Gå til innhold
Hundesonen.no

Pelsvitaminer


ZnXyHunter

Recommended Posts

Er det noen som husker hva det stod i hundesport når det var om vitaminer/næringsstoffene? Er f.eks forholdet Omega3,6 5:1?

Er ikke A og D vitaminer bra for hunden? Hører folk gir hundene tran, og noen sier at det ikke er bra..

Jeg har alltid tilsatt Sel olje (omega3 25,11%, Omega6 2,45 %) i maten og vært fornøyd.. Men så hørte jeg at omega 3 for hester var veldig bra.. Så jeg prøvde det, men han begynte å flasse litt, så gikk over til sel olje igjen.. Aner jo ikke om det var derfor det ble flass men..

Og nå har jeg funnet noe nytt, Akta vetegroddolja i sverige, som da Inneholder omega 3,6,9, Linolsyre og linolensyre, E/A/D vitaminer: 2,5 IE/g, 880IE/g, 88IE/g.

Er det noen som har prøvd og vet hva som er "mest riktig" eller best for hunden? Hva kan den ta skade av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vetegroddolja er det samme som Hvetekimolje her i Norge - og det har i hvertfall blitt brukt i "alle" år som fôrtilskudd for hunder. Neppe noe farlig på noen måte i hvertfall.

Selv bruker jeg ikke noen oljer eller andre tilsatser i maten til mine hunder - så hva som evt. er best eller mer riktig håper jeg noen annen har noen formening om.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A og D vitaminer er fettløselige vitaminer, dvs at de kan lagres i kroppen. C og B vitaminer (bla annet) er vannløselige, dvs at man kan gi hunden det, og overskuddet den ikke trenger, kommer ut igjen via urin/avføring. C vitamin lager forresten hunden selv, så det er unødvendig å tilsette dette. Det er pga A og D vitaminene at folk er skeptiske til å gi tran til hunden. Som oftest inneholder fôret nok A og D vitaminer, og gjør det ikke det, så bytt fôr i stedet for å tilsette!

Ang omega 3 og 6, så er det forskjellig forhold som er bra for forskjellige hunder. Noen hunder trenger mer av det ene eller det andre, pga fx sensitivitet, allergi, hudproblemer osv.

Hunder kan syntetisere omega 6 selv, forutsatt at den får tilstrekkelig med omega 3. Dvs at får den omega syrer i sin enkleste form (omega 3) kan den "lage" de andre den trenger ved å bruke de bindingene som fins i omega 3, som den får tilsatt.

Det skal ganske mye til å gi for mye omega oljer, men man bør nok ikke gi på desilitersvis hver dag, bruk sunn fornuft, og følg anvisningene på flasken. :hmm:

Selv bruker jeg bare rapsolje, som inneholder mest omega 3, men også noe omega 6. Så får hunden min litt mer av den (ca to-tre ss dagen), og lager det hun trenger av de andre omegasyrene av dette. Hun er fin i pelsen, får ofte kommentarer på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Tahitian Noni Canine.

Skal kunne bidra til et økt immunforsvar, bedre læringsevne og generell helse. Den er også tilsatt Omega 3, 6 & 9 olje for blank og skinnende pels.

Har MEGET god erfaring med dette produktet, og samtlige av mine hunder får "meget god pelskvalitet / farge" e.l. på de aller fleste kritikker.

Har også vunnet "beste pels/ farge" under spesialklasser på vår spesialutstilling flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Tahitian Noni Canine.

Skal kunne bidra til et økt immunforsvar, bedre læringsevne og generell helse. Den er også tilsatt Omega 3, 6 & 9 olje for blank og skinnende pels.

Har MEGET god erfaring med dette produktet, og samtlige av mine hunder får "meget god pelskvalitet / farge" e.l. på de aller fleste kritikker.

Har også vunnet "beste pels/ farge" under spesialklasser på vår spesialutstilling flere ganger.

Og den har en veldig brukervennlig helletut/oppmålingstut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Tahitian Noni Canine.

Skal kunne bidra til et økt immunforsvar, bedre læringsevne og generell helse. Den er også tilsatt Omega 3, 6 & 9 olje for blank og skinnende pels.

Har MEGET god erfaring med dette produktet, og samtlige av mine hunder får "meget god pelskvalitet / farge" e.l. på de aller fleste kritikker.

Har også vunnet "beste pels/ farge" under spesialklasser på vår spesialutstilling flere ganger.

Da har jeg lest og bestilt... Kan jeg spørre om hvilket fòr du bruker og? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg lest og bestilt... Kan jeg spørre om hvilket fòr du bruker og? :o

Vi förer på Pro Plan, og er godt fornøyd med det.

Min mor er forøvrig forhandler på Noni, og kommer til å ha stand på NKK Drammen om noen vil vite mer om / prøve produktet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...