Gå til innhold
Hundesonen.no

HD


Recommended Posts

Nå har altså hunden blitt røntget med HD D. Veldig kjipt, men vi lurer litt på hva det egentlig innebærer? Hittil har han vært aktiv som bare det og vi har ikke merket noe som helst på ham. Etter lange dager i fjellet har han ikke vært det minste halt eller plaget. Vil vi begynne å merke noe i årene som kommer? Hvordan er det med følgende aktiviteter:

Sykling

Kløv

Snørekøring/trekk til fots

Trekk av pulk

Løpeturer på grus eller asfalt

Kan vi holde på med noen av dem? Vi har jo hatt mange planer som innebærer ham i trekksele...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste er å unngå mye hardt underlag og å opprettholde god muskelmasse. Det sier seg vel litt selv at mye trekking gir ekstra belastning på hoftene, noe som ikke er så heldig. Jeg vil også si at det er stor forskjell på å trekke et menneske på ski og å trekke pulk. Mennesket kan hjelpe til, mens pulken må dras konstant.

Dersom hunden kan være løs når man løper med den er det bedre for hoftene, men mindre bra for kondisen. Ville i alle fall unngått asfalt.

Kløv er jo også mer belastende på skjelettet, og man bør vel forsøke å ikke belaste hunden med det i lengre perioder.

Det er jo også et spørsmål om hvordan man stiller seg til hundens liv og livskvalitet. Jeg tror en hund med middels HD, til forskjell fra en med svak grad, kan ha plager uten at vi klarer å se det. Sikkert ikke mye, men det blir et spørsmål om man ønsker å gi hunden et aktivt, men kanskje kortere liv, og samtidig risikere at den kanskje går rundt med smerter vi ikke kan se. Et alternativ er selvfølgelig å få en resept på Rimadyl og gi hunden noen tabletter i perioder med stor aktivitet. For å være på den sikre siden ;-)

Det koker vel ned til sunn fornuft, svømming og hunden selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D er en grad som de fleste hunder vil merke før eller senere (gjerne senere), uten at det skal være et fasitsvar- noen merker det aldri (som vi mennesker kan se iallefall). De aller viktigste tingene når man har en HD-hund er som Teddy sier å oppdrettholde god muskelmasse. God muskelmasse vil bære skjelettet bedre enn en dårlig muskelsatt hund, og vil da slite mindre på hoftene. Varm opp før hver tur i bånd, og kjøl ned på slutten, minimum ti minutter før hver tur. Unngå hardt underlag så mye som mulig, ta heller lange turer i skogen i ulendt terreng (men ikke SÅ ulendt at hunden må hoppe mye- nedslag er ikke så bra). Mykt underlag, desto mykere, desto bedre. Svømming er utrolig bra. Jeg ville kuttet ut jogging på asfalt iallefall, og vært forsiktig med mye løping på grus. Dermed faller også sykling ut, med mindre du har noen myke og gode skogsveier du kan sykle på. Kløv ville jeg også vært forsiktig med, men en lett kløv kan gå helt fint. Absolutt ikke noen stor belastning. Mye trekking er også hardt for hoftene (tenk deg selv hvis du drar noe som er festet med f.eks magebeltet- det er hoftene som jobber aller hardest). Men- en HD-hund skal være så aktiv som mulig uansett. Lange, gode turer (men hviledager er fyfy, det må være ca lik aktivitet hver dag. Skal du på en lengre tur, bør du trappe opp og trappe ned i ukene/dagene før), svømming, rolig jogging i skog og mark osv. Jeg vet dette høres drastisk og kjipt ut, men han er enda ung, og riktig behandling nå vil kunne hjelpe til å holde han symptomsfri i mange år fremover. Glycosamin-tilskudd er veldig godt for leddhunder, og også leddfòret til for eksempel Hills. Lykke til! Bare å PM'e om du lurer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D er en grad som de fleste hunder vil merke før eller senere (gjerne senere), uten at det skal være et fasitsvar- noen merker det aldri (som vi mennesker kan se iallefall). De aller viktigste tingene når man har en HD-hund er som Teddy sier å oppdrettholde god muskelmasse. God muskelmasse vil bære skjelettet bedre enn en dårlig muskelsatt hund, og vil da slite mindre på hoftene. Varm opp før hver tur i bånd, og kjøl ned på slutten, minimum ti minutter før hver tur. Unngå hardt underlag så mye som mulig, ta heller lange turer i skogen i ulendt terreng (men ikke SÅ ulendt at hunden må hoppe mye- nedslag er ikke så bra). Mykt underlag, desto mykere, desto bedre. Svømming er utrolig bra. Jeg ville kuttet ut jogging på asfalt iallefall, og vært forsiktig med mye løping på grus. Dermed faller også sykling ut, med mindre du har noen myke og gode skogsveier du kan sykle på. Kløv ville jeg også vært forsiktig med, men en lett kløv kan gå helt fint. Absolutt ikke noen stor belastning. Mye trekking er også hardt for hoftene (tenk deg selv hvis du drar noe som er festet med f.eks magebeltet- det er hoftene som jobber aller hardest). Men- en HD-hund skal være så aktiv som mulig uansett. Lange, gode turer (men hviledager er fyfy, det må være ca lik aktivitet hver dag. Skal du på en lengre tur, bør du trappe opp og trappe ned i ukene/dagene før), svømming, rolig jogging i skog og mark osv. Jeg vet dette høres drastisk og kjipt ut, men han er enda ung, og riktig behandling nå vil kunne hjelpe til å holde han symptomsfri i mange år fremover. Glycosamin-tilskudd er veldig godt for leddhunder, og også leddfòret til for eksempel Hills. Lykke til! Bare å PM'e om du lurer på noe.

