Gå til innhold
Hundesonen.no

Å importere drektig tispe


SFX

Recommended Posts

Hva synes folk om å importere ei drektig tispe?

Jeg så på ei hjemmeside ei som hadde gjort det. Det framgår ikke hvor drektig tispa var da den kom til henne.

Jeg blir med en gang skeptisk. OK, denne oppdretteren har kanskje satt seg godt inn i tispa og vet at hun har et gemytt som kan avles på. Kanskje har hun til og med truffet tispa flere ganger. Men hvor lang tid trenger ei voksen tispa på å slå seg skikkelig til ro i et nytt hjem? (Retorisk spørsmål) Jeg synes ei fødende tispe fortjener å kunne slappe av og føle seg trygg i fødselssituasjonen - vil denne tispa gjøre det?

Jeg ser for meg et worst case scenario med tispe som ikke er 100 prosent trygg, og dermed får litt stressa og utrygge valper.

En annen side ved saken er selvfølgelig det med å utsette parrede tisper for mye stress, så hun ikke kaster valpene. Men jeg tenker her mer på tispas eget beste, og om det kan påvirke valpene.

Har noen erfaringer med dette, og kan fortelle om det?

(Hvis dette er en debatt som tar av, håper jeg noen flytter den til diskusjoner.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

En kompis av meg importerte en drektig tispe, 14 dager før termin. Han kjørte ned til Frankrike og hentet henne-tok ikke fly.

Tispen viste han var god og trygg. Hun hadde også bodd hele livet på kennel og ble satt på kennel for å gjøre overgangen inn i huset så liten som mulig.

Hun fungerte utemerket og valpene ble også meget bra.

Dette var en voksen tispe som hadde hatt to kull fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er jo ikke så veldig anderledes enn ei fortispe som kommer tilbake til oppdretter/ eier for ha ha kullet sitt der..

Jeg ser ikke helt det kontroversielle i det, rent bortsett fra at jeg selv ikke nødvendigvis ville valgt den løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å importere en drektig tispe, pga det stresset det fører med seg (uansett hvor rolig tispen er), og den påvirkningen det kan ha på valpene.

Mener jeg har lest om noen regler ang dette om importering av drektige tisper, var det sånn at det ikke var lov å importere etter første trimester? Og hadde det noe å gjøre med hvilke land det var snakk om? Tror jeg leste om noen som importerte fra USA.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kompis av meg importerte en drektig tispe, 14 dager før termin. Han kjørte ned til Frankrike og hentet henne-tok ikke fly.

Tispen viste han var god og trygg. Hun hadde også bodd hele livet på kennel og ble satt på kennel for å gjøre overgangen inn i huset så liten som mulig.

Hun fungerte utemerket og valpene ble også meget bra.

Dette var en voksen tispe som hadde hatt to kull fra før.

Tror du det kan være en fordel at hun hadde hatt et kull før?

Jeg tenker på en tispe jeg selv hadde, som jeg lot ha bare ett kull, da hun under valpetiden skuffet meg med sin atferd. Jeg hadde aldri forutsett at hun skulle være så lite interessert i valpene, ta seg så dårlig av dem, og ønsket derfor ikke at hun skulle ha kull nummer to. Denne tisper du forteller om har man jo da en mulighet til å vite litt om?

Det er jo ikke så veldig anderledes enn ei fortispe som kommer tilbake til oppdretter/ eier for ha ha kullet sitt der..

Jeg ser ikke helt det kontroversielle i det, rent bortsett fra at jeg selv ikke nødvendigvis ville valgt den løsningen.

Jeg synes det er noen forskjeller. Det kommer selvfølgelig an på hvordan fôrvertavtalen er, men jeg er i hvert fall vant til at eier, hund og fôrvert har jevnlig kontakt. Hunden som skal føde kommer ikke til et fremmed hjem, men kommer til et hjem hvor den kanskje er født, er jevnlig på besøk (for å passes i ferier, for å følge utviklingen, for å være med på ustilling og prøver, for å opprettholde kontakt, osv), og til mennesker den har et forhold til.

Men for all del, det finnes de som har hunder på fôr som de knapt ser, og da blir jo situasjonen sammenlignbar - bortsett fra at hunden kanskje har kortere og enklere reise.

Personlig ville jeg ikke tatt sjansen på å importere en drektig tispe, pga det stresset det fører med seg (uansett hvor rolig tispen er), og den påvirkningen det kan ha på valpene.

Mener jeg har lest om noen regler ang dette om importering av drektige tisper, var det sånn at det ikke var lov å importere etter første trimester? Og hadde det noe å gjøre med hvilke land det var snakk om? Tror jeg leste om noen som importerte fra USA.. :hmm:

Det hadde vært interessant å vite om det er et regelverk. Jeg kjenner at jeg deler din skepsis, men samtidig er det jo en flott mulighet til å få nytt blod til rasen som garantert blir videreført (kjipt å importere steril hannhund, for eksempel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Tror du det kan være en fordel at hun hadde hatt et kull før?

Jeg tenker på en tispe jeg selv hadde, som jeg lot ha bare ett kull, da hun under valpetiden skuffet meg med sin atferd. Jeg hadde aldri forutsett at hun skulle være så lite interessert i valpene, ta seg så dårlig av dem, og ønsket derfor ikke at hun skulle ha kull nummer to. Denne tisper du forteller om har man jo da en mulighet til å vite litt om?

Ja jeg tror det er en fordel.

Tispen er litt mer "klar" for det som kommer (tror jeg). Han som hentet tispen viste hvordan hun var med valpene og hadde god kontakt med oppdretter gjennom tidligere kjøp og viste hva oppdretterene sto for når det kom til avlstisper. Han hadde også hilst på tispen ved hennes forje kull.

Tispen hadde jo også produsert bra avkom tidligere.

Det fins noen regler på transport av drektge dyr, men jeg husker ikke hvordan dem var. Men jeg tror nok ikke han hadde fått reist med fly om han hadde ønsket å transportere henne på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...