annet. Den fungerte på en annen måte fordi det ikke kom fra meg. En stor takk til hestene for hjelpen med å utvikle litt manerer. Han fikk til og med hilse snute mot mule med et brødrepar han har vært på nikk med i noen dager. Var veldig forløsende for ham, og roet ham betydelig ned i nærheten av dem.  Han er fortsatt ganske sosialt inkompetent, though. Klønete. Forsøkte kjefte og true seg til å bli hilst på og kost med her om dagen. Kroppsspråket hans var forvirrende. Ledig halvhøy hale i halvhurtig bevegelse. En slags mellomting mellom avventende vurdering, irritasjon og gledesbevegelser. Så satte han i en vokal som fremstod som truende dersom en skulle sammenlignet med mange andre raser. Ikke en dyp og alvorlig morsk voktervokal - det er ingen tvil om hva han mener når han bruker den - men et mer prososialt toneleie ispedd knurrebrumming, mot to unge kvinner som kom for å møkke en paddock. Mens han stod der og tilsynelatende kjeftet litt truende på dem, lett å tolke som territorial for den som ikke har hørt hvordan ekte territorial fra ham høres ut, så vrikket han på rumpa som i genuin gledeslogring, samtidig som han lagde de lydene der. Han forsøkte dundre meg å kjefte og true dem til å komme kose med ham, og hadde en forventning om å lykkes med det. Skjønner hvorfor mange beskriver gruppe 2 raser som: "Kan være dominant." Det er ikke så mange andre ord en kan beskrive det der med enn nettopp 'dominant'. Attitude.  Han fikk ingen uttelling for det der da, og begynte sutre og sytebjeffe da de gikk.  Kortbuksene har blitt kortere, fordi han satte seg i en fersk tyggisklyse på bussholdeplassen. Konsulterte Grok om frisyren og lurte på om den kunne generere et bilde av den optimalt estetiske måten å klippe en riesenschnauzer på, med en 2020 jeansmote silhuett på beina. Dialogen ble lang, men samme hvor omstendelig jeg forklarte, så klarte den ikke forstå at i den virkelige verden..  Så jeg forklarte og forklarte og la ved det eneste bildet tatt denne uka, kun for å vise den AI'em hva jeg mente: Jeg ville se om den kunne komme opp med en kul overall look som passer bedre med de kortbuksene der enn den typiske rasefrisyren. Jeg vet den er godt trent på visuell estetikk. Den KAN former og linjer. I forsøket på å veilede den til å forstå spurte jeg om den kunne vise meg forskjellen på å klippe en hunds naturlige pels til en silhuett av 2020 women's jeans fashion og på å kle en hund i hundeklær av jeansstoff.. ..så inntil videre beholder vi bare Lady og Landstrykeren looken med skjegg og bart og spaniel ører, til de ukonvensjonelle kortbuksene.
    • Leter med lys og lykte etter Mentalitetsboken av Ingalill og Curt Blixt, Kenth Svartberg. Noen som har den? Er også interessert i andre bøker innen språk og adferd - hundepsykologi:)
    • Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...