Gå til innhold
Hundesonen.no

Frostrøyk av Nordlandsbris - "Felix"


hanne-pia

Recommended Posts

Hva menes med Diluted? Hvorfor kan han da ikke stilles ut? Hvordan er fargen genetisk, feks, hvis søstra hans får et kull, kan hun få valper med den fargen? Hva gjør de isåfall for å forebygge?

så utrolig skjønn gutt du har:)

Hvis pelsen er diluted, så mister en del av hårene den fargen de skal ha - og blir litt "utvasket" om man kan si det sånn. Sort blir ofte blå/grå, rød blir beige. Her står det en god del om diluted-genet, som er et recissivt(?) gen. De kan ikke stilles ut hvis de er diluted da det regnes som en feilfarge hos aussien.

Det andre du lurer på aner jeg ikke, håper noen veit, hadde vært morsomt å vite. Men blir det ikke bare hunden som er diluted som har dette genet da, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Hva menes med Diluted? Hvorfor kan han da ikke stilles ut? Hvordan er fargen genetisk, feks, hvis søstra hans får et kull, kan hun få valper med den fargen? Hva gjør de isåfall for å forebygge?

så utrolig skjønn gutt du har:)

Takk :whistle:

Jeg er faktisk ikke helt sikker på hvordan diluted-genet arves, men det er iallefall arvelig. Så hvordan det er iforhold til søsken er jeg ikke sikker på. Felix skal iallefall aldri ha valper dersom han er diluted. Men siden genet er recessivt, så må jo begge foreldrene være bærere av genet for at valpene skal bli diluted. Dermed er det vel en stor sjanse for at søsknene iallefall er bærere...Heldigvis følger det ingen helseproblemer med dette genet hos Aussien, slik det gjerne gjør hos andre raser.

Men nå er det jo slik at det er tillatt at merle-hunder har dilutedflekker. Det foretrekkes at de har få og små flekker isåfall, men det er slik jeg har forstått det kun av "skjønnhets grunner" og må derfor ikke forveksles med de som er helt diluted.

Kanskje noen andre har litt mer peiling? Hadde vært veldig interessant å vite litt mer.

Edit: I forhold til forebygging så vet jeg ikke hva som gjøres, men siden genet er recessivt er det jo vanskelig å vite hvem som er bærere. Dersom Felix f.eks får valper med en tispe som ikke er bærer så vil jo ingen av valpene bli diluted, men alle vil være bærere. Derfor bør jo ikke hunder som er diluted bli brukt i avl, selv om jeg vet at dette har blitt gjort.

Dersom det mot formodning skulle vise seg at Felix får sort pels når valpepelsen forsvinner har han aldri vært diluted. En ting jeg stusser litt på er følgende som jeg fant på denne siden: "A dilute’s color will be slate blue in all the places one would expect black or roughly the color of a Weimeraner in the places you would expect liver, depending on whether the dogs is otherwise black/blue merle or red/red merle. There will be no true black or liver spots on a dilute". For Felix har jo en sort flekk på halen, som han har hatt siden han var ca. 7 uker...!?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Høres interesangt ut, så på andre raser som er diluted kan det følge med sykdommer på det genet, men ikke på aussie? (Bra får lille Felix ihvertfall, hvis han er det :whistle: )

Hos noen raser følger det helseproblemer med diluted-genet (det finnes forskjellige varianter av diluted også). Hos f.eks Dobermann følger det gjerne med hudproblemer. Men hos andre raser er "diluted" en godkjent farge. Det står en del om diluted-genet på denne siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og ikke nok med flekken på halen, men hodet hans ser jo helt black tri ut. (?) Lille Felix er litt av et mysterium! Jeg følger med i spenning. :whistle:

Edit: Ser forresten ut som Felix har laaaang hale! :P Har han veivet ned noen kopper og glass fra stuebordet ennå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og ikke nok med flekken på halen, men hodet hans ser jo helt black tri ut. (?) Lille Felix er litt av et mysterium! Jeg følger med i spenning. :P

Edit: Ser forresten ut som Felix har laaaang hale! :whistle: Har han veivet ned noen kopper og glass fra stuebordet ennå?

Hehe, ja halen er laaaang, men enn så lenge har alt på bordet berget. Men regner med det kommer en dag hvor vi må begynne å holde på kopper og fat når han går forbi (var ett velkjent fenomen med vår forrige hund :P)

Ja, han er et lite mysterium den hundene, så det blir spennende å se. Pelsen på ryggen har begynt å bli byttet ut nå og har lagt seg ned, så nå er han flat på ryggen og fluffy på resten av kroppen! Ser skikkelig smart ut! Pelsen på hodet er en del mørkere enn resten av kroppen, så jeg skjønner at det ser sort ut på bilder men den er nok ikke det...

Han har begynt å komme i spøkelsesalderen nå, så det blir jo morsomt... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

I dag har vi vært å gått tur med pappa Twist med eier som er på besøk i Trondheim.

