Gå til innhold
Hundesonen.no

120 liters Rio Meta-biotop

C.J

Recommended Posts

Et 120 liters kar har jeg kjøpt meg! :D Mitt første! Skal inneholde Sør-Amerikansk fisk, som jeg har forelsket meg i - de har jo så flotte farger!

Jeg skal forsøke meg på et biotop, "Rio Meta Basin". Og fiskene jeg skal ha er:

* Corydoras metae - svartryggpansermalle

* Hemigrammus bleheri - rødmunntetra

* A. hongsloi - rød dvergciklide

Har nettopp satt det opp, men uten vann enda. Venter på å få kjøpt Juwel Rock bakgrunn! :D

Og når den kommer, så kommer bildene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Og bra sammensetning av fisk skal du ha og.

Venter spent på bilder! Kanskje du kan lage en sånn trinn for trinn bildeserie frem til karet er ferdig? Synes sånne tråder er spennende å følge med på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Grattis! Og bra sammensetning av fisk skal du ha og.

Venter spent på bilder! Kanskje du kan lage en sånn trinn for trinn bildeserie frem til karet er ferdig? Synes sånne tråder er spennende å følge med på. :P

Takk :P Hadde helt glemt tråden jeg!

Har endret på fiskebesetningen nå da.. Har lest at apistoene vil plage coryene når dem får egg, for å beskytte disse fra å bli spist av coryene.

Vil dessuten ha noen fisker med litt størrelse, så jeg har tenkt litt på nøkkelhullcikliden, men det er ikke mange coryarter fra områdene en finner nøkkelhullcikliden.. Kan ha C. aeneus, men da kan jeg ikke ha noen stimfisker! Så lurer på om jeg ikke bare skal drite i nøkkelhullene - vil jo ha både stimfisker og coryer utenom "hovedfiskene". Jeg prøver altså å lage et "biotop" for dere som ikke skjønte det :P Alle fisker må komme fra samme område.

Tips til en "hovedfisk" som passer i et 120 liters med meget fin sand, røtter, steiner og masse planter mottas med glede! :P MÅ VÆRE SØR-AMERIKANSK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være du har brukt opp plassen din for vedlegg, du kan rydde litt der i kontrollpanelet ditt.

Har btw fem nøkkelhullciklider her, trivelige, snille ciklider :P Du kan ikke utvide litt fra en til to elver i nærheten av hverandre feks så det gir litt flere valgmuligheter? Nå banner jeg i kirken, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
Kan være du har brukt opp plassen din for vedlegg, du kan rydde litt der i kontrollpanelet ditt.

Helt OT: Takk for tipset, det var sånn jeg skjønta hva problemet med å poste bildene av Fresken var. Kanskje greit å tipse om det ett eller annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset vipsen! :P

Her er noen bilder!

Torvplater i bunnen sørger for næring til plantene. Har satt opp en svart tøybit som bakgrunn, enkelt, billig og helt greit egentlig!

Karet fylles opp :P

Ferdig fyllt! Her er bakgrunnen tatt bort, men skal festes igjen når jeg skaffer meg skikkelig tape!

Karet ser annerledes ut nå da, har satt in to planter og om-møblert litt. Skal prøve å få tatt et bilde senere og poste det her!

Karet har gått i 2 uker og vannverdiene er:

* 0 nitritt

* Under 12,5 mg/l nitrat (alt under 20 mg/l er jo gunstig, stemmer ikke det?)

* PH - ca. 6 (unøyaktige tester!)

* GH - 0-2 dh

* Temperatur: 23 grader

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige er de fiskene som får bo oppi der! Flust med gjemmeplasser og godt med plass til å svømme og stime - kjempefint :P

Takk:) Men det er enda bedre plass i karet nå, for jeg har satt opp roten på høykant i stedet for. Så nå står den rett opp og ned i venstre hjørne. Skulle ned å ta bilde i sted, men så funket ikke kameraet! <_< Tror batteriet er flatt. Men det er altså litt finere nå!

