Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid og hilsing.


ida

Recommended Posts

Dette er totalt OT, men er det virkelig bare jeg som ikke har med meg bikkja mi på besøk til "alle" jeg skal til?

Nei, det er det ikke. Tidligere bikkjer har alltid vært med over alt, helt sikkert til irritasjon og besvær for flere :P .

Prinsessa er med på besøk til mormor, for der blir vi noen dager og ellers til enkelte venner, men stort sett er hun hjemme når jeg skal på sosiale begivenheter som ikke angår henne. Hun trives heller ikke i byen, så jeg drar henne ikke med meg dit, hvis det ikke er nødvendig. Har hun fått tur og- eller trening, har hun det utmerket hjemme de timene jeg er vekk.

labbetuss har hilst på ei løpetispe en gang. Det gikk helt fint. Han snuste lenge på henne, men han blir ikke sånn interrisert. Han er kastrert så han blir ikke spinvill. Blir bare glad og litt leken :P .

Unnskyld meg, men :P:P

Synes det er litt dårlig gjort mot en hannhund å trykke ei løpsk tispe opp i nasen på han, der hu står og bretter fram hele herligheten og så blir han røska vekk hver gang han prøver å gjøre det som er naturlig for han i en slik situasjon. Sikkert ikke så mange av oss som synes det er moro om noen serverte oss det beste vi veit, for så å lempe oss vekk hver gang vi prøvde å forskyne oss. Det blir ikke valper av litt snusing nei, men det er sikkert ganske frustrerende for en del hannhunder med "bare se med ikke røre" prinsippet også...

At andre tispeeiere ikke vil ha bort hannhunder til sin løpske tispe er helt forståelig. Det finnes noen av disse griseguttene på fire bein som prøver å voldta alt og alle, og som har til tider udregelige eiere som ikke skjønner hverken av seg selv eller på beskjed at man tar bort hannhunden heller.

Ofte trur jeg det er eiere som tar mest skade for at deres kjære Fido ikke får hilse på alt og alle også. Det virker som om de tar det som en personlig fornermelse og nekte de det. Hunder MÅ ikke hilse på alt som beveger seg...

Her sto det mye fornuftig. :P Fibi stiller seg opp midt i gangveien når hun ser en annen hund femti meter borti der hun, så jeg roper litt varsku om dagen. Syns nå litt synd på henne òg jeg da, som gjør seg så lekker til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 72
  • Created
  • Siste svar

*flir* Mye fine ord ute å går dere. Jeg forsvarer gråtass litt selv om jeg er helt sikker på at h*n klarer det strålende på egenhånd, men siden dere bruker h*n som eksempel så..

Altså det er jeg leser fra gråtass er: hundene har en høyst naturlig omgang med andre hunder, i hjemmet, på gaten, på treningsplassen, i skogen osv. Hva personen har gjort med sine hunder som valp er det ingen av oss som vet.

Ang dette med at vinduet lukkes, og ja det da -lukkes- det, boltes igjen og kan aldri siden åpnes igjen. Du kan lære en hund å takle den store sorte nede i gata, men er du borte i en periode når det kommer til den hunden, vil skepsisen likevel være der (det er kanskje det habituering betyr, men etter at jeg begynte å trene hund, så har jeg vist glemt mye av det teoretiske :P)