CIMG3659.jpg

CIMG3662.jpg

Tora lærer raskt at man ikke kan sitte ned for å ta bilde av Felix :D

CIMG3663.jpg

Far og sønn

CIMG3666.jpg

Pappa Twist lærer Felix å gjørmebade! <_<

CIMG3682.jpg

CIMG3688.jpg

Twist the Mud-merle

CIMG3695.jpg

Like vakker som alltid :D

CIMG3702.jpg

Man kan ikke forvente å komme ren hjem etter tur med to kengu-aussies som har gjørmebadet!

CIMG3705.jpg

Drakamp 1

CIMG3711.jpg

Drakamp 2

CIMG3716.jpg

Drakamp 3

CIMG3720.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukk og stønn, er det rart Felix er en vakker gutt! ^_^ Kjempe herlige bilder av far og sønn. Jeg hadde jublet hadde jeg funnet Emma i en søle! Jeg har så lyst på en grisehund :D Hmm, med nærmere studering så kunne det jo se ut som om merle-valpene til Chilli vil få noe ala. samme farger som Twist kanskje (?)

P1090505.jpg

Nå er det bare 7 uker til de unge røde naboene dine er leveringsklare! :icon_fun: Jeg har helt bestemt meg nå, det blir nok en liten trønder på oss. Gleder meg som en unge til å treffe Linda, Chilli og valpene. Du må få hilst på dem når de er blitt 3 uker, og jeg beordrer deg til å ta med kamera på valpebesøk :D Jeg tar meg antagelig en tur nedover når de er 5 uker eller noe sånt. Også tar vi fly når vi skal hente frøkna :D

EDIT: Det ble mange smileyer i èt innlegg... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, hva Felix er og ikke er, er ikke godt å si (hmm, det ble mange "er" :) ) Tror ikke han helt klarer å bestemme seg! Han har da godt tid må vite... :P Vi sitter å lurer på om vi skal genteste ham nå, bare for morro skyld. :P

Felix og Twist gikk kjempefint overrens, selv om Twist nok syntes han var litt slitsom til tider. Men det ingen tvil om at de er far og sønn iallefall! De har så mye av de samme faktene og uttrykkene! I følge Tora, som eier Twist. så er Felix prikk lik hva Twist var på samme alder. Så jeg ender nok opp med en langbeint skrangle-aussie uten pels! :D Kanskje ikke så utstillingspent (som om det spiller noen rolle på min lille gråtass... :rolleyes: ) men veldig praktisk.

Anniken: Sukk, Blacktorn-valpene er jo så nydelige. Jeg ser lengselsfullt opp på huset hver gang jeg går forbi :D Gleder meg slik til jeg kan besøke dem! Det kan jo hende at merle-valpene blir tilsvarende Twist. Jeg syns han har så herlige farger! (Selv om jeg nok syns Chabo er hakket finere i fargene) Jeg skal ta MASSE bilder når jeg er på besøk der, så du skal nok bli spammet ja!

Bilde av Twist v/ 8 uker

tw7u.jpg

Pent og pyntelig stjålet fra Tora sin hjemmeside

Også et lite bilde av lillegullet mitt også da :D

CIMG3641.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

I dag er Felix faktisk hele 6 mnd! :console: Utrolig hvor fort tiden går. Han er nå i en hærlig "vil-ikke" periode, og er en fryd å ha i hus... :rolleyes:

DSC_0114.jpg

DSC_0138.jpg

DSC_0202.jpg

DSC_0230.jpg

Vakker ja...

DSC_0225.jpg

I går var vi å lekte med søster Ditte som er på ferie i Trondheim

DSC_0079.jpg

DSC_0078.jpg

DSC_0082.jpg

DSC_0086.jpg

DSC_0123.jpg

DSC_0170.jpg

Nydelige Ditte

DSC_0156.jpg

Med gress på tunga :)

DSC_0158.jpg

DSC_0152.jpg

Også den evige diskusjonen om hvilken farge han er... Vel, sort er han iallefall ikke... :P

DSC_0190.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Tja, siden sist så har jo lille vill-og-gal rukket å bli hele 13 mnd! Du verden hvor fort tiden går! :P

I tiden som har gått har vi jo endelig funnet ut hvilken farge Felix faktisk er. Det endte opp med gentesting, og Felix er ... *trommevirvel* ... sort tricolor (og rød bærer). Nå er det ganske tydelig at han er sort, selv om underulla fortsatt er fast bestemt på å være lys grå!! :P

Får vel slenge inn noen bilder av gullet mitt også. Utvalget er ikke så stort akkurat nå, da jeg sitter på jobb ( :P ), men noe er vel bedre enn ingenting? Hjemme har jeg ikke internett lenger ... ;)

22010824.jpg

Dette bilder er fra i Januar, og han har blitt betraktelig mørkere etter dette. Det hjalp vist å kvitte seg med stooooooore menger pels den siste mnd ...

trhp08-069.jpg

trhp08-059.jpg

De to siste bildene er pent og pyntelig stjålet fra Tora sin hjemmeside :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underulla skal helst være lys grå den, det har min tric sheltie også (med veldig bra tricfarge) :P Og lys blågrå hud. Moro å se hvordan fargen har utviklet seg. At den er litt rødlig er ihvertfall veldig vanlig på tric sheltie, det er bare en litt dårligere tricfarge (ihvertfall på sheltien som skal være ravnsvart).

Øøh, nok tørrprat ;) Flott var han uansett farge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...