Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp ved valg av rase


mushi

Recommended Posts

Har funnet ut at aussie, den jeg hadde bestemt meg for, er for krevende for meg, selv hvor mye jeg har prøvd å nekte for det. Jeg leter etter en mellomstor til stor hund, som ikke er strihåret (eller med bart), jeg kan gå tur med, trene endel lydighet og kanskje noe spor på hobbybasis. Det må være en hund med bra psyke siden den kommer til å være med meg overalt (inkl biltreff). Den skal ikke være nærvøs eller spesiellt vimsete siden jeg sliter med mye sosial angst og er redd for at det skal smitte over på hunden. Hunden skal hjelpe meg og komme meg mer ut, og aktivisere meg. Det er viktig at den krever noe av meg hver dag. Av erfaring tidligere har jeg hatt en toller som familiehund.

Noen som har forslag? Fint om dere kommer med beskrivelse av gemytt og erfaringer etc, ikke bare nevner en rase :innocent: Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Har funnet ut at aussie, den jeg hadde bestemt meg for, er for krevende for meg, selv hvor mye jeg har prøvd å nekte for det. Jeg leter etter en mellomstor til stor hund, som ikke er strihåret (eller med bart), jeg kan gå tur med, trene endel lydighet og kanskje noe spor på hobbybasis. Det må være en hund med bra psyke siden den kommer til å være med meg overalt (inkl biltreff). Den skal ikke være nærvøs eller spesiellt vimsete siden jeg sliter med mye sosial angst og er redd for at det skal smitte over på hunden. Hunden skal hjelpe meg og komme meg mer ut, og aktivisere meg. Det er viktig at den krever noe av meg hver dag. Av erfaring tidligere har jeg hatt en toller som familiehund.

Noen som har forslag? Fint om dere kommer med beskrivelse av gemytt og erfaringer etc, ikke bare nevner en rase :innocent: Takk for hjelpen.

Flatcoat retriever

Golden retrievere

Labrador

eventuelt Toller.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg er da forutintatt. Jeg har selv en Flatcouted retriever. Den er som poteten kan brukes til alt sies det. Den er veldig sosial, lærer fort både både det den skal og det den ikke skal. Det er en hund som har det best når den har noen aktiviteter. San som lydighet, spor, agillity, apport osv. Blir i grunnen seint moden. Ekstremt glad i å bade. Dem jeg har hatt har taklet mye folk. Har selv en flat som gjode at jeg kom meg mellom noe av det du sliter med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Springer Spaniel kanskje? Min erfaring er at de er trygge, passe selvstendige/passe førerorienterte, koselige små saker. De kan gjerne gå tur og jobbe i timesvis, men de MÅ ikke gjøre det hver dag. Eventuelt Dansk/Svensk Gårdshund, men de blir kanskje litt for små for deg? Jeg ville kanskje styrt unna tolleren, eller iallefall vært veldig nøye med oppdretter- det er mange dårlige individ.. En annen rase som jeg tror kunne passet veldig godt til deg er den korthårede collien. Den har ikke vært utsatt for samme populæritet som den langhårede, er en frisk og trygg rase, passe sporty og veldig lekker. Lykke til med valget=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jo kanskje ikke jeg helt objektiv, men er enig med Aya om at engelsk springer spaniel kan være et god valg for deg. Jeg har jo en selv, så burde ha fått meg litt erfaring med rasen :D

Springeren er aktiv, livlig og kan brukes til mer eller mindre alt. Du sier at du har lyst til å drive med lydighet og kanskje noe spor, og dette er i hvert fall noe springeren passer perfekt til. Jeg driver med lydighet med min, og vi skal begynne med spor om ikke altfor lenge. I tillegg må det jo nevnes at springeren mer eller mindre er rase nr 1 å bruke til spor, mange gode resultater og championer å finne innen rasen.

De har, i hvert fall de jeg kjenner, relativt sterk psyke, er tøffe og robuste. De krever en del aktivisering, men tåler et par rolige dager hvis man rett og slett ikke har tid. I tillegg er de utrolig sosiale og glade, elsker mennesker og andre hunder (stort sett, finnes selvfølgelig unntak her og).

