Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund nr 2


giggi

Recommended Posts

Nå har jeg planlagt hund nr 2. Vil gjerne ha en til hund om 2-3års tid, så jeg har jo god tid å planlegge på :ahappy: Rasen jeg er mest intressert i er Sheltien, men er åpen for nye forslag :innocent:

Jeg har jo en Border Collie som jeg trener Agility med, og skal snart gå på lpkurs og forhåpentlig begynne å trene aktivt :D

Jeg vil at min neste hund skal være mindre eller like stor som Bcen, jaffal ikke større :)

Jeg vil at den skal være førermyk, og lett trent.

Skal etter planen drive med Agility og Lp, og kanskje litt bruks for moro skyld :D Den må klare å trene en god stund om gangen, ikke slik at etter en økt på en halv time med Agility er den ferdig for dagen :D

Den må gjerne klare å ha en dag ro, uten at det skjer noe spesilt, men må være såpass aktiv at den kan klare å holde følge på turer og treninger.

Jeg troor at Sheltien er en slik hund, men jeg har aldri hatt en så rett meg om jeg tar feil :o

Dette ble litt rotete skrevet, men håper dere forstår, er det noe så bare spør :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien virker jo absolutt som en hund som kan passe for deg. Og du skal jo være med å treffe mine sjarmtroll (eventuelt bare troll) så da vil du få litt mer innblikk i hvordan rasen er. Jeg har hunder i hver ende av spekteret av hva man kan forvente av en sheltie :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så gøy å høre da :ahappy: Da har jeg ikke tatt helt feil av Sheltien :D Gleder meg til å møte sjarmtrollene dine Silje :) Du skal stille lille Zima på søndag?! Så da kommer vi å titter :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så gøy å høre da :ahappy: Da har jeg ikke tatt helt feil av Sheltien :innocent: Gleder meg til å møte sjarmtrollene dine Silje :D Du skal stille lille Zima på søndag?! Så da kommer vi å titter :)

Ja jeg har hvertfall meldt på Zima... hun skal trekke tenner på fredag, så vi får se an formen hennes om hun blir stilt eller ikke.... men vi kommer nok uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg har hvertfall meldt på Zima... hun skal trekke tenner på fredag, så vi får se an formen hennes om hun blir stilt eller ikke.... men vi kommer nok uansett :ahappy:

Håper det går bra, så lykke til med tanntrekkingen :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Drar opp en gammel tråd jeg.

Nå går jeg ca 1 times tur i skogen hver dag. + Lp økter som varer ca 15min et par ganger til dagen. All mat blir servert uti skogen så hun må lete og klatre for å få tak i den. 2/3ganger i uka trener vi Agility. Ellers er hun med meg nesten over alt. Dette er med Bc tispa på 3år.

Møtte et par med 3 Sheltier her en dag, og jeg fortalte da at Sheltie skulle sannsynligvis bli min neste rase om 2/3år. Og den skulle være med på det som jeg gjør med BCen. Det jeg fikk til svar var at en Sheltie aldri hadde klart det, at deres Sheltier fikk 3 turer om dagen, 2 på en halvtime og en litt lenger på rundt en time. Og dette var akuratt passe for deres hunder. Vi snakket litt om dette, og jeg ble fryktelig usikker på rasevalget..

Joda, jeg vet at Sheltien kanskje ikke krever så mye som jeg kommer til å gi den, men trodde den klarte det helt fint hvis den ble vandt til så mye.

Huff, hvorfer skal dette være så vanskelig? Er så redd for at jeg velger helt gal rase til mitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møtte et par med 3 Sheltier her en dag, og jeg fortalte da at Sheltie skulle sannsynligvis bli min neste rase om 2/3år. Og den skulle være med på det som jeg gjør med BCen. Det jeg fikk til svar var at en Sheltie aldri hadde klart det, at deres Sheltier fikk 3 turer om dagen, 2 på en halvtime og en litt lenger på rundt en time. Og dette var akuratt passe for deres hunder. Vi snakket litt om dette, og jeg ble fryktelig usikker på rasevalget..

Du kan jo spørre deg selv hvordan folk kan VITE at akkurat det DE gir sine hunder er akkurat passe ? Hunder er fleksible de, noen blir passive av lite trim og trening - og dermed kan det godt se ut som om det de får er "akkurat" passe. Jeg synes det du kan tilby av trening og trim høres helt utmerket ut også for en sheltie. Mine chihuahuas hadde da ingen problemer med å være med på lange turer, og det er langt verre å gi en hund for lite enn for mye synes nå jeg :wub:.

Jeg tror en sheltie vil bli en lykkelig hund hos deg jeg :wub:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke noe fasitsvar på hva en Sheltie tåler. Dette vil jo såklart varere med individet og hva den er trent til. Min Sheltie får enkelte dager bare vanlige turer, mens andre dager trener vi lydighet til sammen kanskje 30min. I dag har vi trent litt lydighet, sprunget løs i fjæra i 30 min + vært i stallen i 4 timer (noe hun blir veldig sliten av, mye å følge med på må vite:P). Hun er da sliten når hun kommer hjem, men ikke verre enn at hun er med på litt bøll igjen til kvelds :wub:

Ut i fra hva du tenkte å bruke hunden til synes jeg en Sheltie høres ut til å passe deg godt. Og om du trener opp hunden sakte, men sikkert så vil den i de fleste tilfeller tilpasse seg ditt aktivitetsnivå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tullball...

En sheltie klarer fint det du skriver at du vil gi den, den vil nok kunne klare mye mer enn dette også om man vil det.

Det er så absolutt ikke en "lat" rase, som ikke tåler mye aktivitet. De er bare veldig tilpassningsdyktige, så de klarer seg med lite aktivitet også.

Nei, utifra det du har skrevet her syns jeg sheltien virker perfekt for deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips til å få valpen til å leke: Jeg brukte klikker og shapet inn lekeadferden på min hanne. I starten lot jeg ham vinne kampingen i 90% av tilfellene. Da han virkelig ble tent på kampingen innbød jeg ham til å kampe om leker som jeg holdt i munnen, og også her lot jeg ham ofte "vinne" i starten. Dette for å bygge opp selvtilliten hans og intensiteten, da dette ikke lå så naturlig for ham.

Nå har jeg en superforsterker i treningen og han slipper ikke før han får kommando. Han henger på om jeg "slenger" ham rundt meg (noe jeg ikke gjør så ofte mtp tennene og nakken hans).

I forhold til den hverdagen du vil tilby sheltien; ingen problem! Min er vel ingen Duracell-hund, men han kan holde det gående i timer, med skauturer, LP og AG trening, pluss leking med sin pyrrebror.

Sheltien er fantastisk tilpassningsdyktig så jeg kan garantere at du blir fornøyd om du finner riktig oppdretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...