Forøvrig helt enig med det Nirm sier. Arme hannhunder som skal få stå der bokstavlig talt godt i gang med akten og så bli revet vekk i siste øyeblikk... Ikke pent gjort!! Nei, jeg vil ha med meg en (to) hannhunder hjem som ikke er så påvirket av å hatt nesa stukket opp ett unevnelig sted. Dårlig gjort ovenfor tipsa å da gitt... Så altså, jeg er styrter til om noen sier noe sent i fra om løpetid. Mine gutter klarer seg fin fint uten å sette i gang den mekanismen. Så jeg ser helst at andre sier i fra om slike ting til meg. *flytter til sverige*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freya får hilse dersom vi a) ikke trener eller b) jeg av en eller annen årsak ikke liker oppsynet på eier/hund vi møter. Selvfølgelig må jo også annen eier signalisere at hilsing er ok. Har hun løpetid gir jeg beskjed om dette slik at de selv kan avgjøre om det er greit. Funker helt fint for oss i alle fall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder er veldig omgjengelig og får hilse på de fleste hunder vi møter, ser ikke noe problem med at hundene mine får leke og hilse på andre hunder, jeg som eier og treningspartner blir ikke noe mindre kul eller morsom av den grunnen.

Er vi på trening/kurs er det selvsagt bare meg og hunden, selv om vi trenger med en hel haug andre hunder, men er vi på tur så slipper jeg gjerne mine løse sammen med andre, beste de vet er å boltre seg samen med andre hunder av alle slags størrelser og raser.

Jeg oppsøker hundeparken kun for at de skal få være i sosialomgang med andre hunder, som også oppsøker denne flotte inngjerdet parken vi har her som går under navnet "Hundeparken".

Jeg er veldig glad for at jeg har sosiale hunder, min tidligere Schæfer var ikke godt nok miljøtrent og gikk sammen med bare et fåtall av andre hunder, bestemte meg allerede før jeg fikk de 2 Boxerene at neste gang skal jeg gjøre mye ting anderledes ja og noe av det viktigste for meg da var at de skulle gå bra sammen med andre hunder, aldri har de vært i noen slosskamp og aldri har de vist tegn på aggresjon mot andre hunder og jeg er selv overbevisst på at dette er pga sosialiseringen og miljøtreningen de får hver eneste dag.

Jeg krititserer overhodet ikke Gråtass sitt hundehold, men syns det er merkelig med slike holdninger. Er selv aktiv innen LP og ser jo at 80 % av de som driver med LP ikke lar hunden få mulighet til å ha det gøy med andre, men ser jo også at de fleste hunder innen den sporten også er hissige på alt av hunder, jeg har ihvertfall aldri hatt noen problem med mine mht hvem som har kontroll og bestemmer over de og som fremdeles er det viktigste i deres liv selv om jeg driver hilse/leke-trening hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
*flir* Mye fine ord ute å går dere. Jeg forsvarer gråtass litt selv om jeg er helt sikker på at h*n klarer det strålende på egenhånd, men siden dere bruker h*n som eksempel så..

Altså det er jeg leser fra gråtass er: hundene har en høyst naturlig omgang med andre hunder, i hjemmet, på gaten, på treningsplassen, i skogen osv. Hva personen har gjort med sine hunder som valp er det ingen av oss som vet.

*klippe klippe*

(det er kanskje det habituering betyr, men etter at jeg begynte å trene hund, så har jeg vist glemt mye av det teoretiske :P)

Mine gutter klarer seg fin fint uten å sette i gang den mekanismen. Så jeg ser helst at andre sier i fra om slike ting til meg. *flytter til sverige*

Jo takk for støtten Margrete, det godt å se at det fortsatt finnes folk som kan lese :P

Nå vet ikke jeg hva habituering er Huldra, men det hørtes ut som et positivt utsagn for min del, så da har vi sikkert gjort det * flirer *!

De fleste gutter, spesielt firfotingene har vel ett greit liv selv om ikke de trigges i kjønnsdrift til enhver tid, eller..?

*Flytter til sverige* - Eller så er det bare å bo på landet uten naboer, da er heller ikke problemet så stort :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krititserer overhodet ikke Gråtass sitt hundehold, men syns det er merkelig med slike holdninger. Er selv aktiv innen LP og ser jo at 80 % av de som driver med LP ikke lar hunden få mulighet til å ha det gøy med andre, men ser jo også at de fleste hunder innen den sporten også er hissige på alt av hunder, jeg har ihvertfall aldri hatt noen problem med mine mht hvem som har kontroll og bestemmer over de og som fremdeles er det viktigste i deres liv selv om jeg driver hilse/leke-trening hver dag.

