Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått igjen...

Recommended Posts

Plukket i dag en flått av hunden min....

Han har masse pels, så det er omtrent håpløst å finne de før de sittet en stund... Heldigvis er han ikke mye plaget med disse kreka, men av og til er det nå en jævel som finner veien inn i all pelsen.

I hvert fall, jeg fikk den av uten noe mer om og men, men etter en liten stund kjente jeg en "liten klump" der flåtten hadde sitti. Etter å ha rotet meg inn i all pelsen finner jeg en kul på str med en ert omtrent, som er illrød...

Jeg har nå saumfart nettet for å finne ut om det er vanlig at det kan bli en liten betent kul der flåtten har sittet, men jeg kan ikke finne noe... Dere som har mer erfaring med flått enn meg, er dette noe å bry seg om...? Altså, jeg kommer selvfølgelig til å følge med på dette, men er det et "dårlig tegn", og hva bør jeg evt. gjøre med det??

Etter å ha sett hvor dårlig vi mennesker kan bli av flått-bitt er jeg litt paranoid når det gjelder disse små men skumle kreka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være bare en irritasjon på flåtten eller allergi?

Diego her får det hver gang han får flått, Trine fikk panikk og dro til dyrlegen. Der fikk han medisiner mot borreliose (han fikk feber i tillegg), men det var ingenting galt med han. Han får det samme hver gang han får flått, mens de andre hundene her får ikke.

Mest sannsynlig var det bare en reaksjon på bittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Mine hunder har nesten alltid hatt klump i huden der flåtten har sitti fast. Hevelsen går normalt ned etter noen dager. Følg med at det og rens det gjerne med klorhexidin.

Om såret begynner å væske, lukte hunden viser ubehag eller for endring i atferd o.l. kontakt vetrinær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme erfaring som JeanetteH her. Har alltid tenkt disse "kvisene" var en reaksjon på bittet, som et myggstikk liksom.. Har aldri gjort noe særlig med det, og det forsvinner av seg selv etter en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar...

Dagen etter klarte jeg ikke å finne det igjen i all pelsen, så jeg regner med at alt er ok... :rolleyes:

Jeg smurte på litt aloevera-propoliskrem etter å ha fjernet den, og siden har jeg ikke klart å finne igjen "kulen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...