Gå til innhold
Hundesonen.no

Forutsi antall valper som blir født ut i fra hva mor har fått.


MegaMarie

Recommended Posts

Går det ann å forutsi hvor mange valper din tispe vil få ut i fra hva mor har fått i andre kull?

Det var en som har søsteren til Blondie (fra et annet kull, samme kombinasjon) som spurte hvor mange de var i kullet og da sa jeg 4 og da sa hun: Å, da kommer tispen din til å få 6 valper vis du får kull på henne.

Tror det var noe med at Blondie`s mor har pleid å ha annen hver gang 4 valper og annen hver gang 6 valper.

Er det mulig å si slikt, noen som har opplevd noe slikt kanskje?

Ingen som vet noe eller er det ingen som pleier å være i denne tråden??

*irritert* <_<

*Dobbelpost, bruk redigeringsfunksjonen. Mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamman til Albin har hatt 2 kull til nå, begge med 9 levende valper (18 til sammen). Det skulle jo tilsi at søstrene til Albin også får store kull. Vel, oppdretteren min para to av søstrene hans tidligere i år, den ene gikk tom og den andre fikk 1 levende valp(og en død)..

Så vet ikke heelt om jeg tror på det der :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som vet noe eller er det ingen som pleier å være i denne tråden??

*irritert* <_<

Det hender folk har annet å gjøre enn å svare på "tja"-spørsmål på hundesonen, kanskje? :rolleyes:

For ja, til en viss grad er vel mors produktivitet arvelig, MEN det er flere ting som spiller inn enn DET når et kull blir til. Så nei, det går ikke an å forutsi at din hund helt sikkert kommer til å få 6 valper OM hun får et kull en gang..

Min tispe her er en av 6 valper i et kull, hun fikk 6 valper i sitt kull. En annen tispe jeg veit om, fikk 7 valper i ett kull, 4 valper i neste. En av tispene i kullet med 7 valper, fikk 9 valper, en annen tispe fra det kullet (altså søsteren til hun som fikk 9 valper), fikk 7 valper.. En tredje tispe jeg veit om, fikk 5 valper i ett kull, 3 valper i de 2 neste, mens datteren fra kullet med 5 valper fikk 8 valper i sitt kull.. Mens en siste tispe kom fra en tispelinje som var kjent for å gi store kull, og fikk 10-14 valper, som sin mor og mormor..

Som før nevnt, mors (og fars?) produktivitet er til en viss grad arvelig, men mors helse under og etter parring vil innvirke på hvor stort kullet blir. Så at noen sier at din hund kommer til å få 6 valper fordi at moren fikk 4/6 valper i sine kull, vil jeg tro er bullshit.. Men man kan vel kanskje gå ut fra at noen tispelinjer gir større kull enn andre tispelinjer..

Ble du noe klokere nå? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender folk har annet å gjøre enn å svare på "tja"-spørsmål på hundesonen, kanskje? :rolleyes:

Det var tidelig på morningen og jeg kjedet meg, hehe. :ahappy::P

Takk for svar.

Ble ikke så veldig klokere. Vet bare nå at det ikke går ann å forutisi slikt. Hehe.

Men det blir jo rart vis hun har riktig da. Spådame ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Det vil til en viss grad kunne forutse om tispeen får store eller små kull, men alt er selvsagt relativit.

På mine tispelinjer har det i snitt lagt på 4-6 valper dem 6 generasjonen jeg har sjekket bakover. Så jeg kunne til en viss grad forutsee at Blaze kom til å få ett lite til middels kull.

Men alt er relativt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa, tispen Aris ble parret med hadde 12 i sitt første kull. I det med han ble det 8 (2dødfødte) så jeg vet ikke helt jeg... Moren hennes har vel hatt helt normale kull..

Har hannhundens sædkvalitet noe og si her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med noen oppdrettere og de sa til meg at produktive tisper - ga produktive tispevalper!

En tispe fikk 12 valper, datteren fikk 11! Dette er sikkert tilfeldig, men jeg har hørt om flere slike tilfeller. Jeg vet ikke, men dette er det jeg har hørt ihvertfall :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med noen oppdrettere og de sa til meg at produktive tisper - ga produktive tispevalper!

En tispe fikk 12 valper, datteren fikk 11! Dette er sikkert tilfeldig, men jeg har hørt om flere slike tilfeller. Jeg vet ikke, men dette er det jeg har hørt ihvertfall :P

Også har vel antakelig pappaens gener litt å si, samt den som skal bli far til valpene og dermed blir det vel omtrent umulig å forutsi noe som helst.... Kanskje med mindre samme kombinasjon av tispe og hannhund har vært prøvd flere ganger... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kullet min valp kom fra var det 7, moren hennes kom fra et kull på 10, og har hatt et kull tidligere på 7.

faren til valpen min har gitt kull på 6-7 valper i sine kull.

men om dette er utforutsigbart vet jeg ikke. men hører jo flere oppdrettere si at den og den "pleier" å få så og så store kull. Og At det ligger i linjene osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også har vel antakelig pappaens gener litt å si, samt den som skal bli far til valpene og dermed blir det vel omtrent umulig å forutsi noe som helst.... Kanskje med mindre samme kombinasjon av tispe og hannhund har vært prøvd flere ganger... ?

Ja, det kan godt være, men da som du sier blir den nesten umulig å forutsi det! Men det finnes også hunder som kommer fra store kull som har gitt bare 1-2 valper..

Jeg har lagt merke til at noen tisper får alltid små kull og andre for nesten alltid fler enn 9 valper..er dette tilfeldig?

Jeg har også hørt at om man parrer tidligere i løpetiden får man flere tispevalper og omvent, er dette sant eller bare en myte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...