Lurer på om vi driver med samme sport jeg. Jeg ser sjeldent hunder som er hissige på andre hunder, både på LP treninger og på stevner. Så hvor ser du alle disse hundene som er hissige? En og annen ja, men ikke nok til å å påstå at "de fleste" er hissige på alt av hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Jeg krititserer overhodet ikke Gråtass sitt hundehold, men syns det er merkelig med slike holdninger. Er selv aktiv innen LP og ser jo at 80 % av de som driver med LP ikke lar hunden få mulighet til å ha det gøy med andre, men ser jo også at de fleste hunder innen den sporten også er hissige på alt av hunder, jeg har ihvertfall aldri hatt noen problem med mine mht hvem som har kontroll og bestemmer over de og som fremdeles er det viktigste i deres liv selv om jeg driver hilse/leke-trening hver dag.

Jeg syns dine holdninger er merkelige, så da er vi vel enige om noe. Jeg har holdt på med LP og bruks i mange år og kjenner meg ikke igjen i din beskrivelse. At det finnes en og annen hund som ikke liker andre hunder gjør det nok, men kan ikke si at jeg syns det er gjengs over aggresive eller usikre hunder i LP sporten i dag. Og prøve å antyde at hundene er slik FORDI de ikke leker med andre hunder er langt over streken. Har du noe belegg for de påstandene?

Jeg syns faktisk jeg ser flere hunder i de lavere klassene som ødelegger for sine medkonkurrenter, fordi hunden ikke klarer å ignorere andre hunder i ringen. Desverre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg krititserer overhodet ikke Gråtass sitt hundehold, men syns det er merkelig med slike holdninger. Er selv aktiv innen LP og ser jo at 80 % av de som driver med LP ikke lar hunden få mulighet til å ha det gøy med andre, men ser jo også at de fleste hunder innen den sporten også er hissige på alt av hunder, jeg har ihvertfall aldri hatt noen problem med mine mht hvem som har kontroll og bestemmer over de og som fremdeles er det viktigste i deres liv selv om jeg driver hilse/leke-trening hver dag.

Det syns jeg vel er å ta "litt" i. De fleste lp-hunder er da i lek med andre hunder selv om du ikke ser dem leke seg på lydighetsbanen eller rundt! Som nevnt ovenfor, er det samme sporten vi snakker om? Alle lp-folka jeg kjenner lar hundene sine leke de, men ikke hele tiden og med alt og alle. Og jeg har heller ikke sett noe særlig til de hissige hundene du snakker om. En gang iblandt ser man en, men jeg syns det blir litt rart å si alle. Man ser da svært sjelden alle hundene i en konkurranse leke med hverandre på selve konkurransen, så hvordan kan du komme med de 80% dine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er vel bare jeg da som har lagt merke til på LP stevner at folk går omveier med hundene sine fordi de har aggresive hunder, og jeg tråkker vel en hel haug på foten når jeg sier at BC`ene er de verste.

Vet ikke hvilke LP stevner dere går på, men her på Østlandet har jeg og flere enn meg lagt merke til hvor hissige hundene er på hverandre. Og når de jeg personlig vet om som har sinna LPhunder forteller meg at de ikke lar hundene sine hilse på andre så er det vel enkel matte å legge sammen to pluss to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da burde hunden ha blitt sosialisert fra den var 12-16uker, og ikke bare på sin egen flokk men på mange forskjellige hunder, sånn at den har en fair sjanse til å takle og mestre, HVIS noe skulle skje...

Sosialiseringsvinduet så godt som lukkes etter 12-16 uker, etter det miljøtrener man evt, sosialiseringen er for sent, det er bare en allmenn misforståelse (jeg hører den stadig vekk når folk henger på slep i flexien - 'de må jo sosialiseres').