Eneste negative jeg kan komme på i farten er at de krever en del pelsstell, men jeg pleier å få en spanielklipper til å ta seg av min når det trengs. Hvor mye pelsarbeid som kreves varierer jo utifra pelsmengde, men min har mye pels, så det er lettest for både meg og han å få litt proff hjelp. I tillegg kan de være litt frustrerende i unghundperioden (min var i hvert fall det, men det er jo individavhengig), så de krever en litt fast hånd under oppveksten. Men når de endelig vokser til er de fantastiske hunder, jeg elsker min :innocent:

Nå har jeg i hvert fall skrevet litt, så kan du jo spørre hvis du lurer på noe mer :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er da forutintatt. Jeg har selv en Flatcouted retriever. Den er som poteten kan brukes til alt sies det. Den er veldig sosial, lærer fort både både det den skal og det den ikke skal. Det er en hund som har det best når den har noen aktiviteter. San som lydighet, spor, agillity, apport osv. Blir i grunnen seint moden. Ekstremt glad i å bade. Dem jeg har hatt har taklet mye folk. Har selv en flat som gjode at jeg kom meg mellom noe av det du sliter med.

De er utrolig sosiale, og kan jo skrive under på alt annet over! Herlig hund - når den får jobbe og sosialiseres !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tenkte på labrador eller kooiker med en gang jeg leste innlegget ditt. Ville kanskje ikke gått for toller, det er mye ymse der når det gjelder nerver. Det virker kanskje litt rart at jeg sier det når jeg har en toller selv, men jeg har vært ekstremt pirkete når det gjelder oppdretter og når jeg skulle velge valpen i kullet. Jeg har vært veldig heldig med gemyttet på Josie, men hun sliter med fôrallergi. Kooikeren er en stødig rase, litt lik tolleren i atferd, men mitt inntrykk er at den er noe stødigere.

Som med alle raser er det veldig avhengig av hvilken valp du velger og hvilken oppdretter du velger.. Kooikeren trenger mye mosjon og mental stimulering akkurat som tolleren, som du kjenner fra før. De er veldig glade i å gå tur og er lojale overfor sin eier (såfremt eiere behandler hunden som man bør :ahappy:). Den kan være noe reservert overfor fremmede, noe jeg synes kan være en fordel særlig hvis man sliter litt med nerver o.l., for da slipper du stresset med at hunden absolutt skal hilse på alt og alle :D Send meg gjerne en PM hvis du vil ha mer info om tolleren eller kooikeren :innocent:

Mvh,

Miriam og Josie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte, som Tuppetroll, Portugisisk vannhund. For å gjøre innlegget kort; Min mor jobber med vanskeligstilte barn og barn med f.eks. ADHD. Chessea (min portugisiske vannhund) fungerer utmerket som "terapihund" med disse barna. Hun finner seg i det meste, for å si det sånn. Samtidig er rasen svært lærevillig og positiv, så sant du trener den positivt. Det er en rase som ikke takler straff noe særlig. De kan da bli enten veldig strie eller veldig spake. Og samtidig er de ofte veldig knyttet til sin familie. De KAN være vimsete, men ikke på retrivermåten. Sånn sett er de som de fleste hunder i unghundalder.

Jeg har forøvrig til gode å se en aggressiv portis, og jeg har sett en god del nå. Vi pleier å ha egne vannhundtreff i Osloområdet. Der slipper vi tisper og hanner sammen. Har aldri opplevd bråk annet enn de gangene andre hannhunder som tilfeldigvis kommer forbi har startet bråket!

Jeg synes det høres ut som at portisen kunne passet deg. Det står mer om rasen på min hjemmeside http://www.portisen.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på følgende raser etter å ha lest ditt innlegg:

Portugisisk vannhund og Kooiker (som er nevnt tidligere)

Boxer- En robust og meget glad hund som trenger mye aktivisering.

Dalmantiner- Fin og glad familiehund. Trenger også mye aktivisering.

