Gå til innhold
Hundesonen.no

Nysgjerrig på akvarium


JailyTina

Recommended Posts

Samboer'n min har veldig lyst på akvarium. Helst et sånt "akvariebord". Jeg har egentlig aldri tenkt over det å ha akvarium før, men er nå litt nysgjerrig, da. Hvor mye "vedlikehold" trenger et akvarium? Antar at det kommer ann på størrelsen på det osv, men f.eks. på et på størrelse med et bord?

Hva er det en må tenke på hvis en skal skaffe seg fisk? Hvilke forberedelser må gjøres?

Og ikke minst: Er det verdt den tida og de pengene en legger ned i det, eller blir det bare til en dings i stua som du heller litt mat ned i nå og da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke akvarium da så kan ikke svare på det siste, men jeg har lest meg til mye info om det fordi jeg har lyst på men får ikke lov av mamma. Kan svare på det andre.

Hver dag må du sjekke til akvariet. Ser fiskene friske ut, er det noe død fisk i karret eller plante deler som flyter rundt? Døde fisk må du ta ut samme med plante deler. Vis fiskene ikke ser friske ut tar du en vannprøve. 1 gang i uken må du bytte ut 20-30 % av vannet. 1 gang i månden kan du slamsuge. (Usikker på det som står inni parantesen men tror du skal bytte ut 50 % av vannet da, du må ihvertfall fylle på det som du slamsuger). Du kan teste vannforhold hver 2 månde.

(Usikker på dette også men tror du ska skifte ut lys rør hvert halv år. Husk å skifte 1 av gangen ellers blir det for sterkt lys for fiskene. Altså bytt ut 1 lysrør i julen eks og 1 lysrør om sommern.).

Du må være nøye med å passe på at fiske typene passer sammen. Ikke stol på dem i butikken. Spør enten her eller på et annet forum (mye mer aktivitet der i forhold til her vis du trenger svar fort, sender addressen på pm).

Sett deg inn i biologien om vannforhold og slik (er det det det heter? Colliegirl :innocent: ).

IKKE ta fisk i før vannet og filteret har fått god gjøre seg i 3 - 4 uker. Filterbakterie kulturen er ikke blitt orntlig bygd opp før den tid og fiskene kan da bli utsatt for en nittritt bombe og de dør en pinefull død.

Begynn med noen hard føre fisk som Otto eller Ancistrus (algesugere).

Kommer ikke på mer som skal sies jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedlikehold

Jo større jo enklere som regel. Vannkvaliteten holder seg jevnere og det skal mer til for å vippe det ut av balanse. Etter oppstart og innkjøring krever et akvarie som regel bare ukentlige vannbytter, luking av planter når det trengs, fóring av fisk og evt algeskraping av ruter. Personlig ville jeg ikke hatt bord, det ser artig ut men forestiller meg stadig vasking og pussing av ruter og bordflate (ikke kan man bruke vaskemiddel heller i fall det kommer i kontakt med vannet)

Hva en skal tenke på

Akvarie og filter (viktig!) som er godt innkjørt før man setter i fisk. Fisk som passer sammen både med tanke på krav til vannverdier og også adferd. At man har godt med gjemmesteder om man vil ha fisker som krever det.

Jeg synes det er verdt det - nå har jeg tre kar gående. Er noe å putle med, pent å se på og artig å forme underveis - samt se hvor godt man kan få fiskene til å trives (yngel osv).

Edit: OnlyBlondie - Otto's er ikke særlig hardføre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, okay. Mye å tenke på og ordne i forkant ser jeg. Men høres jo litt festlig ut, da.. Må nok hjem og diskutere litt med samboer'n nå veit jeg... :innocent:

Men hvis en har sånt bord, vipsen, kan en heller ikke vaske på utsiden med såpe? Fisken er jo inna for glasset og såpa trekker vel ikke gjennom der? For kan tenke meg at det er interessant å kombinere akvariebord og sølete hund om vår/høst og at det krever endel runder med vaksekluten.... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis en har sånt bord, vipsen, kan en heller ikke vaske på utsiden med såpe? Fisken er jo inna for glasset og såpa trekker vel ikke gjennom der?

Så lenge du er 110% sikker på at det ikke kommer i kontakt med vannet eller utstyr som skal i vannet går det bra, men såpe i vann kan bli katastrofe. Har bare sett ett sånt stuebordakvarie live og husker ikke hvordan løsningen med bordplate er (om det er hull osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes jeg hørte noe om et "selvrensende" akvarie en gang. Kan noen bekrefte / avkrefte dette? Hørtes iallefall meget praktisk ut.

Da må jeg nok skuffe deg. :Laugh: Uansett hvor god filtrering du har i et kar er det alltids planterester, matrester og fiskebæsj som vil legge seg på og i grusen og det må du selv fjerne. Alt for stor sirkulasjon kan også bli galt, en del fisk krever faktisk lite sirkulasjon i vannet for å trives.

Ved slamsuging tapper man ikke mer vann ved et ukentlig vannbytte, du bare stikker suger'n ned i grusen istedenfor å holde slangen over. Og skylling av filteret i akvarievann gjøres en gang i mnd. (litt sjeldnere på veldig store kar.

Ellers er det viktig, i tillegg til det Vipsen nevner, å ikke sette inn fisker som krever mye større akvarie enn du faktisk har.

Jeg har sett slike bord du nevner og et problem/utfordring der er å unngå såpesøl og annet klin å komme i kontakt med vannet da bordplaten er står på påler over selve karet slik at det blir en rimelig stor gløppe der. En annen ut fordring blir da å finne fisker som ikke hopper! :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...