Jeg er muligens helt hjerneskadet, men... Var det ikke det jeg skrev? Hvorfor må du fortelle meg det? Jeg veit at sosialiseringsperioden er fra 12-16uker, og det var jo det jeg skrev...

Les hva jeg skriver da - sosialiseringsperioden er fra den er født og fram til 12-16 uker (noen er tidligere 'ferdig' enn andre), ikke etter. Artikkel om emnet

Og når de jeg personlig vet om som har sinna LPhunder forteller meg at de ikke lar hundene sine hilse på andre så er det vel enkel matte å legge sammen to pluss to.

Men om flere her trener LP, ikke lar hundene hilse og leke med 'alle og enhver' men ikke har hunder som klikker på andre så må du legge til +2 til i regnestykket ditt? Da blir det to pluss to pluss to og da blir svaret et annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om flere her trener LP, ikke lar hundene hilse og leke med 'alle og enhver' men ikke har hunder som klikker på andre så må du legge til +2 til i regnestykket ditt? Da blir det to pluss to pluss to og da blir svaret et annet.

Det er vel kanskje ikke alle som er like stolte av å ha en aggresiv hund ? Tror nok det er mange som feier problemet med hissige bikkjer under teppet og kanskje ikke innser det selv eller vil innrømme det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Nei, det er vel bare jeg da som har lagt merke til på LP stevner at folk går omveier med hundene sine fordi de har aggresive hunder, og jeg tråkker vel en hel haug på foten når jeg sier at BC`ene er de verste.

Vet ikke hvilke LP stevner dere går på, men her på Østlandet har jeg og flere enn meg lagt merke til hvor hissige hundene er på hverandre. Og når de jeg personlig vet om som har sinna LPhunder forteller meg at de ikke lar hundene sine hilse på andre så er det vel enkel matte å legge sammen to pluss to.

Kan jo hende de unngår å hillse av andre grunner enn at hundene er aggressive? Kanskje er det fordi de helst vil at hundene skal ha ro før de skal inn i ringen til og med. Grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo hende de unngår å hillse av andre grunner enn at hundene er aggressive? Kanskje er det fordi de helst vil at hundene skal ha ro før de skal inn i ringen til og med. Grusomt.

Nå tenkte jeg mere på hunder som knurrer og glefser bare man går forbi dem, trodde nesten dere skjønte at jeg IKKE går i bresjen for å omgjøre et stevne til en hundepark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Nå tenkte jeg mere på hunder som knurrer og glefser bare man går forbi dem, trodde nesten dere skjønte at jeg går i bresjen for å omgjøre et stevne til en hundepark.

Jeg ser hvertfall flest glade og trivelige hunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg mere på hunder som knurrer og glefser bare man går forbi dem, trodde nesten dere skjønte at jeg IKKE går i bresjen for å omgjøre et stevne til en hundepark.

Kanskje det går på hva man VIL se? Du har bestemt deg at LP hunder som ikke får leke med de hundene de vil er aggressive, gjør utfall på stevner mm. Særlig BCer tydeligvis. Og da legger du nok merke til den ene som gjør det, og ikke de 9 andre som ikke gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilke LP stevner dere går på, men her på Østlandet har jeg og flere enn meg lagt merke til hvor hissige hundene er på hverandre. Og når de jeg personlig vet om som har sinna LPhunder forteller meg at de ikke lar hundene sine hilse på andre så er det vel enkel matte å legge sammen to pluss to.

De stevnene jeg har vært på, har vært på her på østlandet.. De jeg kjenner med hunder som går lydighet, trener og bor på østlandet.. Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til det samme som deg av den grunn, gitt.. At så å si alle LP-hundene på østlandet er aggresive.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*Vet ikke hvilke LP stevner dere går på, men her på Østlandet har jeg og flere enn meg lagt merke til hvor hissige hundene er på hverandre. Og når de jeg personlig vet om som har sinna LPhunder forteller meg at de ikke lar hundene sine hilse på andre så er det vel enkel matte å legge sammen to pluss to.

