Gå til innhold
Hundesonen.no

Kennelhoste


Mud

Recommended Posts

Loke har fått kennelhoste.

Jeg er helt overbevist om at han fikk det i stangehallen, det passer med inkubasjonstiden, han kliner med alt han møter av hunder når han kjeder seg på sånne plasser og ingen av hundene i omgangskretsen har vært syke og/eller kan ha smittet han.

Vi var i stangehallen lørdag og søndag trente vi rundering. Da får alle hundene være med å tråkke terreng, dvs det var 7-10 hunder som løp løse sammen den søndagen. Loke er ikke av den som driver med brytelek etc i sånne settinger, han liker best å løpe litt forann, ha litt oversikten og se mest mulig deilig og majestetisk ut ( :rolleyes: ), men han har garantert tatt en hilserunde og sniffet de her og der.

Det både jeg og treningsgruppa lurer på nå er om han kan ha smittet de? Eierene er selvfølgelig bekymret, det nærmer seg rasespesialen for de fleste som var med og/eller som trener med de hundene til vanlig så et kennelhoste utbrudd hadde passet svært dårlig. Jeg tenkte ikke på å spørre vetten om det.

Jeg tror det var altfor tidlig, men jeg er ikke helt sikker. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan huske, er kennelhoste smittsomt før det bryter ut i tydelige symptomer. Da Babs smittet av dette, hadde hun omgåttes med ei tispe som da virket helt frisk, men som utviklet kennelhoste bare noen dager etter treffet. Babs fikk dette noen dager etter det igjen... Jeg antar iallefall at Babs da ble smittet av den tispa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig...men poenget var liksom om de trengte å bekymre seg for å smitte andre hunder videre eller å bli nervøse hvis hunden skulle komme til å harke litt. Har noen i mine hunders omgansgkrets fått kennelhoste så liker ihvertfall jeg å vite om det er en sannsynlighet for at mine hunder også er smittet slik at man muligens er litt forberedt, så jeg forstår godt at spørsmålene kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant dette på nettet:

Incubation of kennel cough is roughly 7 days, during which, the dog is also contagious.

Så etter dette så var han allerede smitsom dagen etter. Det jeg også fant ut, som jeg ikke viste, var at hunden kan være smitsom i opp til 14 uker etter at den er symtomfri fra kennelhoste :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fant dette på nettet:

Incubation of kennel cough is roughly 7 days, during which, the dog is also contagious.

Så etter dette så var han allerede smitsom dagen etter. Det jeg også fant ut, som jeg ikke viste, var at hunden kan være smitsom i opp til 14 uker etter at den er symtomfri fra kennelhoste :shocked:

Takk og oisann! 14 uker! Det har jeg aldri hørt noe om tidligere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist delte meninger om dette :) Har vært å surfet litt rundt, siden jeg ble veldig nysgjerrig på hvor lenge de er smitsom. Leste en annen plass at det var ca. 7 - 10 dager etter at de var symptomfri, og at de var mest smittsom fra dag 2 -4 i inkubasjonstiden.

Får håpe at det siste her stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...