Gå til innhold
Hundesonen.no

Flåttbånd VS Dråper

Recommended Posts

I hundesport i dag sto det at løk og hvitløk kan være farlig for hunder, så det er nok ikke den beste kuren mot flått.

Jeg har fortsatt flåtthalsbånd (fra vet.) liggende i pakken fra i fjor, turte ikke sette det på.... i år har jeg prøvd expot dråper på begge hundene, og de har hatt det på i ca en uke nå. De har hittill ikke vist tegn til bivirkninger heldigvis. Og ingen flått.

Fettflekken i pelsen forsvant etter et par dager.

Jeg hadde på dråpene på kvelden før de skulle sove, så stoffet fikk trekke iinn over natta. Hundene mine liker også å dra hverandre i nakken når de leker (terriere...) så derfor var det nok lurt at de ikke fikk leke med en gang etter påsettingen.

En annen fordel med dråper vs. bånd er at virkningen kommer mye raskere. Men hva som er best skal jeg ikke uttale meg om, jeg synes egentlig begge deler er skumle jeg... og flåtten og...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt man trenger å gjøre, er å sørge for at katten ikke slikker på appliseringsstedet før det har trukket inn. Etter det er _hunden_ som altså har fått Exspot ufarlig for katten. Hvis man derimot behandler katten sin med Exspot, er det gode sjanser for at den dør.

*kremt*

Javel? Jeg har fått høre av vetrinærer at katten kan dø hvis den deler sengeplass med hunden..her sover de sammen... Exspot er og blir uaktuellt her i huset.

Det er egentlig frontline og alle de andre giftpreparatene også så lenge hundene mine faktisk ikke får flått når de får hvitløk i ny og ne (nei, de får ikke en dødelig dose med hvitløk :innocent: ). Hundene mine tygger i hverandre hele dagen, katter og hunder vasker hverandre etc..jeg synes faktisk ikke noe om å spre gift i pelsen dems jeg da. Begynner det å ploppe frem flått på de så mulig jeg revurderer det, men inntil videre beholder jeg en viss skepsis mot bruk av gift i pelsen på hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år bruker vi Scalibor halsbåndet mot flått på Mikey. Han har hatt det på i ca 1 måned og ikke fått en eneste flått og heller ikke fått noen bivirkninger.

På Ella (forrige hunden min) prøvde vi dråper. Ikke sikker på hvilket merke det var i farta, men på henne var ikke dråper det minste effektivt for å hindre flått. Vi var på ferie på sørlandet og plukket av henne minst 1 flått hver dag de 14 dagene vi var der. Så jeg har ikke stor tro på dråper lenger.

Det er egentlig frontline og alle de andre giftpreparatene også så lenge hundene mine faktisk ikke får flått når de får hvitløk i ny og ne (nei, de får ikke en dødelig dose med hvitløk :innocent: ).

Hvordan gir du hundene dine hvitløk? (Altså, får de hele fedd, presser du det, hakker det i småbiter, tørker det, gir dem pulver osv osv?) Tenkte på å gi Mikey hvitløk, men veit liksom ikke helt hvordan jeg skal "tilbrede" hvitløken eller om det er noe spesielt tilskudd jeg bør kjøpe fremfor å tilberede det selv...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gir du hundene dine hvitløk? (Altså, får de hele fedd, presser du det, hakker det i småbiter, tørker det, gir dem pulver osv osv?) Tenkte på å gi Mikey hvitløk, men veit liksom ikke helt hvordan jeg skal "tilbrede" hvitløken eller om det er noe spesielt tilskudd jeg bør kjøpe fremfor å tilberede det selv...?

Kjøper hvitløkspulver og strør litt over maten dems når de får v&h..Vet det er mange som bare gir bikkjedyret et fedd slik som man gir piller, men jeg synes det blir veldig konsetrert. Ga alltid hestene hvitløk mot insekter tidligere så jeg har bare overført det til bikkjene..fungerer like bra ser det ut til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper hvitløkspulver og strør litt over maten dems når de får v&h..Vet det er mange som bare gir bikkjedyret et fedd slik som man gir piller, men jeg synes det blir veldig konsetrert. Ga alltid hestene hvitløk mot insekter tidligere så jeg har bare overført det til bikkjene..fungerer like bra ser det ut til;)

Jeg ga også hesten min hvitløkspulver (den gangen jeg hadde hest), men er det da samme hvitløkspulveret du gir til hundene eller finnes det et eget "merke" som en gir til hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ga også hesten min hvitløkspulver (den gangen jeg hadde hest), men er det da samme hvitløkspulveret du gir til hundene eller finnes det et eget "merke" som en gir til hunder?

Har gitt det samme jeg... ikke som jeg har kjøpt selv, men ei vennine av meg driver fortsatt med travere og jeg har fått av henne :innocent: Har ikke begynt å gi det i år, men tipper jeg bare kjøper noe i matbutikken eventuellt på apoteket da jeg ikke bor i nærheten av venninen min lengre :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gitt det samme jeg... ikke som jeg har kjøpt selv, men ei vennine av meg driver fortsatt med travere og jeg har fått av henne :innocent: Har ikke begynt å gi det i år, men tipper jeg bare kjøper noe i matbutikken eventuellt på apoteket da jeg ikke bor i nærheten av venninen min lengre :ahappy:

Hehe, okay. Får se om jeg får r*** i gir en dag og kanskje får dratt innom apotek og hørt om de har noe å anbefale... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olivers har hvitløk til hunder. Kjøpte ifjor, har igjen fortsatt, så den er altså veldig drøy :rolleyes: og ikke kjempedyr, tror jeg?

Har aldri hatt hunder som har vært plaget av flått jeg, men den ene Zar fikk, gjorde at han fikk en diger hevelse (på størrelse med hånda mi), så han ble behandlet med antibiotika for sikkerhets skyld. Flått er noen stygge små beist <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
    • Oof, det gjorde vondt å lese! Og jeg tror slett ikke hun nødvendigvis er trygg selv om hun er rolig da. Jeg ville faktisk vurdert å prøve å starte på scratch med burleker og positiv assosiasjon til buret som IKKE medfører timesvis med passivisering. Og ut fra det lille jeg vet så langt så er jeg helt sikker på at du klarer å få til dette når hun etterhvert får oppleve mer frihet, aktisering og meningsfylte oppgaver!
    • Hun har sittet 10 timer i bur daglig der hun kom fra, så hun er forsåvidt trygg og rolig i bur, men det er vel mest fordi hun har lært seg å være passiv der. Hun har også ressursforsvar på liggeplass, og tror helst bare hun vil være i fred når hun går inn i buret (ikke at jeg har bur innendørs uansett, men fikk det inntrykket der jeg hentet henne). Hun har litt problemer den frøkna her 🙈 Men hun er bare 3 år og synes det er veldig gøy å trene, så tror absolutt det er håp for henne.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...