Eller for å snu på flisa: at de ikke får leke og hilse på andre fordi de er aggressive? Ikke först og fremst at de har blitt aggressive av ikke å hilse?

Må innrömme jeg har hört fler historier om hunder som blir aggressive av å få dårlige opplevelser under "sosialisering" enn av de som har blitt isolert...

:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var å tittet på et lydighetsstevne i Oslo i dag, og kunne ikke se en eneste en aggressiv lp-hund... :shocked:

Når jeg tenker meg om, så jeg faktisk én lp-hund som snerret til en annen hund (uten at jeg av den grunn vil kalle den agressiv) når jeg for noen helger siden var på et stevne i Moss....

Ikke så jeg noen som gikk omveier for å unngå å treffe på verken oss eller andre heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det går på hva man VIL se? Du har bestemt deg at LP hunder som ikke får leke med de hundene de vil er aggressive, gjør utfall på stevner mm. Særlig BCer tydeligvis. Og da legger du nok merke til den ene som gjør det, og ikke de 9 andre som ikke gjør det...

Det hadde ikke gledet mitt hjerte mere enn å se et LP stevne med kun glade og fornøyde hunder, med hundeeiere som ikke trengte å gå omveier med hundene sine eller si ifra på flere meters hold om at man må holde bikkja si på god avstand fordi den plutselig kan snappe etter andre hunder, uten å høre knurring og gneldring så det at du tror jeg VIL se all den aggresiviteten ved stevner får du nesten ta på din egen kappe.

Men kjempe fint at dere alle her har bare gode erfaringer med LPhunder og stevner, ikke noe som er bedre enn det. Jeg har tydligvis gått på de "gale" stevnene jeg da, siden min oppfatning er litt anderledes.

Tydligvis trent ved de "gale" hundeskolene også siden min erfaring med LP hunder og da spes. elite BC`er ikke står i samsvar med deres.

De stevnene jeg har vært på, har vært på her på østlandet.. De jeg kjenner med hunder som går lydighet, trener og bor på østlandet.. Jeg kan ikke si at jeg har lagt merke til det samme som deg av den grunn, gitt.. At så å si alle LP-hundene på østlandet er aggresive.. :rolleyes:

Nei, som sagt.. vi har tydligvis ikke gått på de samme stevnene, og dersom jeg et sted skrev at ALLE LP hunder er aggresive må dere ha med unnskyldt, eller sette på dere lesebriller.

*Dobbeltpost*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starter å forsvinne fra hovedinnlegget nå da... men...

Du påstår jo at 80% av LP hundene ikke får leke med andre hunder, og at flesteparten av disse er aggressive. Jeg trener og konkurrerer selv på østlandet, men vi er nok ikke på samme stevner tydeligvis. Flesteparten er jo mer enn 50% av hundene da. Dvs at over annenhver hund du går forbi på et stevne er aggressiv på en eller annen måte. Det er ufattelig mange hunder du ser som er aggressive som ikke vi andre ser da. Litt merkelig det egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel litt forskjellige innfallsvinkler her da?

At folk som har én hund, og som ikke har den som dels redskap for å trene og konkurrere med og som ofte også gjerne har flere (sånn for å sikre seg den nye stjernen, jfr en annen tråd her), kanskje har hund på en måte som er nokså annerledes?

For disse hundene ER det viktig å treffe artsfeller; ellers hadde det blitt en ensom verden for mange av dem. Les Kulturkollisjonen, den sier jo litt om dette også - Morten la jo ut et avsnitt der på bloggen sin http://hundetrening.blogspot.com/2007/02/k...om-hund-og.html en jevnføring hvordan det er for hunder flest å bo sammen med menneskene, bortsett fra at her kalles hundene "mennesker" og eierne deres for "gorner":

"Gornene og menneskene knytter sterke bånd, men det finnes mange Gorne-regler som menneskene må forsøke å ta til seg med minimal informasjon, og risikoen for å feile er stor.

