Gå til innhold
Hundesonen.no

Cacib/res.cacib


Lotta

Recommended Posts

Jeg leser i NKKs "presisering" av utstillingsreglene følgende:

"Pkt 11.13 Beste hannhundklasse/beste tispeklasse.

Det er heller ikke plikt å dele ut CACIB/Res.CACIB. Det presiseres at CACIB/Res.CACIB også kan tildeles INT. UCH.

Ordlyd endres til: CACIB kan tildeles best plasserte hund fra klassene UK, AK, BK, CHK, Res.CACIB kan tildeles nest best plasserte hund fra samme klasser (også INT UCH)."

Betyr det at en godkjent int ch som blir bt1 kan (og skal) ta imot cacibet selv om hund nr 2 (som ikke er int ch) blir tildelt res cacib?

Still confused, but on a higher level...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn som jeg har forstått det, så skal også hunder med bekreftet int ch ta i mot CACIB ja. Det er visst FCI som da i etterkant ordner sånn at den som da mottar res. cacib får sitt "ekte" cacib. Men hva så dersom begge hundene faktisk er bekreftede int uch ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får spørre hos NKK i Kr sand i morgen...? (Eller er det sånn at int ch kan/skal ta imot RES CACIB...?)

(Håper de snart ansetter noen hos NKK som kan skrive norsk... *sukk*)

Jeg TROR det er sånn at de skal ta i mot res CACIB også ja, men det sikreste er kanskje å spørre dem direkte :). Du får referere svaret her ! Forøvrig kan man kanskje ikke alltid stole på at man får riktige opplysninger fra NKK heller - ref det som står i championatreglene om brukskriterier for min rase + noen fler... De greier jo ikke engang å gjengi egne regler riktig (neeeida, jeg er ikke sur og bitter.. hehehe) !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som JEG har forstått det, så skal de (NKK) gjøre som også SKK gjør det - gi CACIB til beste og res.CACIB til nr. 2 i beste hann/tispe (hvis dommeren synes de er gode nok ,selvsagt).

Hvis vinneren er Int. champion, så får nr. 2 CACIB'et ettergitt fra FCI, men hvis begge er det - ja, da er det bare "to bad so sad" for hele rasen... Dvs ingen i det kjønnet får CACIB, helt enkelt.

Personlig synes jeg det selvsagt er helt villt - men sånn er reglene å forstå i Sverige pr i dag i hvertfall (og slik reglene kan leses i Norge)..

Jeg var på Svensk vinner-utstilling i helgen (int. utstilling i Österbybruk) - både BIR og BIM Beardis var Int. champions, men begge fikk Cacib'ene (inkl. rosettene) tildelt i ringen.

Vi (med beste hann og BIR) ga selvsagt hele rosetten og "kortet" videre til eieren av 2. beste hannhund - men vi hadde litt senere gleden av å motta res.CACIB-rosetten på tispen vår (som faktisk får CACIB når alt kommer til alt hos FCI)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Svensk vinner-utstilling i helgen (int. utstilling i Österbybruk) - både BIR og BIM Beardis var Int. champions, men begge fikk Cacib'ene (inkl. rosettene) tildelt i ringen.

Vi (med beste hann og BIR) ga selvsagt hele rosetten og "kortet" videre til eieren av 2. beste hannhund - men vi hadde litt senere gleden av å motta res.CACIB-rosetten på tispen vår (som faktisk får CACIB når alt kommer til alt hos FCI)

Susanne

Grattis med BIR og 2 BIG til Moby :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Tusen takk Siri.

Ja, det var en kjempedag for oss (NESTEN to SV-07 med oss hjem, men likevel èn SV-07 og en ny Nordisk champion m/sitt første CACIB, når det blir godkjent - så vi har slett ingen grunn for å klage!)

Men tilbake topic så er det utrolig dumt å gi ut CACIB til hunder som allerede ikke kan ta imot slike, da. De (dvs kennelklubbene) lar jo være å gi de ut hvis den beste hunden er junior (eller veteran) - men ellers så gies dette til int.champions uten å nøle.

Jeg har selv stått med 4. beste hann og fått CACIB, så det er klart at endel CACIB er "borte" for en rase med slike regler. (Hvis det er flere Int champions som stiller og vinner..)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Tusen takk Siri.

Ja, det var en kjempedag for oss (NESTEN to SV-07 med oss hjem, men likevel èn SV-07 og en ny Nordisk champion m/sitt første CACIB, når det blir godkjent - så vi har slett ingen grunn for å klage!)

Deilig å slå søta bror kan jeg tenke meg :). Vi liker vel Horst Kliebenstein tenker jeg (Babs fikk CACIB og BIR av ham i Vadstena for noen år siden... hehehe).

Men tilbake topic så er det utrolig dumt å gi ut CACIB til hunder som allerede ikke kan ta imot slike, da. De (dvs kennelklubbene) lar jo være å gi de ut hvis den beste hunden er junior (eller veteran) - men ellers så gies dette til int.champions uten å nøle.

Jeg har selv stått med 4. beste hann og fått CACIB, så det er klart at endel CACIB er "borte" for en rase med slike regler. (Hvis det er flere Int champions som stiller og vinner..)

Susanne

Det virker jo faktisk litt unødvendig å gjøre det så tungvint at man deler ut CACIB til INT CH - FCI og kennelklubbene lager seg jo bare mer arbeid selv ved å gjøre det sånn ? Vi opplevde jo forøvrig at res. CACIB gikk til 5. btk på Hamar i høst... 3 juniorer stod som nr 2, 3 og 4...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fullstendig unødvendig arbeid for kennelklubbene å gjøre det på den måten. Men kanskje de sender inn listene sine til FCI med BÅDE CACIB-vinnerne og res.CACIB-vinnere, og får igjen en liste over de som faktisk får det?

Ikke vet jeg - men for noen år siden sendte de i alle fall inn liste over alle CACIB-vinnere også sendte FCI tilbake sånne små CACIB-kort til de som var OK, de andre fikk kort med "rappel" på (dvs ikke godkjent) og da måtte NKK rote fram res.CACIB-vinnerne og sende liste på disse...

Veldig tungvint, altså.

Men det er mulig det er helt annerledes nå for tiden - det håper jeg virkelig!

Lotta - hørte du med NKK i helgen?

OT - Ja, Siri, vi liker Kliebenstein... Veldig godt akkurat nå! (Han dømte også gruppa' vår)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...