Gå til innhold
Hundesonen.no

Chinchilla hjelp

Tinka-jenta-mi

Recommended Posts

Skrevet

Hei, jeg har en chinchilla hunn på snart 5 år, og jeg lurte på hvor mye skal en chinchilla veie, og hvor mye mat skal den ha hver dag? Hun har tilgang til høy og friskt vann 24 timer i døgnet, men hvor mye pellets? Jeg har liksom ikke lyst til at min chinchilla skal bli undervektig eller veldig overvektig. Jeg har begynt å gi min chinchilla grønnt gress og løvetann, er dette bra fòr? Min chinchilla heter Perle, er standard grå, og en snill og grei jente.

Håper på svar...

Ps: Lagt ved bilde av henne.

post-1511-1179413160_thumb.jpg

• 3 weeks later...
Skrevet

Hei!

Nydelig chilla du har.. :)

Chinchillaen skal ikke ha grønt gress eller løvetann, de skal kunn ha ting som er tørket.

Magen til chillaen er veldig ømfintlig.

De skal ha riklig tilgang på friskt vann, høy og "ren" pellets (mange oppdrettere bruker merket Bello eller KFK, Bello fåes kjøpt i Tropehagen Zoo). Disse merkene innholder i hvertfall de næringstoffene chinchillaen trenger. Med "ren" pellets mener jeg at det kun skal være pellets i posen/esken man kjøper og

ikke tørket mais, grønnsaker, rosiner, nøtter eller tørkede banener etc.

Det fordi det er godterier og ikke egnet som mat, de er som oss hvis de får velge, plukker ut godbitene og

lar det sunne ligge igjen... :rolleyes:

Hvis du går inn på http://forum.silverstreak.no/

vil du finne ut mye mer om hva som er bra og ikke bra for din chilla.

Dette er et diskusjonsforum for chilla eiere/oppdrettere/intereserte.

• 2 weeks later...
Skrevet

Tusen takk Grete, skal leste litt på den siden jeg vettu :D Nå plukker jeg kløver, løvetann og gress som jeg lar tørke luftig på avispapir, slik at det blir tørt og fint før hun får det :icon_cry:

Skrevet

Chinchillaer skal ha fri tilgang på pellets fordi de er sparere. De vil alltid legge igjenn litt mat, i tilfelle de ikke får noe dagen etter osv. (Instinkter fra den ville chillaen - spar maten, så har du om det blir harde tider). Så at en chinchilla ikke spiser opp maten sin er ikke et teng på sykdom etc. Sørg derfor alltid for at den har fri tilgang på pellets. Derfor blir chinchillaer som faktisk har fri tilgang på for høy og vann skjelden undervektige så lenge fòret er av bra kvalitet og passer dyret ditt. :) De er også skjeldent chillaer blir overvektige, så så lenge hun kjennes passelig ut er nok både vekt og helse i fin stand.

Kornblandingen 4-korn er ofte brukt som tillegsfòr til chillaer. Dette faller i smak og er en fin avveksling til det vanlige foret. Dette skal på ingen måte erstatte pelletsen, men gies som et tilskudd.

Skrevet
Veit noen om hvor mye en hunn chinchilla burde veie? :wub:

En normal Chinchilla kan veie fra 400g til 900g, så det er ikke noe fasitsvar på hvor mye den skal veie.

Men stortsett merker man når den er for tynn, og en overvektig Chinchilla er det vansklig å få med riktig for, men en gylden regel er at den ikke skal ha valker ved halen.

PS: Ut fra bilde ser chinchillan din passe ut.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er ikke snakk om en av rasene som er overrepresentert. Det er ingen gentest eller test utenom individuel allergi testing for dette. Som sagt har ingen av besteforeldrene, søsknene og ingen av foreldrene det. Så for meg er det vanskelig å si om det er arvelig eller ikke. Derfor er det vanskelig å si at jeg burde ha vist at hunden ville utvikle denne sykdommen. Takk for tipset, jeg skal kontakte dem for råd.
    • Jeg kjenner ikke sykdommen nok til å vite, men om den er arvelig så kommer det jo an på om det er noe man burde visst om eller testet for. Jeg vil anbefale deg å kontakte NKK om dette, de har advokater med kunnskap om kjøp og salg av hund og konflikter rundt det.  Hundehelse.no sier: "Tilstanden er arvelig. Raser som er predisponert er Shar-Pei, Labrador retriver, Golden retriver, Dalmatiner, Boxer, Boston terrier, Fox terrier, Skotsk terrier, West Highland White terrier, Lhasa Apso og Shih Tzu. Tilstanden oppdages som regel når hunden er mellom 6 måneder og 3 år gammel."  
    • Hei! Jeg trenger råd angående en situasjon jeg befinner meg i nå. Jeg solgte en hund (1 år gammel) for 2,5 år siden. Hunden ble sjekket av veterinær før flytting. Jeg mottok nå en melding om at eieren har avlivet hunden på grunn av alvorlig atopisk dermatitt. De krever pengene tilbake for hunden, som ble solgt for 7000 kr. Problemet jeg har med dette er at hunden først begynte å utvikle symptomer 1,5 år etter at den forlot meg, ifølge veterinærjournalene, og verken foreldrene eller søsknene er berørt. Uten noen bevis i det hele tatt har veterinæren skrevet i alle journalene at den er "arvelig". Hva ville du gjort i denne situasjonen? Selv om jeg ikke er imot å refundere dem, synes jeg det faller inn under den generelle risikoen ved å eie et dyr. De kontaktet meg ikke på noe tidspunkt da hunden fikk symptomer for å tilby meg å kjøpe den tilbake.
    • Jeg håper jo at folk som velger å ta med hundene sine på Oslo Dog Show har trygge hunder som takler omgivelsene der. Hvis du er ute etter å vite mer om rasen så anbefaler jeg å kontakte raseklubben eller oppdrettere av rasen.
    • Chodsky Pes virka så rolige på Oslo Dog Show.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...