Du har ikke sett et annet menneske siden du var et lite barn. Når du ser et på gaten blir du nysgjerrig, ivrig og noen ganger redd. Du vet ikke helt hvordan du skal oppføre deg. Derfor holder Gornene du bor sammen med deg unna andre mennesker. De sosiale egenskapene dine får aldri utvikle seg."

Har man flere hunder, og det er hunder som går godt sammen, så får jo hundene utløp NETTOPP for sine sosiale følelser. Uansett hvor morsom JEG er, så ser jeg også hvor utrolig mye større glede - sukk - mine to hunder har av hverandre, fordi de begge er hunder og i tillegg med svært like interessefelt. Men fordi jeg også trener mye, så ER de ikke så interessert i all verdens andre hunder - jeg, rettere sagt, "vi", ruler... Men de elsker VENNENE sine, hunder som de kjenner godt, men enda bedre ser jeg hvordan vennene deres - særlig de aleneboende hundene - er glade i DEM...

Vi trener jo også mye, og da hender det at man tar seg en tur med noen av de andre, så også "treningshundene" får jo sitt - og med de aktive er det jo gjerne vanlig med flere, slik jeg oppfatter det rundt ringer her og der.

Men en ting jeg sverget på etter å ha hatt en hund som ikke var så glad i enhver annen hund, var at neste hund... da skulle jeg kunne gå i parkene midt på vinteren, og hygge meg på opptråkkede veier, heller enn å dra langt til skogs og vasse i dypsnøen mutters alene...

Så derfor synes jeg det er greit at vi kan ferdes overalt, at hundene mine godt tåler at fremmede hunder kan komme bort, at noen av dem faktisk faller i smak. Jeg ser jo an, vi styrer stort sett med hell unna hunder som det aner meg kan være mindre hyggelig å møte. Men det er hyggelig å vite at vi KAN stoppe for å si hei til kjentfolk i parken med andre hunder rundt. Kan man det, så spiller det jo liten rolle om man gjør det ofte - aldri - eller sjelden... hvis man vet at hundene funker greit også hvis det faktisk skulle komme en løs, ikke helt lydig hund bort, at man vet hva de vil gjøre og at de kan oppføre seg høflig hvis den andre hunden er sånn "minnelig dannet".

Samtidig så ser jeg jo at mine etter kort tid lurer på om vi ikke like gjerne kan gå videre hvis vi er i parken - og GJØRE noe, enn bare å stå der og henge sammen med andre hunder. Derimot later de til å like veldig godt hvis hele den faste gjengen setter seg i bevegelse, da marsjeres det i flokk og det later til å ha en viss attraksjon å gå der i samlet tropp med gode bekjente.

Men de ER uansett mest interessert i å følge med MEG, og det er jo slik jeg vil ha det. Så det er jo egentlig litt ja takk, begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar aldri min hund hilse på fremmede hunder vi treffer på tur - løpetid eller ei.

Hun er usikker på andre hunder og liker ikke å hilse på fremmede hunder, så det ungår vi.

Det betyr likevel ikke at hun aldri er sammen med andre, for det er vi, men det er sammen med hundevenner. Forskjell på fremmede hunder og venner.

Så naturlig nok lar jeg henne ikke hilse på hannhunder under løpetiden.

Jeg ser ikke noe poeng i å hilse på alle hunder man treffer på turen, det er mye viktigere å ha hundevenner som man kjenner og kan sosialisere hunden med. Her vet man hva man treffer, noe man ikke gjør på gata. Den snille hunden kan faktisk være en sikkelig bølle.

Nå handlet vel dette om løpetid, og jeg synes ihvertfall at man som tispe eier må informere om løpetiden om man lar hunden hilse på andre. Og la hannhund eier selv bestemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...