Aya og jeg er alltid like enige når det gjelder HD hunder, der kunne vi vel nesten vært samme eier tror jeg, har veldig like meninger :ahappy:

Jeg vil bare legge til at å ha på et dekken når det er kaldt eller regner hjelper blodsirkulasjonen å holde seg sjakk, hunder med ledd problemer bør holdes varme.

Svømming er kjempe flott trening, også vassing i litt dypt vann (pm meg gjerne, jeg har et skjema for hvor på hunden vannet bør være for best flekson og ekstensjon av hoften)

Vær også obs på at en hund med plager alltid kompangserer, så en hund med HD vil også nesten alltid få stive områder i fremparten, alt etter hvordan og hvor mye den kompangserer.

Det er veldig viktig det Aya sier om fridager og trappe opp og ned før/etter turer, en HD hund bør ha jevnlig mosjon helst i et terreng hvor den kan bruke kroppen litt (skog feks) men samtidig som ikke belaster kroppen alt for mye.

Glycosaminer, c-vitaminer, omega3 og kvalitetsfor (HILLS j/d er veldig bra for ledd hunder) er noe alle hunder med HD bør få som forebyggende også uten symptomer.

Hør også med veterinæren din hvordan han/hun stiller seg til å ha litt Rimadyl hjemme hvis hunden får smerter, er bedre at den får en rimadyl enn at den ligger og har vondt.

Chicka har også magnet-madrasser i sengen sin, dette er kjempe flott for å holse blodsirkulasjonen igang :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya og jeg er alltid like enige når det gjelder HD hunder, der kunne vi vel nesten vært samme eier tror jeg, har veldig like meninger :ahappy:

Jeg vil bare legge til at å ha på et dekken når det er kaldt eller regner hjelper blodsirkulasjonen å holde seg sjakk, hunder med ledd problemer bør holdes varme.

Svømming er kjempe flott trening, også vassing i litt dypt vann (pm meg gjerne, jeg har et skjema for hvor på hunden vannet bør være for best flekson og ekstensjon av hoften)

Vær også obs på at en hund med plager alltid kompangserer, så en hund med HD vil også nesten alltid få stive områder i fremparten, alt etter hvordan og hvor mye den kompangserer.

Det er veldig viktig det Aya sier om fridager og trappe opp og ned før/etter turer, en HD hund bør ha jevnlig mosjon helst i et terreng hvor den kan bruke kroppen litt (skog feks) men samtidig som ikke belaster kroppen alt for mye.

Glycosaminer, c-vitaminer, omega3 og kvalitetsfor (HILLS j/d er veldig bra for ledd hunder) er noe alle hunder med HD bør få som forebyggende også uten symptomer.

Hør også med veterinæren din hvordan han/hun stiller seg til å ha litt Rimadyl hjemme hvis hunden får smerter, er bedre at den får en rimadyl enn at den ligger og har vondt.

Chicka har også magnet-madrasser i sengen sin, dette er kjempe flott for å holse blodsirkulasjonen igang :ahappy:

Hehe, jeg leste alle dine innlegg ang. leddhunder når Felix ble syk, så jeg har vel adoptert de fleste av dine meninger.. Skriver under på dekken, forresten, det hjalp gutten her masse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aya har allerede sagt det meste :ahappy:

Spurte verinæren om kløving med hd hund og dette ble frarådet på det sterkeste. Løssnø skal man også styre unna så sant det er mulig.

Det aller viktigste er allerede nevnt; hold hunden slank, jevn mosjonsmengde og ulendt terreng for å bygge opp god muskulatur som støtter hoftene.

Gir Birk tilskudd av glucosamin i maten som forebyggende, har ikke merket at hd'en plager han.

Med dager hvor det er veldig mye aktivitet kjøler jeg ned den værste siden til Birk etter han har blitt gått ned. Kjøpte en sånn "gelepose" hos vetten som både varmes opp og puttes i frysen, slettes ingen dum sak :ahappy:

Når tid og smerter evntuelt dukker opp får du selv vurdere kvaliteten til hunden, jeg er av den oppfatning at hunden ikke skal lide.

Heller et kortere liv med kvalitetsinnhold enn et langt liv fullt av begrensninger :yes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd. Stod at han hadde markerte forkalkninger på begge ledd. Er vanskelig å unngå at han blir brukt til trekk i blant(er ikke så lett å gå skitur med hund i langline...), og løssne er heller ikke til å unngå da vi er mye på hytten hvor det ofte er mye sne. Men å la han løpe løs(hvor han løper som en tulling rundt), er det mye bedre enn å la ham trekke i sele?

