Gå til innhold
Hundesonen.no

Ørkenrotte vs Hamster vs Mus vs Tamrotte

MegaMarie

Ørkenrotte vs Hamster vs Mus vs Tam Rotte  

11 stemmer

1. 1.

• Ørkenrotte
      0
    • Hamster
      0
    • Mus
      2
    • Tam Rotte
      9

Recommended Posts

Jeg syns alle disse 3 øverste gnagerne viker kjempe kjekke.

Jeg tok med rotte fordi det er sikkert mange som har mye godt å si om dem også, og jeg vil høre det.

Så når den tid kommer at jeg kan kjøpe en av disse (eller noe annet vis jeg ikke liker noen av dem da) så kommer jeg til å ha et tøft valg.

Derfor vil jeg vite hva dere syns. Når du stemmer hamster gjelder også dverghamster.

Når dere skal si hvorfor så si hvorfor du ikke valgte dem andre f.eks:

Jeg valgte Ørkenrotte isten for hamster fordi de bråker mindre.

Eller:

Jeg valgte Tam rotte isteden for Mus fordi de er smartere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel,jeg syns rotter er noe av de mest fantastiske og morsomste og mest hengivne dyr jeg noen gang har vært borti.

Det som er med dem er at de har desverre et litt dårlig imunnforsvar,men det og ha en rotte er virkelig vært det!

De skal være to og to av samme kjønn,hvis du ikke har lyst på 10 nye unger 1 gang i måndten..

Og de er flokkdyr ,to og flere er toppers! :o

Jeg har hatt rotter som er så tamme at de går opp trappen ,og inn på rommet mitt og sier natta,for å så gå ned i buret sitt og legge seg for kvelden.

Utrolig intellegente er de å ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarte mus, men er egentlig ikke helt sikker. Har hatt både hamster, mus og tam rotte, ikke ørkenrotte, men har venner som har hatt det. Så jeg kjenner til alle.

Rotter er kjempe kjekke dyr, og veldig inteligente, men de trenger også store bur, masse plass og de kan lukte en del. Kjekke er jo at du også kan ha flere om gangen da ;)

Hamster er mindre, trenger litt mindre bur og plass, lukter også mindre. Men de kan igjen være litt kjedelige etter min mening da, eller vertfall for min del. Kan bare ha en, visst en ikke har dverg. ;)

Mus er enda mindre igjen, men vil ikke anbefale mindre bur enn hamster, svært aktive dyr og morsomme å se på ;) Syns nok det at mus er best likevell, de kan du også ha flere av om gangen.

Ørkenrotte, vil jeg ikke utale meg noe om, siden jeg ikke har hatt det selv. Men det er veldig fine dyr det også ;)

Gnagere generellt er ganske fine dyr :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mus stinker, hamstere er kjedlige, ørkenrotte har jeg ikke hatt, måtte gått for rotte såfall, de er liksom litt mer aktive og har mer personlighet syns jeg det virker som.

Amen!

Mus er nok noe av de mest illeluktende dyrene jeg har vært utfor ,samme med hamstre ,kjedlige er de å.

Hamstret mitt er nok i det dummeste laget så hun er litt morsom :o

Ørkenrotter skal vel være flere og de trenger vel litt store bur?

Rotter er nok de som har personlighet og de stinker på langt nær så mye som mus og hamstre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...