Gå til innhold
Hundesonen.no

Stell/vedlikehold av utstyr

Recommended Posts

Etter å ha pussa sælatøy til hest i en 15-16 år, har jeg overført dette til hundeholdet med å pusse lærbånd, halsbånd, sæle osv.. Utstyr i stoff har jeg det med å vaske fra tid til annet dersom det blir veldig møkkete. Vasker eller vedlikeholder dere hundenes utstyr? Hvor ofte? Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hiver seler og halsband i vaskemaskinen med jevne mellomrom. Spesielt Webmasterselen blir vasket ofte, reimen under magen er nemlig stadig utsatt for tiss.. <_< Jeg litt for lat til å bare ta av fleecereimen som blir tisset på og håndvaske den.. (det hender, men ikke ofte..)

Lærbåndet har vel pusset 1 gang på 2 år.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe lær, så slipper å pusse. Ellers vasker jeg båndene når de er skitne, noe som er kanskje tre-fire ganger pr år, men jeg teller ikke. Hvorfor? Fordi de ser finere ut når de er rene.. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare kobbel og halsbånd i nylon/fleece, med unntak av ei lærsele. Sela får faktisk ikke noe vedlikehold. Det har ikke vært nødvendig hittil i alle fall.

Kobbel og halsbånd skylles når Tinka har tatt gjørmebad, men ellers driver jeg ikke noe særlig vedlikehold på dem heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare vasket regndekkenet hennes. Eller spylt det da på overflaten (ikke inne i fleecen) fordi det var så skitent.

Mulig at jeg har vasket et kobbel også men ikke noe annet.

Har et stilig lær nagle hals bånd til Blondie (hehe) men har aldri pusset det. Like svart og fint som før det.

Blondie er veldig flink med å dekke til halsbåndet med hår slik at det er hun som blir skitten isteden for halsbåndet.(selv om jeg syns det er lettere å vaske det en henne).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinterdekken og tykke regndekken har fått omgangen sin med inpregnering nå i vår før det ble pakket bort for sesongen.

Ellers så blir det vaket ved behov når det er møkkete.

Kobbel og halsbånd blir vasket når jeg ser/kjenner det trengs, jeg HATER utstyr som er fettete og lukter bikkje :P

Lærkobbelet mitt syntes jeg ofte blir for glatt hvis jeg smører det for ofte, så det får ca en smøring i året, men lærhalsebåndene smører jeg kanskje to ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...