Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtrening


ellish

Recommended Posts

Jeg blir veldig forvirret av folk rundt meg når det kommer til bånd trening. Noen mener jeg bør begynne litt allerede, mens andre mener jeg ikke skal røre båndet før valpen er 14. uker.

Jeg prøver å forklare dem at jeg ikke tror Abby er klar for det enda. Jeg vil vente ett par uker å se. Men hva er deres synspunkter på dette? Når begynte dere å lære hunden å gå i bånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du å ha på bånd eller gå pent i bånd??

Jeg startet med en gang med å ha på bånd. Han fikk et lite snertent halsbånd som irriterte han fryktelig som han gikk med dann og wann i løpet av dagen. På turer ute gikk han selvføgelig mye løs, men også korte strekker i bånd.

Direkte båndtrening ventet jeg en stund med, men startet vel forholdsvis tidlig... Da kjøpte jeg en sele som han brukte når vi ikke trente, men så koblet jeg i korte perioder om til halsbåndet og trente gå pent der han ikke fikk komme fremover så fort båndet var stramt. Han skjønte veldig fort tegninga, men etter hvert som han ble større ble jeg litt midre konsekvent, så han er vel ikke akkurat noen verdensmester i å gå fint i bånd i dag... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg mente ha på bånd. :)

Hun var forresten 9 uker i dag! Må få det med.. ;) Jeg har også lyst å begynne tidlig! Men hvordan var hun da du tok på båndet? Abby setter seg rett ned og biter på det. Nekter å gå ett eneste steg! Vet ikke helt hvordan jeg skal håndtere dette. Har lest i flere bøker og søkt på nettet, men det står ingenting om båndtrening.

Takk for hjelp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi alltid bodd sånn at hunden må ha på bånd utendørs. Båndtreningen har dermed startet med èn gang. Litt surr og usikkerhet rundt, "hva er dette for noe da", gir seg rimelig fort! Bånd betyr jo ut! Jeg har lært valpene å ikke trekke i båndet fra første stund. Det er jo bare å stoppe opp og avvente ved trekking. Forsterk å gå ved siden av deg. Slik slipper du å måtte plukke av trekkingen når hunden begynner å bli stor og uvanen har "satt seg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag vänjer nog mina valpar vid koppel från första stund och jag ser inte heller någon anledning att vänta med att lära hunden gå fint i koppel. Varför först lära dem att göra fel och sedan försöka lära dem rätt? Hellre rätt från början.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei1 jeg er helt ny på dette forumet, men drister meg til og svare jeg også.

Vi har nettopp fått oss en valp, hun er 7uker og går i bånd hver eneste dag...i korte perioder vel og merke........hun er ikke kjempelykkelig over det. Men jeg finner på litt ablegøyer for å få henne til å gå. Hun setter seg rett ned noen ganger og da bare lokker jeg på henne..så får hun supermasse skryt når hun kommer(kanskje en gobit også ). Hun biter også masse på båndet men jeg prøver å avlede henne med noe annet å bite på, eller bare gå eller springe.

Hun blir nok ikke med i noe 17 mai toget det er hun alt for liten til. Men neste år da....... :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei1 jeg er helt ny på dette forumet, men drister meg til og svare jeg også.

Vi har nettopp fått oss en valp, hun er 7uker og går i bånd hver eneste dag...i korte perioder vel og merke........hun er ikke kjempelykkelig over det. Men jeg finner på litt ablegøyer for å få henne til å gå. Hun setter seg rett ned noen ganger og da bare lokker jeg på henne..så får hun supermasse skryt når hun kommer(kanskje en gobit også ). Hun biter også masse på båndet men jeg prøver å avlede henne med noe annet å bite på, eller bare gå eller springe.

Hun blir nok ikke med i noe 17 mai toget det er hun alt for liten til. Men neste år da....... :icon_fun:

Ehm.. Kan jeg bare spørre om du nylig har fått valpen, eller om du har hatt den fra den var født? For det var da litt tidlig å allerede ha valpen ved 7 uker, dersom du har hentet den hos en oppdretter :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turbo fikk på seg halsbånd når han var 5-6 uker gammel og vi begynte med bånd trening fra vi hentet han.. han gikk faktisk ikke så mye løs når jeg tenker meg om.. Han var vel løs i perioder men tror han var mer i bånd.. *kremt* jeg var ganske nervøs for å miste han ja:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Kan jeg bare spørre om du nylig har fått valpen, eller om du har hatt den fra den var født? For det var da litt tidlig å allerede ha valpen ved 7 uker, dersom du har hentet den hos en oppdretter :D

Noen leverer valper når de er 7 uker, ikke såå uvanlig.

Til topic: jeg begynner å venne valpen på halsbånd og kobbel med en gang. Ser absolutt ingen grunn til å vente. Dessuten kan det oppstå farlige situasjoner hvis man ikke begynner med det, avhengig av hvor man bor. Men en valp skal jo sosialiseres og miljøtrenes, og da drar man jo ofte inn til byer, tar tog og buss og møter masse folk, og da mener jeg at båndet nesten må være på. Jeg tar i alle fall ikke sjansen på å ta med en valp til byen uten bånd, eller å lufte en valp ved en vei uten bånd, selv om det nesten aldri kommer biler. Valper er små små dyr, og det er ikke alle bilister som ser de, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Prada vært med i stallen i 7 timer. Det sier seg selv at jeg ikke kan ha henne gående løs blant 60 hester. Hun har vært eksemplarisk i bånd i dag. (Hun har selvsagt sovet innimellom, og ikke hatt bånd på seg i 7 timer da...Hehe)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, jo vi fikk den da den var 7 uker...vi har en blandings valp. Og da det var bare tilfeldigheter som gjorde at vi fikk henne. Det var det ikke snakk om og vente ei uke...da hadde vi ikke hatt noen hund i dag.

De var bare en fam. som bare hadde fått 5 valper og ville kvitte dem med seg så fort som mulig, det hjalp lite hva jeg sa. Så jeg hadde ikke hjerte til og la henne bli igjen...vi var solgt med det samme vi så henne.

Hun er sosial og glad liten valp, liker seg veldig godt ute, er ikke renslig( forventer det ikke) sjarmerer alle i senk. Koser seg i buret sitt og har lært seg sitt, har ikke sutret en eneste gang siden vi fikk henne. Her i huset går vi for positiv forsterker, så lenge som mulig........egentlig har det gått over alle mine forventninger.

Bilder av henne finner dere her

http://blogg.hobbyboden.com/randi/index.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...