Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttbånd VS Dråper

Recommended Posts

Skrevet

I hundesport i dag sto det at løk og hvitløk kan være farlig for hunder, så det er nok ikke den beste kuren mot flått.

Jeg har fortsatt flåtthalsbånd (fra vet.) liggende i pakken fra i fjor, turte ikke sette det på.... i år har jeg prøvd expot dråper på begge hundene, og de har hatt det på i ca en uke nå. De har hittill ikke vist tegn til bivirkninger heldigvis. Og ingen flått.

Fettflekken i pelsen forsvant etter et par dager.

Jeg hadde på dråpene på kvelden før de skulle sove, så stoffet fikk trekke iinn over natta. Hundene mine liker også å dra hverandre i nakken når de leker (terriere...) så derfor var det nok lurt at de ikke fikk leke med en gang etter påsettingen.

En annen fordel med dråper vs. bånd er at virkningen kommer mye raskere. Men hva som er best skal jeg ikke uttale meg om, jeg synes egentlig begge deler er skumle jeg... og flåtten og...

Skrevet
Alt man trenger å gjøre, er å sørge for at katten ikke slikker på appliseringsstedet før det har trukket inn. Etter det er _hunden_ som altså har fått Exspot ufarlig for katten. Hvis man derimot behandler katten sin med Exspot, er det gode sjanser for at den dør.

*kremt*

Javel? Jeg har fått høre av vetrinærer at katten kan dø hvis den deler sengeplass med hunden..her sover de sammen... Exspot er og blir uaktuellt her i huset.

Det er egentlig frontline og alle de andre giftpreparatene også så lenge hundene mine faktisk ikke får flått når de får hvitløk i ny og ne (nei, de får ikke en dødelig dose med hvitløk :innocent: ). Hundene mine tygger i hverandre hele dagen, katter og hunder vasker hverandre etc..jeg synes faktisk ikke noe om å spre gift i pelsen dems jeg da. Begynner det å ploppe frem flått på de så mulig jeg revurderer det, men inntil videre beholder jeg en viss skepsis mot bruk av gift i pelsen på hunder.

Skrevet

I år bruker vi Scalibor halsbåndet mot flått på Mikey. Han har hatt det på i ca 1 måned og ikke fått en eneste flått og heller ikke fått noen bivirkninger.

På Ella (forrige hunden min) prøvde vi dråper. Ikke sikker på hvilket merke det var i farta, men på henne var ikke dråper det minste effektivt for å hindre flått. Vi var på ferie på sørlandet og plukket av henne minst 1 flått hver dag de 14 dagene vi var der. Så jeg har ikke stor tro på dråper lenger.

Det er egentlig frontline og alle de andre giftpreparatene også så lenge hundene mine faktisk ikke får flått når de får hvitløk i ny og ne (nei, de får ikke en dødelig dose med hvitløk :innocent: ).

Hvordan gir du hundene dine hvitløk? (Altså, får de hele fedd, presser du det, hakker det i småbiter, tørker det, gir dem pulver osv osv?) Tenkte på å gi Mikey hvitløk, men veit liksom ikke helt hvordan jeg skal "tilbrede" hvitløken eller om det er noe spesielt tilskudd jeg bør kjøpe fremfor å tilberede det selv...?

Skrevet
Hvordan gir du hundene dine hvitløk? (Altså, får de hele fedd, presser du det, hakker det i småbiter, tørker det, gir dem pulver osv osv?) Tenkte på å gi Mikey hvitløk, men veit liksom ikke helt hvordan jeg skal "tilbrede" hvitløken eller om det er noe spesielt tilskudd jeg bør kjøpe fremfor å tilberede det selv...?

Kjøper hvitløkspulver og strør litt over maten dems når de får v&h..Vet det er mange som bare gir bikkjedyret et fedd slik som man gir piller, men jeg synes det blir veldig konsetrert. Ga alltid hestene hvitløk mot insekter tidligere så jeg har bare overført det til bikkjene..fungerer like bra ser det ut til;)

Skrevet
Kjøper hvitløkspulver og strør litt over maten dems når de får v&h..Vet det er mange som bare gir bikkjedyret et fedd slik som man gir piller, men jeg synes det blir veldig konsetrert. Ga alltid hestene hvitløk mot insekter tidligere så jeg har bare overført det til bikkjene..fungerer like bra ser det ut til;)

Jeg ga også hesten min hvitløkspulver (den gangen jeg hadde hest), men er det da samme hvitløkspulveret du gir til hundene eller finnes det et eget "merke" som en gir til hunder?

Skrevet
Jeg ga også hesten min hvitløkspulver (den gangen jeg hadde hest), men er det da samme hvitløkspulveret du gir til hundene eller finnes det et eget "merke" som en gir til hunder?

Har gitt det samme jeg... ikke som jeg har kjøpt selv, men ei vennine av meg driver fortsatt med travere og jeg har fått av henne :innocent: Har ikke begynt å gi det i år, men tipper jeg bare kjøper noe i matbutikken eventuellt på apoteket da jeg ikke bor i nærheten av venninen min lengre :ahappy:

Skrevet
Har gitt det samme jeg... ikke som jeg har kjøpt selv, men ei vennine av meg driver fortsatt med travere og jeg har fått av henne :innocent: Har ikke begynt å gi det i år, men tipper jeg bare kjøper noe i matbutikken eventuellt på apoteket da jeg ikke bor i nærheten av venninen min lengre :ahappy:

Hehe, okay. Får se om jeg får r*** i gir en dag og kanskje får dratt innom apotek og hørt om de har noe å anbefale... :D

Skrevet

Olivers har hvitløk til hunder. Kjøpte ifjor, har igjen fortsatt, så den er altså veldig drøy :rolleyes: og ikke kjempedyr, tror jeg?

Har aldri hatt hunder som har vært plaget av flått jeg, men den ene Zar fikk, gjorde at han fikk en diger hevelse (på størrelse med hånda mi), så han ble behandlet med antibiotika for sikkerhets skyld. Flått er noen stygge små beist <_<

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...