Corgi- (Cardigan eller pembroke) er noe mindre enn dine preferanser, men har et totalt hengivende og HERLIG vesen. Virkelig en robust og god liten vovv.

Buhund -en trivelig og god famillie hund, som regel trofast og blid mot alle. Trenger også endel aktivisering, og har en tendens til å bli "bjeffete"

Et "outsider" kan kanskje være Thai Ridgeback? Den er nok vesentlig mer"ur", og krevende i gemyttet enn de andre, men jeg har truffet et par herlige individer av dette slaget. Litt om Ridgen:

En TRD er en myk, kjælen, men ukuelig og selvstendig selskapshund. Den anses av mange som en utpreget enmannshund, men den er lojal og elskelig mot alle den kjenner.

Til tross for at en TRD kan gi inntrykk av å være rolig skal man ikke underslå dens våkne jakt- og vakthundsmentalitet som tross alt finnes der. Det er ikke noe som unngår en TRD - regn med at den registrerer alt av interesse, ofte lenge før du selv er klar over at noe har hendt. Denne årvåkenheten gjør at den reagerer hurtig om noe hender, men dens stabile nerver gjør at den avbryter og roer seg ned like kjapt om ikke hendelsen var av noe større interesse. Dette temperamentet gjør at rasen ikke passer for en familie som er uvant med hunder. Tidligere erfaringer med hunders adferd er bra å ha som grunnlag fordi en TRD gir mye nytt som en ikke opplever hos andre raser.

En rasetypisk TRD er selvsikker, og normalt hverken ilsken eller agressiv i sin legning. Med letthet aksepterer den både folk og dyr av ulike slag. Blir en TRD provosert kan dens opprinnelige og grunnleggende vakt- og jakthundmentaliteter komme frem. Kjenner en TRD seg urettmessig behandlet gir den seg kun meget uvillig og da etter stor motstand.

En TRD bjeffer sjelden og dersom det finnes noe den ønsker å gjøre sine omgivelser oppmerksom på bruker den oftest å komme med svake »boff» istedet. En annen personlig egenskap er at mange individer «prater» med forskjellige lyder, deriblant ofte murrende lyder. I slike situasjoner kan folk med lite hundeerfaring mistolke denne adferden

Bilder og mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få skyte inn til deg Yodel:

Jeg er ikke enig i at Spansk vannhund høres ut som en passende hunderase. Jeg begynner å få noe erfaring med den rasen også, og har tydelig lagt merke til mye større utbredelse av adferdsproblemer hos den rasen enn hos den Portugisiske. Den Spanske vannhunden skal være noe mer reservert enn den Portugisiske, noe som også er min erfaring.

Tenkte bare å nevne det. Har møtt stabile individer også, men overraskende mange med "dårlig gemytt". Så om man velger "Perro" må man passe på hvem man kjøper valp fra. (det gjelder forøvrig alle raser)

Jeg liker Perroen godt, det er tross alt en vannhund, men holder en knapp på Portisen. Det krever kanskje mer innsats av valpekjøperen å finne en stabil Spansk vannhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare få skyte inn til deg Yodel:

Jeg er ikke enig i at Spansk vannhund høres ut som en passende hunderase. Jeg begynner å få noe erfaring med den rasen også, og har tydelig lagt merke til mye større utbredelse av adferdsproblemer hos den rasen enn hos den Portugisiske. Den Spanske vannhunden skal være noe mer reservert enn den Portugisiske, noe som også er min erfaring.

Tenkte bare å nevne det. Har møtt stabile individer også, men overraskende mange med "dårlig gemytt". Så om man velger "Perro" må man passe på hvem man kjøper valp fra. (det gjelder forøvrig alle raser)

Jeg liker Perroen godt, det er tross alt en vannhund, men holder en knapp på Portisen. Det krever kanskje mer innsats av valpekjøperen å finne en stabil Spansk vannhund.

:innocent: Mente portugisisk... (Skrev som du ser "som nevnt tidligere")

Har nå redigert det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...