Jeg tror nok det blir nøkelhullciklider og en gruppe på 7-8 corydoras aeneus. Starter nok med 4-5 små nøkkelhuller og lar dem vokse opp og danne par selv. Så tar jeg vare på et par og gir resten tilbake til dyrebutikken :P

Du har jo nøkkelhuller selv, hvordan oppfører deg seg? Viser de masse atferd? Har lest at de har stor personlighet, som veier opp for den kjedelige fargen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo nøkkelhuller selv, hvordan oppfører deg seg? Viser de masse atferd? Har lest at de har stor personlighet, som veier opp for den kjedelige fargen :P

Jeg liker dem veldig godt, de andre her synes de ser kjedelige ut - og det gjør de jo forsåvidt ved første øyekast. Om man sitter og ser litt på dem er de artige. Har en stor, gammel en som er helt utvokst (den var en av et par og ville liksom ikke dø) og fire små som ikke kan sees kjønn på enda selvom de har vokst godt siden de kom hit. Tanken er å finne et eller kanskje to par om jeg er heldig.

Den eldste er liksom eldst da, hehe, og det ser man på den på væremåten. Så er det en av de små som er litt wannabe veldig lik den og det får den lov til. De tre siste blir heiagjeng, de henger stort sett sammen alle fem hele tiden. Menneskeliggjøring av fisk faktisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Her kommer en oppdatering :| Har nå satt inn planter og fisk! Beboerne er et par apistogramma macmasteri med ca. 15 yngel :icon_fun: Pluss tre SAE. Men disse tre låner jeg bare, de passer ikke inn i mitt planlagte biotop, så disse leveres tilbake dit de kom fra i løpet av uken. Når yngelen er blitt større skal jeg kjøpe en stim rødmunntetraer og en liten gruppe c. metae.

Her kommer bilder tatt i dag:

Nede, ca midt på bildet ser du apisto-hunnen min, rundt henne svømmer yngelen men de kan du ikke se på bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint!

Likte spesielt området til høyre og måten du plasserte rota på til venstre.

Takk! :| Begynner å bli fornøyd nå, men angrer på at jeg ikke kjøpte Juwel Rock-bakgrunn.. Får se hva det blir til senere. Nå har jeg også lagt noen tørre kvister fra et hasseltre, som jeg fant på bakken, oppi karet. Ser skikkelig tøft og naturlig ut. Og til høsten skal jeg putte oppi eikeblader, så dette blir bra tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mørke, mørke blå bakgrunn er også kjempelekkert! Ønsker meg bakgrunnen "Back to nature" - den er bare d...lekker.

Hmmm...heldiggrisen som har tilgang til eikeblader! Her finnes det ikke et eneste eiketre i mils omkrets - bare furuskogen her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for tips!  Det hørtes ut som noen kloke råd. Jeg ser de potensielle ulempene med en stor og sterk hund og en flexline. Kontroll er definitivt øverst på prioriteringslista. Jeg skal definitiv sjekke ut den lina du har linket til👍
    • Flexiline er generelt en dårlig idé, og særlig for en stor og sterk hund. Hvis noen slipper sin hund bort til dere i bånd, kan det fort bli floke og konflikter. Du kan heller ikke slippe båndet hvis noe skjer (hunden setter seg fast, sykkel kommer på tvers mellom dere etc.). Og det er vanskelig å ta hunden inn hvis den er ytterst i båndet, med mindre du har en supersolid innkalling. Kjøp heller en halvlang-line på 5 meter som du kan slippe ut og hanke inn etter behov. Du blir fort vant til å håndtere en kort langline, og mye bedre kontroll på hunden. Du kan slippe den både for å la hunden løpe litt, eller gi den friere bevegelsesrom i møtesituasjoner som ikke kan unngås (både med folk, hunder, sykler...). Du kan også ta et grep midt på båndet uten å svi av deg håndflaten hvis hunden trekker eller bykser avgårde. Vi har hatt disse, og er noe av det vi har tatt vare på etter å mistet hundene, de er supergode: https://dyresjappa.no/Produkt/1/294247/Supergrip-Sporline-5m
    • Hei,  Kjøpte akkurat en flexi classic L. 5m. bånd. Den fungerer helt greit, men vurderer et annet alternativ neste gang jeg kjøper. Det jeg kunne tenke meg er låste posisjoner uten å holde inn knapp i tillegg til et enda mer robust tapebånd og et noe større håndtak. Noen anbefalinger? Jeg har en nokså sterk staff-presa blanding på. 35 kg., som tidvis kan dra noe. Ser nå at jeg skulle flyttet denne til utstyrstråden, men vet ikke om det er mulig.  På forhånd takk for svar😊
    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...