Gå til innhold
Hundesonen.no

Frostrøyk av Nordlandsbris - "Felix"


hanne-pia

Recommended Posts

Kanskje på tide at min lille piraja også får en slik tråd :P Dette er da altså Felix som er en red tricolor (tror vi) australian shepherd. Han kom til verden 25. februar 2007 i Bodø hos kennel Nordlandsbris, sammen med sine 6 søsken. Totalt er de 7 valper i kullet, 4 tisper og 3 hanner. Mor er Nuch Crofter Holding's Honky Tonk Women "Luna" og far er Korad BH Crofter Holding's Vaquero Valiente "Twist".

Felix har nå blitt 3 måneder og er en skikkelig tøffing. Han har mye energi, men er også veldig flink til å slappe av mellom øktene. Ellers er han en glad og sosial gutt. Mennesker er det artigste som finnes, og han har ingen motforestillinger mot å løpe bort til fremmede. Ingenting som tyder på at han kommer fra reserverte foreldre iallefall :P Har hatt ham med på mange sosialiseringsturer og han tar det meste på strak arm. Er det noe han syns er merkelig setter han seg å funderer litt før det stort sett ender med at han løper frem for å undersøke.

Planene med Felix er etterhvert å trene bruks og lydighet. Nå er vi i gang med valpekurs og om 2 uker skal vi på helgekurs i spor :P

3 dager gammel

Dag3-bilde3.jpg

3 uker gammel

http://i76.photobucket.com/albums/j1/hare8...1-Frostryk1.jpg

4 uker

Dag28-Frostryk1.jpg

8 uker

8uker-1.jpg

Edit: Endret størrelsen på bildene. Håper det ble rett nå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar
Herlig hund! Men er han ikke black tricolor? Det ser sånn ut i hvertfall. Hva er han registert som?

Han er registrert som red tri, men vi er ikke heeeelt sikker på at det er det han er. Det vil vise seg når han feller valpepelsen. Slik han er nå, er han ikke sort. Lepper og snute er brun, og det samme er valpepelsen. Det vi regner med er at han blir mørk, mørk brun og dermed faller inn under fargen red tri. Men som sagt, vi vet ikke noe for sikkert før valpepelsen er borte. Det er noen som har spekulert på om han er diluted, men det har ikke oppdretter noen tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Er ikke godt å si fargen da nei :P Jeg kjenner forøvrig en aussie som i en alder av 3 år plutselig fikk et merlefarget felt. Rasen er full av overaskelser på de fleste områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke godt å si fargen da nei :P Jeg kjenner forøvrig en aussie som i en alder av 3 år plutselig fikk et merlefarget felt. Rasen er full av overaskelser på de fleste områder.

Ja, fargene på aussien er virkelig ikke til å bli klok på til tider. :rolleyes:

denne siden kan man se en aussie som har en så mørk rødfarge at den ser svart ut. Det er også bilde av en blue merle som ble hvit i 4-års alderen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Ja, fargene på aussien er virkelig ikke til å bli klok på til tider. :rolleyes:

denne siden kan man se en aussie som har en så mørk rødfarge at den ser svart ut. Det er også bilde av en blue merle som ble hvit i 4-års alderen!

Ikkesant :P Rasen regnes jo heller ikke som voksen før 5 år. Min egen vokste plutselig til med størrelsen. Hun var 44 cm høy i en alder av 3 år, og da hun fylte 4 var hun plutselig 48,8 cm høy.

Er mye artig på den siden. Min egen fikk også plutselig en sort flekk ved munnen som aldri hadde vært der. Man blir stadig møtt med nye overaskelser :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
OK. Blir spennende å se hvilken farge det blir!

Hva er diluted?

Diluted er en gen "feil" som gjør at fargen blir fortynnet. Eks en diluted svart blir blå, en diluted brun/rød blir fawn farger (fawn =gulbrun farge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er så flott! :P Han ser så uskyldig ut men bildene viser motsatt. :P Blir spennende med den fargen ja! Syns det ser ut som han kan bli en veldig mørk rød, noe ala. den på linken du postet. Det har jeg tenkt før denne tråden kom også! Når man ser "forbi" den mest fløffy valpepelsen så ser han jo egentlig bare mørk brunrød ut, liksom. Skal bli veldig gøy å se han om 7-10mnd..! *spent*

Kos dere masse på sporkurs :P Spor er gøy! Blir vi også å satse mye på når vi får vår piraja. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt vanskelig å se fargen hans på bildene jeg la ut tidligere, men i dag har vi vært å lekt med svart labrador og tatt noen bilder. Det var nok lettere sagt enn gjort å forsøke å ta bilde av de ved siden av hverandre, men fargeforskjellen vises ganske godt på disse bildene.

CIMG2998.jpg

CIMG3008.jpg

CIMG3000.jpg

CIMG3004.jpg

Edit:

Ikkesant :P Rasen regnes jo heller ikke som voksen før 5 år. Min egen vokste plutselig til med størrelsen. Hun var 44 cm høy i en alder av 3 år, og da hun fylte 4 var hun plutselig 48,8 cm høy.

Oi, det var jo ganske mye! Har ikke hørt at de har vokst i den alderen, men det forundrer meg ikke... :P

OK. Blir spennende å se hvilken farge det blir!

Hva er diluted? Er det noe galt å være det?

Det forklarte JeanetteH så bra litt lenger oppe :P

Ååh, søte lille Felixvalpen! Det er bare å si ifra om han vil hilse litt på svartedyr igjen... :P

Det er klart han vil! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han noen nesten lysere partier også? Hmm han får vel ikke noen lyse merletegninger? Eller er det bare sånn fuzzy valpepels? Jeg tror han blir smellvakker! Kjempe fine bilder som sagt. :P

EDIT: Tenker på bakbeina hans, og opp langs lårene. Litt lysere ser det ut som. Og bak skuldrene da, der er det iallefall noen lyse partier men ikke hvitt! Og langs det hvite brystet hans... Eller? Sorry for mas, jeg er bare veldig interessert! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han noen nesten lysere partier også? Hmm han får vel ikke noen lyse merletegninger? Eller er det bare sånn fuzzy valpepels? Jeg tror han blir smellvakker! Kjempe fine bilder som sagt. :P

EDIT: Tenker på bakbeina hans, og opp langs lårene. Litt lysere ser det ut som. Og bak skuldrene da, der er det iallefall noen lyse partier men ikke hvitt! Og langs det hvite brystet hans... Eller? Sorry for mas, jeg er bare veldig interessert! :P

Hehe, det går bra :P Spørr i vei du :P De lyse partiene er underulla. Den vises ganske godt enkelte steder, og da spesielt på skuldrene og på halen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååja. Ikke noe mystiske tegninger altså :P Alle valpene i kullet var så forskjellige syns jeg. I utseende da, tenker jeg på. Veldig morsomt å se :P Syns jeg ser mange kull med flere valper av samme farge og ofte ligner de veldig på hverandre samtidig.. Det gjorde garantert ikke Felix sitt kull! Nynne er jo helt vidunderlig i fargene sine syns jeg, hun ser virkelig flott ut med det mørke ansiktet og resten av fargene sine. Og Ditte som er den fargeklatten! Og resten av rabaldret såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de var ett veldig morsomt kull :P Ingen problemer å skille de fra hverandre iallefall. De eneste som kanskje kunne være litt vanskelig å skille på utseende var Ritni og Ditte (men de var jo til gjengjeld som dag og natt i personlighet :rolleyes: ) Nynne er jo så nydelig da, men du verden for et temperament! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...