Er veldig veldig kjipt dette her, for et av hovedbruksområdene er nettopp trekk. Vi har hatt planer om å kjøpe både pulk og kløv... I tillegg løper jeg mye, og det er jo en grei måte å mosjonere ham på. Sukk. Vi er i hvert fall enige her hjemme at om han begynner å få tydelige smerter så skal vi la ham slippe. Men vi satser selvsagt på at han lever i mange mange år til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode råd. Stod at han hadde markerte forkalkninger på begge ledd. Er vanskelig å unngå at han blir brukt til trekk i blant(er ikke så lett å gå skitur med hund i langline...), og løssne er heller ikke til å unngå da vi er mye på hytten hvor det ofte er mye sne. Men å la han løpe løs(hvor han løper som en tulling rundt), er det mye bedre enn å la ham trekke i sele?

Er veldig veldig kjipt dette her, for et av hovedbruksområdene er nettopp trekk. Vi har hatt planer om å kjøpe både pulk og kløv... I tillegg løper jeg mye, og det er jo en grei måte å mosjonere ham på. Sukk. Vi er i hvert fall enige her hjemme at om han begynner å få tydelige smerter så skal vi la ham slippe. Men vi satser selvsagt på at han lever i mange mange år til ;)

Du må nok være obs på å innrette litt av aktiviteten dersom dere ser at han plages av HD'en, sånn er det bare, er hunden syk så kan dere ikke fortsette å gjøre det dere vil med den fordi det er praktisk for dere.

Tenk deg selv dersom du plagdes med vonde ledd og ble dratt ut på ting som du ble verre i leddene av, festlig?? Tror ikke du ville syntes det :P

Jeg vet jeg er hard nå, men jeg tror jeg ville lagt pulken og kløven på hyllen og heller kost meg med hunden på annen måte :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok være obs på å innrette litt av aktiviteten dersom dere ser at han plages av HD'en, sånn er det bare, er hunden syk så kan dere ikke fortsette å gjøre det dere vil med den fordi det er praktisk for dere.

Tenk deg selv dersom du plagdes med vonde ledd og ble dratt ut på ting som du ble verre i leddene av, festlig?? Tror ikke du ville syntes det ;)

Jeg vet jeg er hard nå, men jeg tror jeg ville lagt pulken og kløven på hyllen og heller kost meg med hunden på annen måte :P

Ja, jeg er da ikke dum heller, men jeg kan nesten ikke la hunden være hjemme mens vi er på hytten. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han har forkalkninger også må du enten forandre opplegget- eller forvente at levetiden hans blir ganske så mye kortere. Det er ikke meningen å være slem- men med mindre han er en av de få hundene som stikker seg mye ut og er unntaket som bekrefter regelen, så vil han nokså fort få merkbare plager av dette. Trekk og kløv er ikke noe greit da. Det går helt fint ann å lære hunden å gå i langline foran ski uten å trekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg kom med tips, snakk om tone... :shocked:

Unnskyld, men følte det som om du mente at jeg ville presse hunden min mens den hadde smerter... Tipsene takker jeg så mye for :ahappy:

Når han har forkalkninger også må du enten forandre opplegget- eller forvente at levetiden hans blir ganske så mye kortere. Det er ikke meningen å være slem- men med mindre han er en av de få hundene som stikker seg mye ut og er unntaket som bekrefter regelen, så vil han nokså fort få merkbare plager av dette. Trekk og kløv er ikke noe greit da. Det går helt fint ann å lære hunden å gå i langline foran ski uten å trekke.

Kløven og pulken har nok blitt lagt på hyllen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en gordon tispe på 6-7 år (huske rikke helt i farten hvilket år hun ble født) som har HD grad D.

Hun er en aktiv jakthund som pappa tidlig bestemt at skulle brukes normalt og heller slippe når hun ikke lenger hadde det bra (omtrent som din tanke kanskje?).

Hun trekker ikke pulk og bærer ikke kløv, men ellers trekker hun som en bulldoser. Hun jakter under alle forhold og trekker mye hardere enn min A-hofte hund i vanskelig terreng. Nå er kanskje ikke dette det ideele for en HD hund, men jeg regner med at hund hadde trukket og jobbet dårligere om hund hadde vondt. Hun er trent jevn og er bred som en "låvedør" forran, så kroppen bærer tydelige spor av HDen.

En HDhund trenger nok litt ekstra "omsorg" i sin behandling og bruk (mye gode tips fra Renate og Aya), men ville bare dele en lykkelig historie om en jakt og turhund som har det fint med HDen sin:) Hun løpes med på grus og skogsvei 3 gange i uken (men her er det ikke alltid hun trekker så mye...) og er mye med på snørekjøring vinterstid. Hender hun må få rimadyl på jakt, men ellers går hun bare på vanlig mat og får av og til litt olje.

Lykke til, håper dere får til mange aktive og glade år slik som vi har hatt med vår:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...