Gå til innhold
Hundesonen.no

Uhell på tur

Recommended Posts

Skrevet

I helga var vi på en laaaang tur rundt et stort vann oppi "høgget" her. Mikey svinsa rundt og snuste som han pleier da han plutselig satte seg fast i en pinne som på en eller annen måte vikla seg inn mellom beina hans, ble slengt opp i lufta og stakk han i øyet på vei ned igjen.

Åherregudforenpiping! Utifra hvor høyt han hylte var jeg jo sikker på at han hadde fått stikki ut hele øyet sitt! :shocked: Takk og pris er han ikke sånn at han prøver å stikke av hvis han får vondt, men søker til meg for "trøst" så isteden for at han prøvde å hive seg rundt (hadde han i bånd, men setter han fart er det ikke alltid like lett å holde balansen for å si det sånn), kom han løpende bort til meg.. Fikk titta på øyet hans og det så takk og pris ut som at pinnen bare hadde laget en rift på det inndre øyelokket.

Selvfølgelig var vi langt utti "null-mobil-deknings-land" så veterinæren fikk vi ikke ringt for veiledning. Men vi hadde jo førstehjelpsutstyr med! Og oppi der lå det noen små saltvannsoppløsnings dryppe-dingser. Fikk skylt ut pinnerester og dritt av øyet hans og fortsatte turen. Vi var jo på vei hjem alt og det var ikke akkurat mye annet å gjøre.

Ringte veterinærvakta når vi kom hjem og rådførte oss. Det virka ikke som at Mikey hadde spesielt vondt i øyet lenger, ikke var det hovent eller varmt heller. Så vi fikk beskjed om å se det ann og skylle ofte med mer saltvannsoppløsning. Og det var visst veldig bra at vi hadde skylt det på turen for å få ut eventuell dritt...

Sånn i etterpå klokskapenskappe lurer jeg da på. Pleier dere å ha med førstehjelpsutstyr på lengre turer? Og hva gjør dere hvis uhellet er ute midt i "ødemarka"?

Skrevet

På hverdagslige turer har jeg ikke med førstehjelpsutstyr, men tror jammen jeg skal prioritere det fremover.

Er jo superkjekt å ha når uhellet først er ute.

på langturer pleier jeg å passe på at det er med.

Går det bra med Mikey?

Skrevet

Heldigvis så ser det ut til at det går bra med han, ja. Området rundt riften har allerede fått tilbake normal farge og han gir ingen tegn til å ha vondt rundt øye, ingen hevelse og null varme. :) Er veldig letta over at det ikke ble en mer alvorlig skade! Han har virkelig englevakt noen ganger...

Litt OT: Interessant å se hvordan han reagerer på sårstell o.l. forresten. Siden han tross alt er omplassert forventa jeg en hund som ikke ville være lett å håndtere f.eks. i forbindelse med sårstell, kloklipp osv. Men Mikey er så snill og go' atte! Når jeg drypper øyet hans sitter han med hodet i fanget mitt og er helt rolig. I går kveld fortsatte vi å sitte sånn når vi var ferdig med å dryppe og da tok det et par sekunder før jeg hørte rolig sove-pusting... :P

Skrevet

Uff,fælt når sånt skjer. Får liksom ikke gjort noe. Det er jo det værste!

Jeg har ett sånt mini førstehjelps-skrin i bilen. Fikk av RC, er faktisk så liten at man kan ha det i en jakke lomme.. Kanskje begyne ta m det når vi skal gå ett stykke.

Husker hesten min satte ett bakbein i ett sånnt piggtrådgjerde.. Uff. Han fikk panikk og røska til seg beinet rett etter jeg hadde hoppet av han. Han så ikke ut. Var heldigvis ikke langt unna stallen..

Skrevet
Husker hesten min satte ett bakbein i ett sånnt piggtrådgjerde.. Uff. Han fikk panikk og røska til seg beinet rett etter jeg hadde hoppet av han. Han så ikke ut. Var heldigvis ikke langt unna stallen..

Piggtråd er kjempe skummelt! Spesielt siden det er mange som ikke gidder å rydde opp gammel og brukt piggtråd, men bare lar det ligge og slenge så både mennesker og dyr risikerer å sette seg fast...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...